Val av vandrarstavar

Samma här med mina BD, slitaget på karbidspetsarna är knappt synligt för blotta ögat trots flera längre fjällvandringar i stenig terräng. Och skulle spetsarna slitas ner, kan man ju byta spetsar utan större kostnad:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BD_ZPOLECARBIDETIPS

Dessa spetsar passar även på nya stavar typ BD Trail och Trail Ergo Cork (inte bara Z-pole) som har skruvade sptsar.

Det var ju en tanke också, vad gäller Urbergs stavar. Nämns ingenstans, så antagligen är så inte fallet, men går spetsarna (karbidstål) på dessa att byta ut (fråga riktad mot Mrjonas eller annan person som råkar äga dessa).
 
Det var ju en tanke också, vad gäller Urbergs stavar. Nämns ingenstans, så antagligen är så inte fallet, men går spetsarna (karbidstål) på dessa att byta ut (fråga riktad mot Mrjonas eller annan person som råkar äga dessa).

Hmm.. Urberg tycks inte ens ha en hemsida, så det låter inte troligt att de skulle tillhandahålla den sortens service?

Jag gjorde ett varumärkessök på Patentverkets hemsida, och varumärket Urberg tycks ägas av Outnorth. Mer info än så om Urberg och Urberg Skandinavien står inte att finna överhuvudtaget, på nätet.
 
Hmm.. Urberg tycks inte ens ha en hemsida, så det låter inte troligt att de skulle tillhandahålla den sortens service?

Jag gjorde ett varumärkessök på Patentverkets hemsida, och varumärket Urberg tycks ägas av Outnorth. Mer info än så om Urberg och Urberg Skandinavien står inte att finna överhuvudtaget, på nätet.

Spännande...

Slogs också av avsaknaden av resultat när man försökte söka på märket.
 
Några känner säkert till den här sidan. Dom testar olika typer av friluftsutrustning och verkar vara rätt seriösa och tydliga i sina tester. Dock är det en amerikansk sida så relativt ofta saknas nordiska och europeiska produkter som kanske är vanliga och lätta att få tag på här men inte i staterna..
Här ett test om stavar:
http://www.outdoorgearlab.com/Trekking-Poles-Reviews/ratings
 
Ok, ska försöka svara på era frågor efter förmåga.

De där såg ju ganska intressanta ut. Ser ut att vara snäpplås på bilderna... Stämmer det?
- Ja det är snäpplås med en enkel justerskruv. Är väldigt lätt att justera så att stavarna inte glider ihop.

Hur är handtagen? Vilket material och hur känns de att hålla längre stunder?
-Endast använt stavarna ett par vändor i Tyresta och käns bekväma efter 3-4h vandring. jag har inte uppleft någon känsla av skav,
-Vet ej exakt material men påminner om formgjuten neopren.

Menar du att du lyckades justera permanent genom att spänna åt skruvarna, eller har det hänt igen att de sjunker ihop?
-Permanent. Har ej hänt efter Inkörningen. :)

Går spetsarna (karbidstål) på dessa att byta ut.
-Spetsarna är i karbid men sitter fast

Fotnot: Jag har ej heller hittat info mer info om urberg, mer än att en viss stor webbutik för märket.

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=16695&stc=1&d=1400528407

http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=16697&stc=1&d=1400530177

Edit: bytte bild
 

Bilagor

  • 2014-05-19 21.38.20.jpg
    2014-05-19 21.38.20.jpg
    17 KB · Visningar: 1,226
  • 2014-05-19 21.35.37.jpg
    2014-05-19 21.35.37.jpg
    9.4 KB · Visningar: 1,040
  • 2014-05-19 21.35.31.jpg
    2014-05-19 21.35.31.jpg
    9.5 KB · Visningar: 1,174
Senast ändrad:
Angående spetsarna på Urbergs stavar så är det ju redan nämnt att de sitter fast, men det är även bekräftat av Outnorth.

De meddelar även att lite information om märket Urberg snart kommer att finnas på hemsidan (Urberg är ju Outnorths egna märke om någon hade missat detta).
 
Mönstret på spetsarna på Urberg stavarna som Mrjonas visar på sina bilder ser exakt ut som min hustrus Gipron stavar (tror faktiskt jag noterade att Gipron bytt från Twistlock till Flicklock när jag såg dem till salu i en Intersport butik förra året) och inte alls som de konkava spetsar som BD och Exped använder. Gipron spetsarna har inte visat sig vara lika slitstarka som på mina BD.

Kanske så att Outnorth valt att OEM'a stavar tillverkade av Gipron (även priset ca 500kr är samma som jag har för mig Intersport tog för originalet)?
 
Har precis fått Urbergstavarna. Det verkar som att jag fått två "högerstavar". Handremmen ligger vikt åt samma håll på båda stavarna och passar därmed bara för högerhanden.

Så ska det inte vara va?!

(Dessutom beställde jag ett ryggsäcksregnskydd som väger 167 g och inte 108 g, och som dessutom inte levereras med packpåse, som Outnorth angav i annonsen. Irriterande.)
 

Bilagor

  • ryggsäcksregnskydd.jpg
    ryggsäcksregnskydd.jpg
    25.5 KB · Visningar: 978
Nu köpte även jag Urberg! Pga lågt pris, kort längd ihopfällda och hyfsat låg vikt. Vill använda dem vid vad och för att kunna stormsäkra mitt Double Rainbow-tält. (Hade kunnat överväga den lite lättare vikbara varianten men de blir för långa för tältet.)

Vikten (utan trugor och spetsskydd) uppges ju vara 230 gr/st men mina vägde 256 gr/st. Lite för stort fel tycker jag! Och jämfört med min väns superlätta Gossamer Gear (116 gr/st) gjorde de mig lite ledsen :( Jag tröstade mig med att plocka bort handledsremmarna (15 gram) och skära bort den onödiga förlängningen av greppet (4 gram) så landade de på 237 gr/st.

De känns väldigt stabila ivf! Och knäppena går att spänna åt så de bär hela min kroppsvikt. Ska testa dem nu när vi ska runt o upp på Kebnekajse.

Mvh lite besviken snåljåp o gramjägare
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    41.5 KB · Visningar: 616
Nu köpte även jag Urberg! Pga lågt pris, kort längd ihopfällda och hyfsat låg vikt. Vill använda dem vid vad och för att kunna stormsäkra mitt Double Rainbow-tält. (Hade kunnat överväga den lite lättare vikbara varianten men de blir för långa för tältet.)

Vikten (utan trugor och spetsskydd) uppges ju vara 230 gr/st men mina vägde 256 gr/st. Lite för stort fel tycker jag! Och jämfört med min väns superlätta Gossamer Gear (116 gr/st) gjorde de mig lite ledsen :( Jag tröstade mig med att plocka bort handledsremmarna (15 gram) och skära bort den onödiga förlängningen av greppet (4 gram) så landade de på 237 gr/st.

De känns väldigt stabila ivf! Och knäppena går att spänna åt så de bär hela min kroppsvikt. Ska testa dem nu när vi ska runt o upp på Kebnekajse.

Mvh lite besviken snåljåp o gramjägare

Sätt på handledsremmarna igen, du kommer att sakna dem, det kan jag garantera dig.
Det förlängda greppet kommer du också att sakna när du går uppför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...