Höjddata....

Hur?

Vadå höjddata? Höjdkurvorna ligger ju där (i rik och img filerna) om man bara ska ha dom för att navigera.

Menar du att du vill ha ut höjddatan separat för att användas till t.ex. 3D bilder eller flight simulator? Griddad höjddata över hela Sverige finns i 50m grid, men den är dyr som tusan och LMV släpper inte gärna på den.
 
Höjddata

Jag vill kunna få ut höjdkurvor på en profil på en viss sträcka. Jag vet att kurvorna är utmärkta på kartorna, men vill ha data på detta separat. Alt. är att man kan se höjden och ev. få den i en rutt eller waypoint.
 
Editera spårpunkter

Jag förmodar att du vill få fram höjdprofilen för ett spår eller en rutt.
Punkterna i en rutt kan inte innehålla höjd i Fugawi eller MapSource. Därför måste du använda dig av spår.
Såvitt jag kan se går det inte att skapa spår i MapSource, men jag kan ha missat något.

Om du i Fugawi lägger upp ett spår kan du sedan editera varje spårpunkt med höjden. Enklast är att lägga spårpunkterna på kartans höjdkurvor. På så sätt får du någorlunda exakt höjd för resp punkt.

Om du använder friluftskartan kan du lägga upp waypoints där och på så sätt automatiskt få höjden i resp waypoints data om du lägger dina waypoints på kartans höjdkurvor. Om du sedan skickar över dina waypoints till GPS'n och därifrån till Fugawi (eller på annat sätt exporterar dem från MapSource och sedan importerar dem till Fugawi), kan du sedan klistra in dem i ett spår och därefter titta på höjdprofilen.
Krångligt, ja, men det går.

Bertil
 
På denne siden kan du laste ned et GRATIS program, som du kan implimitere i f.eks Fugawi; http://www.sportsim.com/web/index.php. Meget bra for å vurdere sin egen kapasitet i løypa. Er kompatibelt med Garmin og skal også fungere med USB tilkobling.

Mapsource har høydeprofil i trackfunksjonen!


Men du må GÅ løypa med en GPS for å få frem de data du søker..............




[Ändrat av Braute 2005-01-31 kl 14:46]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tobbedj Höjddata publicerat Navigering 6
Lämmeldoft Höjddata för skandinaviska fjällen? Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...