Kajakpaddel till kanadensare

Har en Ally 16,5 kanadensare med 92 cm bredd vid reling i kanotens mitt. Jag paddlar mycket ensam och vill testa att använda en kajakpaddel för att inte behöva byta sida hela tiden vid blåsigt väder.
Är det någon här som har erfarenhet av en kajapaddel i kanadensare och hur lång bör paddeln vara. Räcker 220 cm?
 
Det finns ju fler sätt att hantera vind på i en solo-kanadensare, flytta närmare fören t.ex., men vill du testa med kajakpaddel säger min magkänsla att 220 cm kan vara lite kort. En bidragande anledning till att dubbelpaddlar funkar sådär i kanadensare är ju att kanadensarens reling är tänkt för att man sätter ner paddeln vertikalt. Med en dubbelpaddel har man ju en flackare vinkel jämfört med vattenytan, och då kan man nog få en obekväm paddelföring med en paddel som drar åt det kortare hållet, det kan bli en del ”flaxande” från sida till sida.

Jag ska medge att jag inte har paddlat kanadensare med dubbelpaddel, men jag har paddlat breda kajaker (Klepper, Yoo-a-Kim) med både enkel- och dubbelpaddel, och även där kan det vara besvärligt att sätta i paddeln med brant vinkel, trots att man har hjälp av ett lutande däck (fast man sitter ju lägre i dem än i en kanadensare förstås). Var jag tvungen att paddla en kanadensare med dubbelpaddel hade jag nog tittat på en som var bortåt 240 cm.
 
Tack för det snabba svaret!
Det du skriver bekräftar mina funderingar och jag (fast besluten om att pröva kajakpaddelvarianten i Allyn) tittar just nu på en paddel som heter Nortic och är 240 cm lång från Addnature. Tror den skulle motsvara mitt behov. Jag är ingen proffspaddlare och priset (dygt 2000 kr) känns okej. Vikt strax under 900 g.
 
För ganska många år sedan så paddlade jag en del Canadensare ensam med dubbelpaddel och det går hyfsat, men som sagts ovan det är lite puligt med att få bra vinkel pga relingen men det funkar iaf OK och ju längre paddel ju bättre som Du listat ut.

En sak att tänka på är att Du paddlar Canadensaren bakfram alltså sitter på framtoften men vänd båkåt då får Du en mycket bättre balans och kursstabilitet och har Du packning så lägg den i det som nu är för så blir det ännu bättre ;-)

Snart kommer det någon hardcore fanatiker och säger att det är en dödssynd att använda dubbelpaddel i Canadensare men det struntar jag blankt i och det tycker jag Du ska göra med ;-)

God tur
 
Tackar för detta!
Mycket intressant med idén om bakvänd sittning men det är frågan om Allykanoterna är designade med en för och akter. De ser mycket lika ut i sin uppbyggnad tycker jag, men kan ha helt fel. Någon här som kan lämna ett korrekt svar i denna fråga utan att vi lämnar ämnet?
 
Har inte använt Ally men ser Din ut som denna? http://www.kanotcentrum.se/Ally.html
Om så är fören åt höger på bild på den översta bilden och det jag menar är att Du sitter på förtoften vänd mot aktern då hamnar Du ganska mitt i kanoten men Din kanske ser annorlunda ut men så är tanken iaf.
 
En lång paddel underlättar lite. Jag kör med kapell (spraycover) då det kommer in ganska mycket vatten i kanoten tack vare att man måste lyfta paddeln högt. Det underlättar att sitta långt bak, man kommer lite närmare relingen då. Blir inte så mycket att välja på om man kör med kapell man får sitta där hålen i kapellet finns.

Ta med en drybag på 50-60 liter och fyll den med vatten, placera den i längst fram i fören som motvikt om du paddlar olastat. Kanoten blir inte lika vindkänslig då. Med packning har du redan motvikt.
 
Jag är en av de där som drar åt "dödssyndshållet" men jag hoppas att det framgår att jag sätter min allra mest diplomatiska fot framåt här =)

Mig veterligen är allyn symmetrisk, så man kan vända den åt vilket håll man vill men jag tror att den har stabiliserande stänger som gör att man inte kan sätta sig precis hur som helst.

Vad gäller sittposition är mitt tips att sitta nära mitten, kanske strax akter om mittpunkten. Då når du fram så att du kan jobba fören uppåt i vind om det blåser, något som kan bli omöjligt från aktern. Dessutom är fören mindre benägen att blåsa åt lähållet om man inte sitter i aktern. Det är lite svårare att paddla där den är som bredast, särskilt med dubbelpaddel får man förmoda, men om det är just blåst du vill hantera skulle jag tippa på att det väger upp.

Skickat från min SM-G390F via Tapatalk
 
När man ser filmer med Lars Monsen brukar han inte behöva byta paddelsida hela tiden.

Kanske beroende på mera last. Jag har inte paddlat canadensarvarianten av Allyn men har en kajak som bara blev en prototyp och den är lite svårstyrd utan last och eller roder.

Thure
 
Låter som att det finns en del att hämta på tekniksidan om du måste byta sida hela tiden, men har du bestämt dig för att använda dubbelpaddel så ska du såklart göra det =)

Peter Persson kör Ally med dubbelpaddel i nåt avsnitt (tror det är när han är i Sjaunja, finns på Youtube), och det verkar fungera hyfsat när han sitter på det höga sätet i aktern där kanoten är som smalast.

Fast problemet kvarstår. Sitter du längst bak blir kanoten smal nog för dubbelpaddel, men förskeppet lyfter och tar mer vind. Alltså måste du kämpa hårdare, vilket tar ut en del av dubbelpaddelns fördelar.

Sätter du dig längre mot mitten går den bättre i vinden, men blir då bredare, vilket är tråkigt för dubbelpaddeln.

Oavsett paddeltyp måste du lasta rätt. Normalt sett med lätt bakvikt. Har du jobbig vind som vrider förskeppet lastar du ner förskeppet så att det greppar bättre. Lastar du alldeles för mycket i fören kommer ändskeppet att svänga runt.
En tillfällig lösning (om du rundar en udde och vinden snart kommer skifta igen) är att vända sig i kanoten, då får du väldigt mycket vikt i fören.

Ibland kan det vara en nettovinst att kryssa. Paddla in i vinden istället för att kämpa, och kryssa sedan tillbaks med en bättre typ av sidvind.

220 cm är nog ett minimimått.
Drybag med vatten som barlast är ett bra tips. Allyn har höga fribord och tar mycket vind. Mer last är alltid bra, om man slipper bära.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Jimmy M Vax till kajakpaddel Paddling allmänt 23
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
Plupp73 Kajakpaddel för dags- och långfärdspaddling Paddling allmänt 17
Lizzzie Kajakpaddel från Biltema?! Paddling allmänt 2
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
gb kajakpaddel Paddling allmänt 1
Avslut090305 3 eller 4 delad kajakpaddel? Paddling allmänt 8
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2
HannesB Norges gräns till Åre Paddling allmänt 3
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
Seebra Cykelvagn till kajak Paddling allmänt 38
delfinen En jubileumsexpedition till saimen i juli 2017 Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...