Visa ett inlägg
Gammal 2019-02-02, 09:31
Hasselabon Hasselabon är inte uppkopplad

Alltid svårt att välja. Att få tag i begagnat är ju fint. Tror inte du blir missnöjd med bionic men kan som sagt bli svårt att få tag i delar. Så länge du bara är på ren is slits de inte mycket. Men så fort de kommer i kontakt med klippa (tunn is, sten i botten eller mixad klättring) behövs snart nya frontpiggar då du slipat slut på de gamla.

Jag tycker man ska välja stegjärn med möjlighet att byta mellan mono och duo pinot (en eller två fronttaggar) tills man vet säkert vad man föredrar och vad man faktiskt använder sina stegjärn till.

De flesta moderna klätterstegjärn är ganska lika och funkar bra. Min favorit just nu är Petzl Lynx. Den går att anpassa till många olika skor och olika typer av klättring. Tyvärr är de rätt dyra. Gillar även Black diamond cyborg. Den kostar också mycket och går inte att anpassa till lika många skor.

Passformen på skorna ska inte förringas. Har du normalstora fötter (41-43 är nog normalstora isklätterfötter) funkar det mesta. Men har du små skor kan det spela större roll.

Ett par som är fina och prisvärda tycker jag är Simond Vampire. De sitter bra på mindre skor (min fru har 36) men funkar även fint på mina 42or. Dessutom är de billigare än ovan nämnda. Det kanske kan vara något. Men gratis är det ju inte...

https://www.decathlon.se/C-175 ... duct_8320460
Svara med citat