Indelning i terrängkartan

Ett tips kan vara att gå till ett bibliotek och ta en färgkopia av den tryckta kartan. Svårt att få lika bra utskrift som på en offsettryckt karta.

Om du går in på https://skyddadnatur.naturvardsverket.se/#Stockholmsgata och söker på just "Stockholmsgata" får du upp nedanstående kartbild. På nästa bild har jag valt bort kartskikten naturreservat och vattenskyddsområde och då får du en bra utskivbar karta.

Här på Utsidan blir bilderna inte lika detaljupplösta.

Thure
 

Bilagor

  • stockholmsgata.jpg
    stockholmsgata.jpg
    52.2 KB · Visningar: 413
  • stockholmsgat.jpg
    stockholmsgat.jpg
    37.9 KB · Visningar: 401
Det ser ut som att jag får skriva ut mina egna kartor över området. Det kan jag leva med, jag har en färgskrivare.

Men är det någon som vet om man kan köra Tyvek genom en laserskrivare? Det står på Amazons sidor att Tyvek bubblar sig med värme, men räcker värmen från en laserskrivare?
 
Tyvek är mjukt. Finns sannolikt betydligt bättre material till laserskrivare. Finns tidigare trådar om detta på navigationsforumet.

Kartplast är ett annat och bra alternativ.

Thure
 
Jag har nu beställt ett 100-pack av något som heter "NeverTear" och som skall fungera att skriva ut på med laserskrivare. När grejerna kommer skriver jag en kommentar här angående resultatet av att skriva ut "egna" kartor på det.
 
Det ser ut som att jag får skriva ut mina egna kartor över området. Det kan jag leva med, jag har en färgskrivare.

Men är det någon som vet om man kan köra Tyvek genom en laserskrivare? Det står på Amazons sidor att Tyvek bubblar sig med värme, men räcker värmen från en laserskrivare?

Tag aldrig risken att använda Tyvek i en laserskrivare, då det kan smälta och ödelägga skrivaren helt och hållet.
 
Jag har nu fått hem mina ark med NeverTear och hunnit skriva ut några kartor från Lantmäteriet, och jag måste erkänna att jag är impad över materialet, jag har inte kunnat riva av ett hörn trots ihärdigt försök. Jag har iofs inte provat med annat än fingerstyrka, men det mesta jag åstadkom var det blev en permanent buckla i hörnet på "pappret". Det kan jag leva med.

Trycket med laserskrivare är väl så bra man kan vänta sig, återstår att se om det håller för några timmars gnuggande i en benficka.
 
Återigen: Det fungerar!

Om det inte är fel på fixeringsenheten i laserskrivaren så sitter det som berget. Skulle temperaturen vid fixering av någon anledning ligga för lågt så kan man teoretiskt tänka sig att pulvret inte smälter fast ordentligt men då borde du haft problem på vanliga pappersutskrifter också.
 
Kartbutiken https://www.kartbutiken.se/min-karta har en utskriftstjänst som de lite skogsmulleaktigt kallar för "Gör din egen karta" och som bygger på Lm:s tre nya digitala kartserier där du bl a kan välja vilket utsnitt och karttyp du vill ha, koordinater, rutnät samt om du vill ha utsnittet på vanligt papper eller på Tyvek som tål vatten lite bättre. De skickar hem kartrullen med typ DHL på ett par tre dagar för 295 kr såvida du inte har rabatt med typ 10-20% via medlemskap i t ex STF eller M Sverige.

Såväl naturreservatsgränser i och runt Stockholms stad som nämnda tidigare okarterade områden nära fjällen är alltså inga problem längre. Kartinnehållet är samma som beskrivits i flera inlägg, men du behöver inte skärmdumpa och själv leta efter en (dyr?) utskriftstjänst om du inte redan äger en sån exklusiv maskin och något att skriva ut på.

Tyvärr kan man inte få sina kartutsnitt i digital form ännu, men Norstedts som äger Kartbutiken tycker det är ett intressant förslag i alla fall.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...