Torka mat

Torkade köttfärs och rivna morrötter inatt. Verkar ha funkat utmärkt. Dock testade jag morrötterna idag och de blev goda, men tappar smaken något. Självklart försvinner smak när man torkar, men kan man krydda rivna morrötter på något sätt, tex med salt och socker?
 
Försök med att blötlägga morrötterna. Smörstek dem sedan och strö på lite salt.
Jag tror det blir kanongott.

PS.säg till då maten är klar så kommer jag och provsmakar;-)
 

avslutad210712

Gäst
Jonik; sa:
...Självklart försvinner smak när man torkar,...

Nu förstår jag inte - om man tar bort vatten måste väl smaken förstärkas. I alla fall upplever jag att allt jag torkar smakar mer. Torkade tomater tex går från att vara vattniga och goda till att bli rena rama delikatesserna i torkad form.
 
Torkat smakar mer!

Nu förstår jag inte - om man tar bort vatten måste väl smaken förstärkas. I alla fall upplever jag att allt jag torkar smakar mer. Torkade tomater tex går från att vara vattniga och goda till att bli rena rama delikatesserna i torkad form.

Anledningen till att smaken avtagit kan bero på att morötterna kokats för länge. Kokning dränerar ut smaken (jmf att göra buljong). Jag förväller genom att kasta ner ingredienserna i kokande vatten i max en minut. Rivna morötter ska nog bara ligga i några sekunder.
 
Förslag på marinad för torkad Löfbiff??

Hej
Torkade förra året både lövbiff och diverse grönsaker med bra resultat. Ska nu ge mig på årets torkning och undrar om någomn har ett bra förslag på en lyckad marinad till lövbiffen. Funderade på en smokemarinad för att kunna få köttbitar som man även kan tugga på till en kåsa starkt på kvällen. Någon som har bra recept på detta..

Funderar på att testa att torka kycklingfilé någon som har bra erfarenhet av det?

Tack på förhand
 
Jag har torkat kycklingfiler. Innan torkningen så strimlande jag filén tunt och marinerade köttet ett dygn. Tycker dessvärre att köttet blir väldigt hårt och tråkigt att äta trots att jag blötlägger det innan tillagning. Jag tycker att även lövbiff blir hårt men kycklingen blir hårdare. Möjligt att det blir bättre om man skär kycklingfilén i små tärningar istället för strimlor

/B
 
När det gäller kyckling ska man väl vara medveten om salmonella-risken. Det är kanske lite väl riskabelt att torka rå kycklig alltså.
 
Salmonella-risken finns ju, så det är nog klokt att koka/steka kycklingen först. I år hoppar jag dock över kycklingfilé i fjällmaten då jag tycker att den blir hård och tråkig. Det finns ju så mycket annan god mat man kan laga på fjället.

/B
 
Kycklingen blir ju inte direkt mör och fin, men den duger för mig. Brukar steka fileerna hela och skiva i 3-5mm tjocka skivor sedan torka.

/Ulf
 
Om någon har någon bra guide för hur "lite" man kan tillåta sig att torka nötkött om det ska tåla rumstemp i någon eller max några veckor.

Jag och de mina är generelt ganska obekymrade över hur mycket bakterier hinner växa till osv...håller man en ganska hög (bakterie) nivå i allmän matlagning så tål man mer när det skiter sig och det fungerar för mig, kan äta saker som andra blir magsjuk av utan att märka det minsta.

Tanken är altså att kunna bära med sig köttet så färskt som möjligt, så lite torkat som möjligt dvs.
Om det finns en tabell för hur många procents viktminskning som duger för olika hållbarhetstid skulle det uppskattas.
 

avslutad210712

Gäst
Det beror ju på vad det är för tur. På en vintertur är ju knappast hållbarheten något problem och då har ju torkad bacon många fördelar såsom lägre vikt, mindre sopor och enklare tillagning än vacuumförpackad bacon...

/A

På vintern torkar jag aldrig bacon. Låt den ligga i sin butiksförpackning så är det inga problem. På sommaren skulle jag inte välja bacon utan jag försöker hålla mig till så magra proteinkällor som möjligt förutom då att jag ibland brukar ta med mig lax som är gravad, stekt och till sist torkad. Ger en otrolig fisksoppa med lite grönsaker och potatis. Vet att någon kommer att rekommendera färsk fisk istället men det ser jag mer som en bonus och inget som jag räknar med i min kosthållning.
 
Om någon har någon bra guide för hur "lite" man kan tillåta sig att torka nötkött om det ska tåla rumstemp i någon eller max några veckor.

Jag och de mina är generelt ganska obekymrade över hur mycket bakterier hinner växa till osv...håller man en ganska hög (bakterie) nivå i allmän matlagning så tål man mer när det skiter sig och det fungerar för mig, kan äta saker som andra blir magsjuk av utan att märka det minsta.

Tanken är altså att kunna bära med sig köttet så färskt som möjligt, så lite torkat som möjligt dvs.
Om det finns en tabell för hur många procents viktminskning som duger för olika hållbarhetstid skulle det uppskattas.

Bland bakterierna så är ju bla Listeria bra på att växa vid låg vattenhalt, annars klarar ju också många mögelsvampar det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...