beg rullar.

Graip; sa:
Inte så svårt att lägga fram huvuddragen för ett spös karaktär, tycker jag.

Ex. hel- eller halvaktion, sedan kan man ju berätta om det är lång- eller kortslagigt, dessutom kan man ju informera om man tycker att klassningen är korrekt och kanske man rent av upplever att alla parametrar är precis mitt emellan.

Det hela förutsätter naturligtvis, att man använt/kastat med spöt i fråga och testat med ett par olika linor.

Var går gränsen mellan ett snabbt och ett långsamt spö då? Vad är mjukt och vad är styvt? Utan exakta definitioner är dessa "egenskaper" rent subjektiva uppfattningar. Att relatera till andra spömodeller är som regel ganska intetsägande, om inte spöna är väldigt lika förstås.

Oavsett vilket så är det bästa sättet att skaffa sig en uppfattning om ett spö att testa det själv, eller att överlåta testandet till någon vars omdömen man anser sig kunna lita till.
 
nu vart de avancerat!

Jag hade bara tänkt mig ett litet kort svar om aktionen
m.m., det är väl iofs. svårt att beskriva, men man kan ju få en liten vink om vad det handlar om, skulle aldrig köpa ett spö utan att testa det först....
risken finns dock att jag får sova på balkongen om jag kommer hemdragandes men ännu ett spö.
 
Ok, ett kort enkelt svar blir då att de är ganska snabba spön, med mycket känsla. 3zonespöt har jag inte fiskat med, bara provkastat. Extremespöt däremot har jag fiskat desto mer med. Till närdistansfisket som väl är mest aktuellt med ett spö i den här klassen skulle jag rekommendera att du gå upp en linklass till en wf #3/4 eller #4.
 
Sen beror det ju på vilken kaststil man har. Jag brukar inte trivas så bra med allt för snabba toppaktionsspön. Dock så tyckte jag 3zone var riktigt trevligt, det är väl iofs inte så extremt "spettigt", så man måste alltid prova för att få en uppfattning om ett visst spö. Men det är ju ganska självklart så vad babblar jag om egentligen.

/Dave
 
Jag tycker det är dags för en standardisering.

Snabbt spö??? Det räcker knappast att slänga ur sig en sån gammal floskel.:(

Det är inte alla förunnat att springa runt och testa alla spöfabrikat med undermodeller.

Om vi utgår från att ett långslagigt spö knappast är att definiera som ett sk "snabbt" dito.
Och att ett helaktionsspö faktiskt kan vara kortslagigt och "snabbt".

Summering: Inte svårt alltså.
 
Hur vet du det, Henrik?

Hur som helst, jag sa i en tidigare tråd (för ett tag sedan), att jag håller mig till "svenska produkter".

Men efter allt prat på Utsidan fiske, om Sagespöna, blev jag ju tvungen att testa igenom även dessa.;)

Intressant om inte annat som referensförfarande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nikarv78 Någon som kan berätta mer om dessa två spön med rullar? Fiske 3
Ahvenet Specialvarianter av gamla rullar Fiske 4
Flaggan Fd Loop rullar Fiske 2
TG Rullar vs Saltvatten Fiske 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.