Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-11, 12:24
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av skallagrimson Visa inlägg
(...) Merinoull sägs ju vara bäst men mitt kliar en aning och har dessutom fått flera små hål efter ca 4-5 tvättar. (...)
Jag skriver under på alla fördelar med ull som du fått beskrivna i tråden, jag hör också till dem som svettas mycket vid aktivitet för att snabbt bli kalla vid vila, och ull är en välsignelse i sådana fall.
Men det där med att det kliar är tyvärr lite av ett lotteri. Dels verkar det vara en väldig spridning på känslighet hos olika personer, dels är det ingen garanti att det plagg som är dyrast eller skryter med kortast fiberlängd, känns bäst mot huden.
Efter att ett större antal ullunderställ passerat revy hos två barn, en sambo och mig själv, alla med olika känslighet i det avseendet, har jag lärt mig den hårda vägen att alltid testa i en fysisk affär först. Får man inte prova på riktigt, kan man i alla fall lägga tyget mot en känslig hudbit, t ex halsen eller insidan av underarmen, och vänta en stund.

På oss är Aclima och Brynje klifritt, men det är som sagt ingen garanti att det fungerar likadant på dig.

Vad gäller slitstyrka så har jag inte märkt någon avgörande skillnad på Aclimas rena ullställ och t ex Woolpowers syntetblandade. Skriver under på råden att tvätta så sällan som möjligt, och då i tvättpåse och naturligtvis i ulltvättprogram. Det blir bättre resultat om man använder något milt ulltvättmedel, man kan också ge sina ullplagg en "lanolinkur" ibland.

Senast redigerad av joanna den 2013-05-11 klockan 12:35
Svara med citat