Liggunderlag - höga krav på bekvämlighet

Jag vet att det finns hundra trådar, men jag hittar inte rätt. Har inte "campat" på länge så jag är inte så väl insatt i det nuvarande utbudet heller och har svårt att hitta i nätbutikerna. Utbudet är så stort att det blir förvirrande när man är oinsatt.

Till saken. Jag har viss värkproblematik som gör att jag måste ligga någotsånär mjukt och bekvämt. Helst så nära känslan av en riktig säng som möjligt. Ska inte på fjällvandring, cyklar mest, så vikt och i viss mån även volym är inte inte så jätteviktigt, men så klart ändå av intresse.Kommer inte att vara ute den kallaste tiden heller, ivf inte till att börja med. Hållbarhet är viktigt. Vill inte att eländet får punka och jag tvingas sova på backen.

Har förstått att de där dunfyllda uppblåsbara sakerna är bekväma, men lite utanför min prisklass. Det verkar finnas nån slags "lättvikts-luftmadrasser". Skulle det kunna vara nåt? Hur hittar man i så fall sådana? Jag hamnar bara på såna där självuppblåsande liggunderlag när jag söker. Använder väl fel ord när jag söker. Vad heter de egentligen på svenska och engelska?

Har även funderat på såna där "camping cots". Nån som provat och vet om de är bekväma?

Hängmatta/hammock är så klart en lösning. Har provlegat sådan och det verkade funka. Men jag tror jag skulla föredra att sova i tält om möjligt.

Dubbel cellplast har jag också funderat på. Med det är ändå rätt stumt. Tror jag behöver nåt mjukare.
 
Tyvärr brukar pris och kvalitet gå hand i hand. Bortsett från priset så tror jag att Expeed Synmat/downmat 7cm eller 9cm fyller din kravspec. För att minska risken för punka finns det ytterfordral som du dessutom kan gör om det till stol, eller snarare fotölj om du gör det med ett 9cm. Har själv downmat 9 LW XP (pumpas upp med packpåse) och min rygg gillar det. Har även stolfordralet.

Enda nackdelen är möjligen att man måste tömma det noggrant på luft för att få ner det i orginal-packpåsen om stolfordralet ska sitta kvar på i packpåsen.

Köpte nyligen ett billigare uppblåbart svart av märket urberg (minns inte modellnamn, då outnorth hade kampanj på uppblåsbara. Inte självuppblåsande men med inbyggd "skumgummipump". Använt några ggr inom familjen - verkar bekvämt men kan inte uttala mig om hur punkabenäget det är. Har bara haft det i tält med fast botten.

/Patrik
 
Jag har också viss värkproblematik, men har ännu inte hittat något som fungerar. Testade senast med två luftmadrasser på varandra, i botten en Everest Travel Mat och uppepå en Exped Synmat Ul, minns inte tjocklek. Det blev inte tillräckligt bekvämt tyvärr. Testade även att inte blåsa upp den översta så hårt, men det hjälpte inte. Dessutom glider madrasserna på varandra.
Har googlat och blivit nyfiken på denna:
http://www.seatosummitusa.com/product/?item=Comfort+Plus+Mat+&o1=0&o2=0&o3=921

men har inte testat den ännu.
 
@ tango
Ja, visst är det så att pris och kvalitet hänger ihop. Men eftersom jag inte har krav på extrem lättvikt skulle ju något enklare kunna funka. T.ex. de där lättviktsluftmadrasserna jag inte hittar. En vanlig luftmadrass är väl tung, men jag tror jag skulle palla att sova på en.

@evinrude
Ja, den såg spännande ut! Tror faktiskt jag sett den förut men glömt bort den. Svårt att hålla reda på allt.

Vad tror du om en sån där "cot" då? Typ denna.
https://www.thermarest.com/cots/cots
Finns billiga kopior från Kina man skulle kunna testa med. Här är en för $52.49. På ett ställe står att den väger 1.3 kg och pallar för 100 kg, lite längre ner står det 145 kg/150 kg. Nåja. ;)
https://www.aliexpress.com/item/MC0...af-4f7c-9a86-4517947d806e&transAbTest=ae803_2
 
Senast ändrad:
Inga uppblåsbara liggunderlag är fria från risken med punktering, men om du kombinerar ett uppblåsbart liggunderlag med ett underliggande i cellplast minskar du risken för punktering samtidigt som du dubblar och har ett liggunderrlag kvar ifall det tjockare får punka (självklart skall du alltid ha med dig en lagningssats till ett uppblåsbart liggunderlag). För att minska risken för punka och prasslighet kan du även undvika de lättaste varianetrna av uppblåsbarar liggunderlag som har mycket tunna vävar.
Exped Synmat 7 MW (om du är max 184cm lång, annars LW) kan vara ett alternativ dubblat med ett vanligt liggunderlag i cellplast.

Camping Cot tror jag inte är ett bra alternativ om du sover i tält, då dessa oftast har "fötter" dvs punktbelastar bottenväven i tältet med risk för skador.
 
Såg nånstans att det finns speciella skydd. Som såna där "koppar" man kan sätta under hjulen på möbler för att skydda parketten. Annars måste det ju gå att göra egna av lite gummiduk, grov pressenning, liggunderlag, whatever. Tror inte det är ett jätteproblem.
 
Now we're talking! :-D

Den där billiga från Ali, materialet ser väldigt plastigt ut på bilden. Är det det i verkligheten också? Tänker om det blir halt, att man vill glida av.
 
Vad har du testat och avfärdat? Jag ser att du skriver att du har funderat på dubbel cellplast, så jag gissar att du kanske inte har testat så många alternativ ännu? Jag sov på cellplast hela min scouttid och det var vanskligt, och två cellplastunderlag blir inte mycket bättre än ett. Jag har dock ingen värkproblematik, men jag har breda höfter och är sidosovare, så på ett cellplastunderlag trycker höfter och axlar mot marken och gör att jag får ont.

Jag tror att du ska strunta i cellplasten rakt av och skaffa ett uppblåsbart. Jag har ett Thermarest trail pro women's (5 cm tjockt, r-värde 4,5, extra isolerat vid höfter) och sover som en drottning på det i kombination med en dunsovsäck. Jag känner knappt av marken under mig och upplever ingen kyla som strömmar upp från marken heller (om kylan förstärker smärtan kan ju det vara av intresse). Punkteringsrisken finns ju där, men jag har varit rätt hårdhänt med mitt och det har gått bra.

Så ja, tjocklek är nog nyckeln tror jag. Och du kanske kan se den eventuellt höga kostnaden som en investering?
 
Sedan ångerrättsreglerna ändrades är det i princip fritt fram att beställa från nätet och provligga en hel natt. Du betalar i vissa fall frakten men inget annat så länge du inte skadar produkten.

Med tanke på din problematik är nog det se bäst om du inte kan låna av en vän. Att bara provligga i en butik brukar vara lite kort, då upptäcker man inte domningar etc.

Jag skulle nog avråda från stolskitt om behovet inte är stort av att sitta bekvämt. Att vika och sitta på madrassen ökar risken för delaminering (att kanalerna går upp och det blir en stor bulle av hela madrassen) jämfört med att bara ligga på dem. Det har jag fått lära mig den hårda vägen.

Punka är enkelt att laga, delaminering omöjligt.

Lycka till!
 
Now we're talking! :-D

Den där billiga från Ali, materialet ser väldigt plastigt ut på bilden. Är det det i verkligheten också? Tänker om det blir halt, att man vill glida av.

Jag skulle nog jämföra det med Thermarest Neoair ungefär. Jag använder 2 st silikonpads (sånt som man har på instrumentbrädan i bilen) för att det skall bli bättre fäste. Annars kan man ju alltid blanda silikon med ren bensin och måla på "friktionslinjer".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4
Fabrikörn Liggunderlag Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...