Köpråd termos

Hej alla!

Behöver lite hjälp med val av termos.
Vad är det viktigaste att tänka på när man köper en termos?
Finns det några termosar eller funktioner man bör undvika?

Allt gott!
 
Jag undviker snabböppningar utan väljer de man skruvar på locket för att hälla ur,de är enklare att rengöra och håller längre. De riktigt kompakta termosarna håller troligtvis varmt kortare. Högt pris korrelerar dåligt med förmåga att hålla värme.
 
Köp en av märket thermos så är du skapligt säker på att få en bra. Snabböppningarna gillar jag inte men så länge jag inte använder funktionen så funkar den proppen som en vanlig. Snabböppningen är iofs bra om man har barn med då de kan hälla själva (förutsatt lämplig ålder och temp på vätskan) och man kan ställa ifrån sig flaskan med bara en hand.
 
Tänkte också att jag ville ha med vanlig kork, men efter att ha fyndat en av märket Thermos med snabböppnare är jag helnöjd.

En fördel med snabböppnare är att man slipper problem med att man drar åt för hårt och att den avsvalnande drycken skapar ett undertryck som gör att korken sitter som berget. Diskningen funkar fint i diskmaskinen om man skruvar isär den i två delar vilket är väldigt enkelt.

Gjorde misstaget att köpa en termos av XXL's eget märke, brände mig på yttre höljet och den en höll inte värmen alls, troligen hade den en läcka och allt vakuum försvann.

/Gustav
 
För kaffe föredrar jag glasrtermos oxidationen går långsammare jmfrt med i ståltermos där stålytan fungerar lite som katalysator.

Vad vill du hålla varmt? Plastflaska inne i ett rastplagg kan vara alternativ till termos i varje fall om det är volymer kring en liter.

Thure
 
Thermos Light and compact serie har legat i top på alla tester de senaste 15-20 åren och där får du med både snaböppning och vanlig kork. Kostar en slant men i detta fall får man vad man betalar för.
 
Individer

Termosar är individer. Typ bra eller dålig. Inte alltid högt pris ger den bästa kvalitenmen större möjlighet.

Har en gammal Konsum termos från när ståltermosar var nytt och är mycket bra ännu.

Stor kork är trevlig men kräver större kraft att öppna när vattnet kallnat och det är undertryck. Större värmeavgivnining dessutom.

Snabbkork är skit.

Diska med maskindiskmedel över natten.

Har alltid en termos i bilen på resor och dessutom en påse välling även om jag inte beräknar använda den.

En separat kaffetermos är ofta med.

Sedan korv i termos gör barn glada och perfekt när man ska åka hem med ungar efter uteäventyr så blir resan trevlig.
 
Märket Thermos har varit bäst av alla jag testat.
Ju större desto bättre varmhållning kan jag tycka, ffa halvfull.
Snabbkork är perfekt om man bara har varmt vatten i termosen, jag har aldrig i något geggigt, utan blandar allt i kåsan efter vad som önskas (då kan man ha både kaffe, te, saft och varma koppen i samma termos samtidigt.
 
Termosar med snabbkork håller värmen sämre. En stor termos ( förutsatt att den är full ) håller värmen längre tid. F.n. använder jag mig av Primus 1 l. termos. Den kom med både snabb- och skruvkork. Snabbkorken använder jag nästan aldrig.
 
Instämmer med ovan råd men har en annan punkt jag brukar tänka på när jag handlar.
Vad ska termosen användas till och efter hur lång tid ska den hålla vilken värme.
Inte alltid man har behovet av det maximala toppvärdet och en del termosar dyker snabbt i värmekurvan men stannar sen där medan andra dyker snabbt först när avkylningen tar fart
 
Hum

Instämmer med ovan råd men har en annan punkt jag brukar tänka på när jag handlar.
Vad ska termosen användas till och efter hur lång tid ska den hålla vilken värme.
Inte alltid man har behovet av det maximala toppvärdet och en del termosar dyker snabbt i värmekurvan men stannar sen där medan andra dyker snabbt först när avkylningen tar fart

Varför köpa dåligt? En termos används i de mest olika stunder och sedan dyker i kurvan, nja Effekt=konstant*A*dT enl mina kunskaper i värmelära.
Sorry om jag går imot dig och inte illa menat.
 
Termosar med snabbkork håller värmen sämre. En stor termos ( förutsatt att den är full ) håller värmen längre tid. F.n. använder jag mig av Primus 1 l. termos. Den kom med både snabb- och skruvkork. Snabbkorken använder jag nästan aldrig.

Anänder både termosar med snabbkork och vanlig (lite beroende på innehåll och användning). Min erfarenhet är att jag inte märker någon skillnad gällande att hålla värme. Har dessutom sett tester som säger att det inte är någon skillnad mellan de olika korkarna när det gäller hur de håller värmen (kommer dock inte ihåg vart jag sett dem så jag hittar dem inte nu).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
pelle.k Mat-termos Friluftsmat 12
mikva Varm mjölk i termos? Friluftsmat 22
hedtjarn Filmjölk i termos? Friluftsmat 12
zzeezz Barn Termos för mat Friluftsmat 2
Bra termos Friluftsmat 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...