"Slingrig" lina

Jag har problem med min lina Loop Adapted #7, ny för säsongen. På stilla vatten drar den ihop sig i lite kantiga serpentinkrökar så fort jag inte drar i den. Man tappar ju kontakten med flugan när linan funkar som en spiralfjäder!
Vad göra? Tacksam för alla tips!
 
spol-minne.

Låter som att den har något som kallas spol-minne, antar att det är backingen du talar om.Man kanske kan prova att låta den ligga i sträck ett dygn eller två, eventuellt blötlägga/fetta in (beroende på om det är en flyt- eller sjunk-lina) den emellanåt.Ett förslag bara,är ingen flugfiskare.


skitfiske
peter
 
Testa att dra ordentligt ett tag. Går den´tillbaka till slingervarianten tycker jag du skall reklamera. Troligtvis har den legat för länge. Jag har aldrig lyckats få ordning på en billighetslina som hade linminne. Det förstör för mycket av fisket både på vattnet och fastnar lättare vid fötterna när du kastar.
mvh
ht
 
köp en Teeny!

Har aldrig haft problem med linminnen vad gäller deras linor. visst de kostar ju 600 spänn, men det är värt varenda öre!

//Holmstrand
 
Re: spol-minne.

ping; sa:
Låter som att den har något som kallas spol-minne, antar att det är backingen du talar om.Man kanske kan prova att låta den ligga i sträck ett dygn eller två, eventuellt blötlägga/fetta in (beroende på om det är en flyt- eller sjunk-lina) den emellanåt.Ett förslag bara,är ingen flugfiskare.


skitfiske
peter

:)

Hjärnsläpp,Självklart är det skjutlinan.


peter
 
Prova att sträcka upp linan mellan några träd eller dylikt och låt den sitta där några timmar, det hjälper ett tag iallafall, om du har liten diameter på rullen så kan det påverka negativt efter ett tag om linan sitter länge på rullen. Har en Looplina med lite av de egenskaper du nämner, men inte så illa. Har en Loop rulle så diametern är hyggligt stor.
Kanske upprullning av linan på nåt med större diameter (hink?) mellan fiskepassen hjälper ?
 
Jag har en liten sage-lina för mitt lätta fiske och skjutlinan brukar korva ihop sig. För att råda mot på det sträcker jag upp den innan jag börja kasta. Först rullar jag ut den lina jag kommer nyttja och sen drar jag bit för bit tills jag är igenom hela linan. Lite bökigt men det löser problemet.

tight lines/ Sulan
 
"lin minne"

Har flugfiskat i över 25-år och har ännu inte stött på en lina utan "minne"Somliga mer och somliga mindre.Har köpt svindyra som ganska billiga linor...ingen större skillnad.Man kan hålla på och dra och spänna ut dom på alla möjliga sätt..men snart så är dom likadana igen.Har gett upp den kampen för länge sen,då jag inte upplever det som en stor nackdel längre...Vad jag vet så har jag aldrig sumpat en fisk på grund av linminnet.Stördes emmelertid jävligt mycket bara att se skiten kurva ihop sig i början...Nu så skiter jag i det,känns befriande och mycket roligare att fiska i stilla vatten!...Mvh.europa12
 
Efter att ha testat föreslagna metoder och lite till reklamerade jag linan och har nu fått en ny av samma sort. Den har inte alls samma tendens att dra ihop sig till serpentiner på stilla vatten. Och jag är NÖJD.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ahvenet Klassisk Ambassadeur och tunn lina? Fiske 6
Monday Riktig kraftfull lina i kevlar Fiske 4
fuentes Vilken lina till abborre, gädda, insjö? Fiske 4
ljaw Lina för havsfiske Fiske 9
TG Lina.? Fiske 18
TG Sage XP - Lina? Fiske 3
maskon Fiskar ni utan lina? Fiske 6
peterw Lina till Fenwick Techna AV 9" klass 6 Fiske 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...