Gissa positionen!

Kan vi vara vid kvarnen som ligger mellan dammen vid östra ändan av sjön Röjden och Röjdafors NV om Östmark......
Kordinater enligt WGS 84
N 60 23 290.
E 12 38 260.
 
Det var rätt svar! Hittade bilden här om veckan av chans då jag sorterade genom gamla bilder, var tvungen att lägga upp den.

En bit västerut finns Purala, en gammal finngård (Purastorp på kartan). Därifrån kan man gå en del av Finnskogsleden norrut genom fina skogar långt bort från allt. Ett tips är att göra en kortare vandring längs leden upp till Mullhögaklint där man får en fantastiskt utsikt västerut. En bit längre norrut finns Abbortjänsberg där man kan övernatta på en finntorp.

Tyvärr går det inte att elda i ugnen i huset som förstördes för några år sedan då någon eldade på för mycket då den var iskall, den sprack. Det var ju ett par år sedan jag var där och den kan ha reparerats, någon som vet??
 
Kul tråd...

... men synd att det inte fanns någon bild just nu att gissa på :(

Försöker råda bot på detta genom en ny bild! Hade tyvärr inte så många att välja på eftersom jag sen en tag tillbaka har utvandrat från vackra Värmland, men håll till godo. Hoppas det inte blir för lätt...? Någon kanske till och med lyckas läsa det som står på stenen?? Lycka till nu! :)
 

Bilagor

  • IMG_0402.jpg
    IMG_0402.jpg
    63.2 KB · Visningar: 505
Kul att det blivit lite fart på den här tråden......men helt lätt var det inte. Men vem har sagt att det ska vara lätt......ofta blir det roligare när det är svårt.
Verkar vara en välbesökt plats med tanke på slitaget på marken vilket indikerar att det inte ligger allt för långt från någon parkering eller samhälle. Kan det möjligen vara gravfältet vid Gamla Runnevål nära Kil .....
 
Har för mig att det finns ett eller flera krigsminnen någonstans i västra Värmland. Vid gränsen skulle jag tipsa, men specifikt var vet jag inte.
 
Kommer inte så mycket gissningar här (man skulle kunna säga att det är helt dött ;-)), och jag vet inte vad jag ska ge för ledtrådar, så jag berättar väl helt enkelt var bilden är tagen. Minnesstenen är rest vid Nordmarks härads avrättningsplats, dvs i Årjängs kommun.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...