Navigera utan GPS

De åtta väderstrecken!

De åtta väderstrecken,

Är bra att ha inpräntade i knoppen, med det menar jag att vid beräkning av en kurs från kartan går det att syfta grovt och lyckas ganska bra utan att använda hälpmedel som kurslinjal eller handkompass.

Med 45 graders indelning får vi följande åtta väderstreck, 45,90,135,180,225,270,315 och till sist 360 grader.

Notera att i varje 45 graders värde minskar 10 tals värdet med ett, 45,35,25 och 15 vilket gör det lätt att komma ihåg dessa 45 graders vinklar, ska komma som rinnande vatten.

Med detta i minnet går det med lite träning att ta ut en ganska bra kurs utan att använda hjälpmedel, i regel kan man också se om den önskade kursen skall ligga lite + eller - från en 45 grades kurs, lägg på eller ta bort 10-20 grader och du är ganska nära sanningen, tidsåtgången är minimal för denna överslagsberäkning.

Bertil
 
Jag vill gärna vidarebefordra en metod att navigera med hjälp av solen och klockan som jag tror beskrevs i Blandaren för många år sedan:

Man riktar timvisaren mot solen och springer i den riktning som sekundvisaren pekar mot.

Annars är det rätt bra att i huvudet (försöka) hålla rätt på åt vilket håll norr ligger när man rör sig i skog och mark. Man vet nog åt vilket håll man börjar röra sig, och så får man försöka att uppskatta hur mycket man "vrider" sig. Det kan vara svårt i långa, svaga kurvor, men vanligen går det rätt bra.

Ett annat tips är att lära sig att mäta avstånd genom att räkna steg. Själv har jag det lätt, för när jag går snabbt tar jag nästan exakt en meter långa steg. Min fot är för övrigt ungefär en fot lång, och min tumme en tum bred. Så jag tror att hela naturen egentigen är anpassad efter just mig.

Med karta, stegning och veta var norr ligger kommer man långt. Och det är stor chans att man kommer tillbaka också...

AndersLj
 
Re: Re: Re: Re: Den där kompassen är inte dum

PK Neelix; sa:
mathias; sa:
Precis, mitten emellan timvisaren och 12. Detta beroende på att solen behöver 24 h och timvisaren bara 12h för att rotera ett varv. Du behöver därför halvera klockans rotationshastighet.

Och vintertid, eller räkna om till vintertid.
Ja man måste räkna om till normaltid. Dessutom så är det ett krav att man är i centrum av tidzonenana annars så måste man kompencera för det också. Men det är ju marginellt. Klockkompassen är ett reservsystem.
 
ALj; sa:
Jag vill gärna vidarebefordra en metod att navigera med hjälp av solen och klockan som jag tror beskrevs i Blandaren för många år sedan:

Man riktar timvisaren mot solen och springer i den riktning som sekundvisaren pekar mot.

*LOL* ... ser ut att kunna vara lösningen! Förutsett att man springer eller paddlar i konstant fart så behöver man ju inte vara rädd att komma bort.
Med lite större erfarenhet så kanske man kan gå vidare och följa minutvisaren istället ;)
 
Min rekommendation är att man inte ger sig ut på vatten utan kompass, har paddlat kanot (inte kajak) och haft med mig min Francis Barker M-73, den klarar mer lutning än min Silva Ranger 15, dessutom har den Tritium-belysning.

Kompass och sjökort samt att lära sig grunderna i navigation är VIKTIGT!
 
Just det här med problemen att navigera i skog tycker jag belyses ganska bristfälligt i svaren. Jag hittade en liten skrift på swedish preppers som kan vara matnyttig.

Det endel tipps bortser ifrån när det gäller skogen är just problemen som alla träd kan ställa till med. Ta t.ex. tipsen om hur man tar ut vädersträck utan kompass, men alla dessa baserar sig direkt eller indirekt på att man har fri sikt mot solen vilket man kanske inte har i skogen.

Det kan vara sparsamt med landmärken att gå efter då man på grund av alla träd har ganska begränsad sikt. Man bör också ha i åtanke att stigar inte är så jättetillförlitliga landmärken då det kan hända att stigar tillkommit eller försvunnit sedan kartan uppdaterades på den punkten.

Man behöver med andra ord ta vara på de få landmärken man kan hitta. Med tanke på hur glest det kan vara mellan tillförlitliga landmärken så kan just kompass vara ett nödvändigt komplement (och även hålla koll på hur långt man gått i viss riktning).

Kanske vore läge att tipsa om vilka tillförlitliga landmärken man kan vara observant på i skogen?
 
De åtta väderstrecken,

Är bra att ha inpräntade i knoppen, med det menar jag att vid beräkning av en kurs från kartan går det att syfta grovt och lyckas ganska bra utan att använda hälpmedel som kurslinjal eller handkompass.

Med 45 graders indelning får vi följande åtta väderstreck, 45,90,135,180,225,270,315 och till sist 360 grader.

Notera att i varje 45 graders värde minskar 10 tals värdet med ett, 45,35,25 och 15 vilket gör det lätt att komma ihåg dessa 45 graders vinklar, ska komma som rinnande vatten.

Med detta i minnet går det med lite träning att ta ut en ganska bra kurs utan att använda hjälpmedel, i regel kan man också se om den önskade kursen skall ligga lite + eller - från en 45 grades kurs, lägg på eller ta bort 10-20 grader och du är ganska nära sanningen, tidsåtgången är minimal för denna överslagsberäkning.

Bertil


Det där är en enkel smidig och tillförlitlig metod vid skärgårdsnavigering i god sikt, min vanligaste metod
 
En bit bärnsten kan polarisera ljuset och göra att du hittar solen en molnig dag.

Nattetid visar polstjärnan.

Men följ inte månen!
.
I skogen ligger myrstackar på södersidan om träd och mossan växer på norra sidan om träd.

Skogsmän hade en ledstång, stång en 5 meter lång med sig för att hålla riktningen.

I dimma behöver du kompass!

Enbart kartläsning i skogen eller på sjön kan gå, men rekommenderas inte.

go tur
 
Jag såg ett avsnitt av Monsen på villovägar (tror jag den heter på svenska) där han fick navigera med enbart karta, han gick faktiskt t.o.m. fel men lyckades inse det (tack vare att han hade koll på ungefär hur långt han hade gått) och kunde korrigera och komma fram till rätt ställe.

Visst kan skog ofta sakna landmärken, om man då inte ser himlen så kan det bli delvis svårt att ta sig fram. Men det blir ju så när man navigerar utan hjälpmedel att man oftast inte kan gå kortaste raka vägen utan man kommer tveklöst att gå i bågar och omvägar för att man blir tvungen att försöka följa terrängen. Vattendrag, dalgångar och åsar är ju klassiska spår för vandring, folk vandrade ju i skogarna långt innan kompassen ens var påtänkt.
 
Navigera o Orientera

En form av "död räkning" i att orientera sig även på land kan ju ge dig en uppfattning var du kan befinna dig. Du vet var du var på kartan när du startade, har någorlunda begrepp om farten och har kompassen till hjälp till kursen att styra dig mot delmål som stora stenar, träd, sjöar, berg etc.

Till sjöss tar man hänsyn till avdriften, strömmar mm. "Kurs över grund" på land kanske blir "kurs o fart över lingonris" . Håller du dig skapligt nykter blir avdriften ringa...😄
 
En bit bärnsten kan polarisera ljuset och göra att du hittar solen en molnig dag.

Nattetid visar polstjärnan.

Men följ inte månen!
.
I skogen ligger myrstackar på södersidan om träd och mossan växer på norra sidan om träd.

Skogsmän hade en ledstång, stång en 5 meter lång med sig för att hålla riktningen.

I dimma behöver du kompass!

Enbart kartläsning i skogen eller på sjön kan gå, men rekommenderas inte.

go tur

Problemet med skogen är att dina första tips inte blir speciellt användbara. Bärnsten hjälper nog inte att hitta solen när den är skymd av stammar och kronor. Samma sak gäller polstjärnan och månen (som man visst kan följa om man korrigerar för tid OCH fas).

Frågan är om myrorna bygger stackar på sydsidan om solen är skymd? Anledningen till att de gör det är ju för att kunna dra nytta av solljuset.

Faktiskt anledningen till att jag tog upp detta var att jag nyligen var ute i skog som jag inte var bekant med och kom på att jag saknade kompass (vilket skulle vara nytta - dumt nog tänkte jag inte på att jag har en i mobilen). Jag tänkte använda klassiska titta-på-kronorna-tricket, men det gav inget för att träden hade inget för att vända kronorna söderut i skogen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ben dover navigera utan att ha något resmål Navigering 0
micke_vb Navigera i bil med MS, BT-puck och PC Navigering 3
Jack_99 Navigera fågelvägen till mål (60csx) Navigering 5
desmo79 Navigera i alpin miljö Navigering 6
Freebrave Navigera till X och Y Navigering 13
soltek Mobiltelefon att navigera med.... Navigering 5
EmilH Navigera rågång Navigering 25
steko Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx Navigering 50
jonasolof Garmin GIS med VGmap navigera och editera karta i fält Navigering 2
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
prospicientia Gå utan papperskartor? Navigering 34
vandrafjäll Köra utan vhf-antennen Astro 220 ? Navigering 8
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
mikr GPS utan autorutt-funktion? Navigering 2
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Anders.Appelqvist lean GPS utan skärm och lull lull Navigering 12
carpe.diem Hur tankar man över en gpx-fil utan att ta ur minneskortet ur gps:en Navigering 2
holsson GPS utan kartfunktion Navigering 6
yanga Navigering utan utrustning Navigering 26
d-b GPS med minne, extern antenn och utan skärm? Navigering 9
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
jonasolof Installera CN8 Europe utan föregående CD Navigering 5
stigvig Ännu en iPAQ utan seriell anslutning... Navigering 6
DTM Låt inte din handdator vara utan ström för länge Navigering 10
Martin O Etrex venture - kapacitet utan batterier. Navigering 2
sundancekid Gps UTAN kartfunktion! Navigering 16
kanotisten Dator utan COM-port Navigering 21
Brune GPS fix utan GPS mottagare Navigering 13
Nyman Installera Friluftskartan utan att ha Gps inkopplad Navigering 1
supinum planera rutt utan gps-mojäng Navigering 1
d.a.n.i.e.l GPS utan kartfönster för höjd- och längdmätning Navigering 5
NiclasH Precision utan DGPS Navigering 9
CyberJunkie Etrex Legend utan tid!? Navigering 8
bjornw Köra eTrex Summit utan GPS? Navigering 3
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...