Artbevarande skyldighet

Om tunnelbanor nu är så effektiva, varför finns de då bara i Stockholm och andra s.k. världsstäder? Borde inte landsbygden vara nerlusad med tunnelbanor?

Var finns det mest natur? I städer eller på landsbygd?

Nu är du ju bara löjlig.

Tunnelbana är ett effektivt transportmedel när det finns tillräckligt många människor i området för att tågen ska få ett högt utnyttjande, och när de har det så är de betydligt mer effektiva per person än andra transportmedel (om man inte räknar cykling, gång osv men de är bara rimliga på relativt korta avstånd). Där befolkningstätheten inte är tillräckligt hög får man nöja sig med mindre effektiva transportmetoder, som buss eller bil.

Att man bor nära natur har väl ingenting med ens personliga miljöpåverkan att göra?
 
Hur kan vi undvika att prioritera mellan fjällrävar och äldreboenden om vi har begränsade resurser?

Halaj!

Inom politiken är det ett ”big no-no” att ställa grupper eller behov mot varandra på det där sättet. För om man börjar att tänka på det där sättet, var landar vi då? Vad mer vill du prioritera bort, som inte behövs?

Kulturn t.ex. är ett stort slukhål, som inte är lönsam nånstans. Bort med alla teatrar och bibliotek. Globen, friends arena och Ullevi rivs ju naturligtvis. Motorbanor? Skateboardramper till barnen? Rennäringen?
Kan ju hålla på och rabbla rätt länge och räkna upp saker vi har som kostar pengar, men inte är nödvändiga för ett fungerande samhälle.
Och tänk vad pengar vi skulle kunna frigöra för vård och omsorg!

//T
 
Halaj!

Inom politiken är det ett ”big no-no” att ställa grupper eller behov mot varandra på det där sättet. För om man börjar att tänka på det där sättet, var landar vi då? Vad mer vill du prioritera bort, som inte behövs?



//T

Nja, nu är det väl exakt detta som är politik? Att välja vart man lägger resurser och prioritera olika områden olika högt. Innebörden blir självklart grupper mot varandra. När man i glesbygden inte kan få hjälp av polis vid pågående brott och nästa dag ser stora samhällsinsatser, med poliser, när en varg skall märkas så ser landsortsbon tydligt hur staten prioriterar olika grupper. Mot varandra.


...Om man nu inte råkar vara en miljöpartist förstås, de lovar oförhappandes allt åt alla och eftersom journalister oftast röstar MP så kommer de overkligt nog undan med denna gymnasiala form av politik.

Miljöpartiet lovar att försörja alla

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/miljopartiet-lovar-att-forsorja-alla_3317992.svd
 
När man i glesbygden inte kan få hjälp av polis vid pågående brott och nästa dag ser stora samhällsinsatser, med poliser, när en varg skall märkas så ser landsortsbon tydligt hur staten prioriterar olika grupper. Mot varandra.

Vid vilka vargmärkningar har du sett poliser? Jag har aldrig sett någon vid de märkningar jag bevistat.
 
Vid vilka vargmärkningar har du sett poliser? Jag har aldrig sett någon vid de märkningar jag bevistat.

Fel av mig. Jag tänkte på nu när miljöåklagaren deltog vid märkning. Det var väl ca 10-14 personer där. Samma miljöåklagare som kallade in poliser, polishelikopter och en massa LST personal vid misstänkt jaktbrott. För två år sedan, dessa personer är fortfarande misstänkta, fallet står nästan still.
...resurser finns alltså till vissa saker. Som att kasta miljontals kronor på ett djur som regeringen bestämt nu är tillräckligt livsstarkt för att förvaltas.
Förtroendet för flertalet föreningar, samt staten, är snart på minussiffror ute i skogarna. Ett helt medvetet och kalkylerat val av folk som inte berörs av sina egna beslut.

Väldigt intressant måste jag säga, utifrån ett ekologiskt och filosofiskt perspektiv. Jag tror det handlar om behovet av att tro att man lever meningsfullt. Avsaknaden av en bärande religion i västvärlden skapar kanske dessa nya kamper. Drygt för oss som drabbas hursom.
 
Det gläder mig att höra att staten tar jaktbrott på allvar.
Jag har varit lite orolig på den punkten.
En rejäl upprensning i jaktsträsket vore skönt.
 
Nu är du ju bara löjlig.

Tunnelbana är ett effektivt transportmedel när det finns tillräckligt många människor i området för att tågen ska få ett högt utnyttjande, och när de har det så är de betydligt mer effektiva per person än andra transportmedel (om man inte räknar cykling, gång osv men de är bara rimliga på relativt korta avstånd). Där befolkningstätheten inte är tillräckligt hög får man nöja sig med mindre effektiva transportmetoder, som buss eller bil.

Att man bor nära natur har väl ingenting med ens personliga miljöpåverkan att göra?

Just min poäng. Tunnelbanor och spårvagn funkar bara i riktigt stora städer och där är ju miljön redan förstörd till max - till skillnad från landsbygden, där miljön är vital.
/Niklas
 
Det gläder mig att höra att staten tar jaktbrott på allvar.
Jag har varit lite orolig på den punkten.
En rejäl upprensning i jaktsträsket vore skönt.

Ja, tänk om staten skulle ta äganderätten på samma allvar som vargen. Då skulle jag känna mig betydligt tryggare som markägare./Niklas
 
Fjällräven är inte ens hotad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fjällräv

citat från wikipedia:
"Beståndet i Skandinavien och på Island är ganska litet men i Nordamerika, Sibirien och på Grönland finns det fortfarande ett stort antal individer och fjällräven som art anses inte hotad."

Detta resonemang är riskabelt om det används som skäl för att inte skydda en art som är hotad i t ex Skandinavien. Vissa arter är känsliga för förändringar i t ex miljö eller födotillgång och det som ser tryggt ut för en art kan förändras på kort tid. Det är därför man i Sverige håller koll även på de vanliga djurens populationsutveckling. På bara några år kan en stor del av en population slås ut och det är inte säkert att man vet orsaken förrän efter en lång tids forskning. Att lita på att en hotad art är säker i ett område där den fortfarande är allmän kan sluta illa för arten ifråga. Detta är både forskare och myndigheter väl medvetna om, och det är bland annat därför det finns program att skydda inte bara fjällräven i Sverige utan en hel rad andra arter också (nu tänker jag i första hand inte på varg utan på betydligt mer harmlösa arter).
 
Otroligt, eller kanske snarare hopplöst?

Oavsett frågan blir det alltid samma diskussion och innehåll när naturskydd förespråkas eller kritiseras, inte mycket till konstruktiva förslag eller försök att förbättra något. Dom hittillsvarande projekten är bevisligen inte alltid perfekta eller framgångsrika och mycket skulle nog kunna vinnas med utveckling på olika sätt.

Angående denna tråd:
Vilka altruistiska bevarandeprojekt föreslår kritikerna som alternativ till de nu existerande och här ifrågasatta programmen?

Eller är det bara "not in my backyard" som alltid gäller?

Om man kan påverka naturen mest i eller utanför staden är ju en omöjlig fråga, krävs det natur i närheten att påverka blir det ju svårt i staden förstås, är det per capita blir det en fördel att bo trångt, men om staden per se är beviset för sin egen negativa effekt förlorar den stort?

Om det räcker med att arten finns någon annan stans på klotet än i sitt svenska habitat för att man skall tycka att allt är frid och fröjd, så kan man ju räkna lika dant och tycka att det räcker om skogsägarna bara får avverka skogen utomlands, företagen har fabriken i sydostasien, och bankernas ägare slipper svenska regler. Fåniga argument finns i överskott om man vill, men det går som vanligt inte att både ha kakan kvar och äta den samtidigt, skall man bevara något kan man inte riva grunden.
 
Tja, nu gällde ju ursprungsfrågan om att bevara arten, alltså rädda arten från total utrotning från jordklotet. När det gäller vitryggen, så är den alltså inte alls utrotningshotad, även om den nästan har försvunnit från Sverige. Då finns det ju ingen anledning att investera 170 miljoner för att vitryggen ska överleva i Sverige, eller?
/Niklas
 
Tja, nu gällde ju ursprungsfrågan om att bevara arten, alltså rädda arten från total utrotning från jordklotet. När det gäller vitryggen, så är den alltså inte alls utrotningshotad, även om den nästan har försvunnit från Sverige. Då finns det ju ingen anledning att investera 170 miljoner för att vitryggen ska överleva i Sverige, eller?
/Niklas

Nej, vi kan ju t ex lägga de pengarna på att plantera in akut utrotningshotat amurleopard eller Sibirisk tiger i Sverige så skyddar vi arter som är på väg att försvinna i vilt tillstånd i världen
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...