Hängarkarbiner snodda vid Bistaberget.

"Säker källa" påstår att hängarkarbiner har snotts vid Bistaberget i Södermanland. Det skall handla om hängare med dubbla karbiner där den ena har snotts. Eftersom det fanns en säkerhetsmässig tanke bakom dom dubbla karbinerna så är det naturligtvis ett oskick att ta bort den ena oavsett motiv.

Visserligen är väl dom flesta medvetna om att dom alltid klättrar på egen risk men detta fungerar ändå som en påminnelse om att sportleder inte alltid är som dom var vid skapandet och att all information om bultning och hängare bör behandlas kritiskt.

På dom flesta svenska sportklippor finns det ju inte någon individ eller organisation som tar på sig ett underhållsansvar för bultning m.m. Vissa stora och resursstarka klubbar som den i Stockholm har ju en bultkommité men det hör ju till undantagen. Västervik är ju också kanske ett specialfall.
Små och resurssvaga klubbar kan ju inte rimligen åläggas ett ansvar för underhålla populära klippor även om dom ligger inom deras geografiska område (Bistaberget och Tunabergs Klätterklubb för att vara konkret). Detta måste alla som bultar nyturer och som sedan klättrar där vara medvetna om.
 
"Säker källa" påstår att hängarkarbiner har snotts vid Bistaberget i Södermanland. Det skall handla om hängare med dubbla karbiner där den ena har snotts. Eftersom det fanns en säkerhetsmässig tanke bakom dom dubbla karbinerna så är det naturligtvis ett oskick att ta bort den ena oavsett motiv.

Visserligen är väl dom flesta medvetna om att dom alltid klättrar på egen risk men detta fungerar ändå som en påminnelse om att sportleder inte alltid är som dom var vid skapandet och att all information om bultning och hängare bör behandlas kritiskt.

Ett oskick utan tvekan. Men jag blir lite förvirrad - vad menar du med "hängarkarbiner"?

John
 
Fast jag förstår inte heller. Vad avses med ankarkarbiner? I de ankare jag känner till som görs med karbiner så är de fasta och knappast avtagbara. Karbiner av annat material än det ankaret är gjort av bör inte sitta i ankaret någon längre tid, det är vare sig bra för ankaret eller (mest sannolikt) karbinerna. Den som plockade bort karbinerna kanske tänkte på just det. Jag rensar ALLTID alla ankare jag ser på just sådana saker pga ovanstående. Sen är det ju juste att säga till på exempelvis lokala klubbens hemsida om var man kan få tillbaka sina saker.
/mvh Per
 
Nu vet jag inte vilken eller vilka leder det gäller men på flera av lederna på Bista så sitter det dubbla stålkarbiner i ankarna lik det ofta gör på ner kontinenten. Väldigt tråkigt om någon viktig-petter eller tjuv har har plockat ner dem.
 
Antar att jag är källan som trådskaparen åsyftar. :cool:

Jag har satt dit de flesta ankarna på Bistaberget. I många fall ser de ut som följande: två rostfria bultar inkl hängare som binds samman av en kätting av galvat stål. I kättingen sitter två snabblänkar alternativt karbiner, avsedda för repet vid firning.

Det här är en mycket vanlig konstruktion i Sverige och utomlands.

Ett flertal gånger de senaste åren har ankare på Bistaberget bestulits på den ena snabblänken eller karbinen. Det gäller t ex lederna Söndagspromenad, Skriet från vildmarken, Likplundraren och nu senast Anarkisten.

Jag kan bara inte förstå varför.

Antingen är vissa människor dumsnåla och tycker sig behöva en snabblänk för 30 spänn. Eller så vill folk medvetet utsätta andra klättrare för risker, hoppas verkligen att det inte är så. Eller så förstår folk inte hur ett ankare är uppbyggt, dvs att det krävs två oberoende punkter, och tror att någon glömt skrot i ankaret.

Eller så tänker folk som signaturen Repdrag. Det stämmer att om olika metaller och legeringar blandas i ankaret så kan korrosion uppstå, vilket Repdrag tycks antyda. Korrosion är dock ett naturligt inslag i klättringen. Stål rostar med tiden. Vi måste alla lära oss att bedöma hållfastheten i fasta installationer.

Gör precis tvärtom vad Repdrag skriver, ta ALDRIG bort någon fast säkerhetsutrustning utan att ersätta den med något likvärdigt eller bättre. Och har du inte koll på vad du gör - gör inget.

Problemet med Bistaberget, och många andra klippor i Sverige, är att bultning och underhåll inte sköts av någon klubb. Det är jag som privatperson som har stått för detta genom åren. Den enda lokala klubben är Tunabergs Klätterklubb, som dock har bristande resurser och inte vill ta Bistaberget under sina vingar.

Hur som helst, jag börjar tröttna på att puckon saboterar säkerheten på Bistaberget. Det är vi klättrare som tillsammans skapar vår sysselsättning. Vi måste hjälpa varandra, inte stjälpa. Ta gärna med en snabblänk till Bista och offra den om något saknas i ankaret.

/Andreas H
 
Eller så förstår folk inte hur ett ankare är uppbyggt, dvs att det krävs två oberoende punkter, och tror att någon glömt skrot i ankaret.

Jag är inte orolig för att hänga i en frisk låsbar karbin. Däremot uppskattar jag två oberoende förankringar i klippan, dvs två bultar. Ska man dubblera hela kedjan borde ju rep och sele också vara dubbla.

Korrosion är dock ett naturligt inslag i klättringen. Stål rostar med tiden. Vi måste alla lära oss att bedöma hållfastheten i fasta installationer.

Det Repdrag är ute efter är nog att vissa kombinationer av material försvagar varandra snabbt. Dvs ett ankare helt i material A håller i 15 år, ett ankare helt i material B håller i 15 år, men ett ankare där material A och B blandas (tex A-bultar med B-hängare) klarar bara 5 år.
 
OK, då vet vi vad som händer när man blandar A och B. Men i fallet på Bistaberget är det ju C och D man blandat, och då skulle jag vilja ha en omedelbar och korrekt redogörelse för vilken typ av korrosion vi bör oroa oss för, samt en redogörelse för den specifika processen samt vilket tidsperspektiv som gäller i det fallet.

Jag antar att vi kan få det svaret nu omedelbart, eftersom det tydligen finns de som omedelbart och alltid plockar bort karbiner, eller motsvarande, som de stöter på på klippan, om de är av "olika material".

Jag ser fram emot detta svar, och framtid bidrag med expertis, eftersom det ofta är svårt att få så raka svar ens när man överlägger med Korrosionsinstitutet.

Personligen tycker jag att det är svårt att i samband med att man klipper ett ankare klara av att göra en korrekt och säker analys ens av vilka material det är i ankarets delar, och då brukar jag nöja mig med att göra en bedömning av hur stor betydelse korrosionen hittills fått, samt om jag i övrigt tycker att materialet verkar hålla för att jag ska kunna fira av själv. Om jag tycker att det är uppenbart att korrosionen är ett problem, eller om jag tycker att det är uppenbart att material och dimensioner är otillräckliga för firning så vågar jag förstås inte klippa ankaret, och kan även tänka mig att rensa bort det som framstår som farligt. Har jag nåt på mig som duger som ersättning kanske jag donerar detta, annars kan jag ju tänka mig att rensa bort det som verkligen är farligt. Det är dock sällan jag råkat ut för detta, och jag vet ju som regel mindre om materialet än vad den som satt dit det gör

Om jag gör samma bedömning när jag arbetar för Bultkommitten så är det enklare. Dels är jag då troligen förberedd och hänger i ett eget ankare för att ta itu med det dåliga, och eftersom jag ersätter det tvivelaktiga ankaret med ett som jag VET är av hög kvalitet, så kan jag göra en ganska krass bedömning av kvaliteten på det gamla.
 
Det Repdrag är ute efter är nog att vissa kombinationer av material försvagar varandra snabbt. Dvs ett ankare helt i material A håller i 15 år, ett ankare helt i material B håller i 15 år, men ett ankare där material A och B blandas (tex A-bultar med B-hängare) klarar bara 5 år.

Jag tror att Andreas har koll på vad han gör mtp hans långa erfarenhet av bultning. OCh precis som han skriver så ska man ALDRIG ta bort någon fast säkringsutrustning utan att ersätta den.
 
Det är utan tvekan ett djävulskt oskick att plocka med grejor från ett ankare på en sportled. Å andra sidan, om det sitter två karbiner i ett ankare så klipper jag i allmänhet bara den ena, annars får man ett sånt sjukt trassel på repet, särskilt om man skall firas ner långt. Jag skruvar aldrig åt skruvkarbiner i ankare heller; repvibrationerna drar då ibland åt grinden så att nästa klättrare inte kan skruva upp den.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...