Arga hundar?

Strykarräven; sa:
Nja, han har väl bett om och fått en del handfasta tips om vad man kan göra (ringklocka/dyl.).

Har han? Tja ungefär på samma sätt som när jag ber om handfasta tips när det gäller inlinesåkare isåfall :)

Jag är jävligt trött på alla inlinesåkare som vinglar/åkerförfort/styr mot en när man går promenadväg. Än så länge lyckats undvika påkörda knäskålar eller kullkörning pga att dom trasslar in sig i mina grejer eller saker dom tappar efter sig . Någon som har något bra tips på hur man försvarar sig mot vildarna?

Ungefär lika generaliserande och fånigt.
 
laase; sa:
Jag är jävligt trött på alla hundar som morrar/skäller/slänger sig efter en när man kör cykelbana. Än så länge lyckats undvika hundbett eller kullkörning pga att man trasslar in sig i jycke eller koppel när dom slänger sig ut. Någon som har något bra tips på hur man försvarar sig mot bestarna?
Det låter på dig som om det sprang en massa vildhundar lösa på våra gång/cykelvägar och ställde till med allt på eget bevåg. Jag förmodar ändå att bakom var och en av dessa hundar du stött på står en ansvarig hundägare. Det är dom du borde ta kontroversen med. Hundarna är aldrig sämre än sina ägare. Bara av nyfikenhet; är du en av de där som anser att vägbanan är din och åker slalom mellan intet ont anande hundägare och andra promedister?
/Tord
 
öringen; sa:
Har han? Tja ungefär på samma sätt som när jag ber om handfasta tips när det gäller inlinesåkare isåfall :)
Svaret är naturligtvis grytpistol...

Nä, men visst kan man störa sig på vissa inlinesåkare, så länge man inte åker inlines själv förstås. Jag stör mig grymt på de som utan problem skejtar med stavar, så de tar upp hela bredden på cykelbanan och dessutom riskerar att peta ut ögonen på oskyldiga småbarnsföräldrar. Man får liksom tajma in omkörningarna så att man passerar när de tar ett ytterskär utåt vägrenen...

När jag skaffar hund, då ska jag intensivhata alla cyklister som kommer susande i mörkret och trasslar in sig i kopplet. Jag ska skriva på utsidan och be alla cyklister, inlinesåkare, löpare och andra att bära bjällror så de hörs.

Etc.
 
laase; sa:
Jag skulle inte gnälla om hundar på ett hundforum...

Att gnälla brukar enligt min erfarenhet inte hjälpa särskilt mycket. Särskilt inte när gnället inte ens riktas mot den eller dom som du är irriterad på :)Ta kontakt med ägarna till de som har lösa hundar,/hundar som morrar/gör utfall etc.. istället för att gnälla här
 
Vad vore Utsidan utan lite gnäll

Klart man skall få vädra sitt missnöje, formuleringar kan alltid diskuteras. Hundar gnäller och gnyr för övrigt också liksom hundägare.

Jag har observerat att hundar oftare skäller och gör utfall mot mig som inlinesåkare än när jag cyklar.

Kanske blir de helt enkelt mer hotade av en person som rör sig snabbt upprätt än av en person på cykel.

Ett sätt att göra hundar spakare är att styra rakt mot dem.
Jag har trots flitigt inlinesåkande under 15 år ännu inte blivit biten av någon jycke när jag haft rullskridskor på mig. Men snubbeltrådar i form av återfjädrande koppel gör mig nervös och lack.

Thure
 
Re: Re: Vad vore Utsidan utan lite gnäll

öringen; sa:
Öööhhh, duu har inte funderat om det finns ett samband mellan...

thureb; sa:
Ett sätt att göra hundar spakare är att styra rakt mot dem.

Thure

och...

thureb; sa:
Jag har observerat att hundar oftare skäller och gör utfall mot mig som inlinesåkare än när jag cyklar.

Jaja, man får väl aldrig upphöra att förvånas

Värst vad du tänjer på mitt inlägg.

Att köra mot hunden gör jag bara om jag känner att den hotar mig.

Den brukar flytta på sig annars styr jag undan.

Jag är normalt inte hundrädd och tycker oftast att det är tryggare att passera en lös hund, än en kopplad som inte står nära husse/matte. 96% av hundarna jag möter beter sig oklanderligt. För 15 år sedan var det en betydande andel av hundarna som reagerade med hotfullt beteende när jag kom på inlines. Kanske har hundar vant sig/vuxit upp med inlinesåkare?

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Vad vore Utsidan utan lite gnäll

öringen; sa:
thureb; sa:
Att köra mot hunden gör jag bara om jag känner att den hotar mig.

Thure

Å då blir hunden genast mindre rädd och därmed mindre hotfull??

Skall man acceptera att hundar beter sig hotfullt när man är ute på inlines?

Jag tycker inte det och ser mitt sätt att åka enligt ovan som en metod göra hunden spakare och om möjligt påverka hundföraren att få bättre pli på sin hund.

Hunden förstår uppenbarligen mitt beteende.

Om du förstår det vet jag inte.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Re: Vad vore Utsidan utan lite gnäll

thureb; sa:
Jag tycker inte det och ser mitt sätt att åka enligt ovan som en metod göra hunden spakare och om möjligt påverka hundföraren att få bättre pli på sin hund.

Hunden förstår uppenbarligen mitt beteende.

Om du förstår det vet jag inte.

Thure

Hmm, jag som hade tänkt börja släppa mina hundar efter störande inlinare. Bara för att få pli på dem naturligtvis ;)
 
Jag är måttligt förtjust i hundar och jag kräver att få slippa behöva bli hundpsykolog för att kunna tolka dräggelbestarnas beteende. Jag vill kunna röra mig fritt till fots, per cykel eller på inlines om jag nu skulle få för mig att prova det.

Om hunden inte tål att ha folk omkring sig bör det övervägas att förpassa den dit där den slipper att ha det.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...