Grattis jägare!

Skit också... Nu tog ju tråden i all fall den vändning jag jobbat lite på att undvika. Personangrepp, förolämpningar och pajkastning är helt enkelt usel debatteknik oavsett vilken sida man nu står på i diskussionen. Det vore trevligt att slippa se mer av det eftersom det tar resurser ifrån sakfrågan. Angrip argumenten istället för personen bakom. Jag känner ingen av er andra så väl att jag vågar uttala mig om något annat än det jag sett er skriva på Utsidan och därför kan referera till. Jag tycker att det är en viktig ram att hålla sig inom. Det blir ändå problem så det räcker med de vanliga feltolkningarna och missförstånden.

En eloge till _Erik_ för ett informativt och väl författat inlägg med en klockren slutsats.
/R
 
Ber om ursäkt, man bör nog se till att få i sig sitt morgonkaffe innan man skriver inlägg i debattforum, fast jag hade nog reagerat ganska starkt med kaffe i kroppen endå när man blir jämförd med en nazist :)

Jag kan varmt rekomendera filmen Varg som nu går på bio, den tar upp den här frågan på ett ganska nyanserat sätt men ger dock absolut inga lösningar.

Skall man fastställa ett antal vargar som kan existera i våra skogar, säg 3000? och hålla koll på dom och sedan går överskottet till jägare.
Vart går gränsen för när man har rätt att avliva en varg, är det när man ser vargspår på tomten eller när den attakerar en människa?
Bör alla jägare ha rätt att avliva varg eller finns det jägare som är "rovdjursexperter" Det finns en smått fantastisk maskin i Linköping som genomför en virtuell ombduktion på 30 sekunder i stället för någon dag som det tar i vanliga fall, man scannade en varg i en sådan maskin och såg att dom vitala organen satt betydligt lägre i kroppen än vad man tidigare trott, så för att vara säker på att man skall slippa skadeskjutningar kanske det vore något att undersöka?
Jag har läst om två fall där man anklagat varg för att dödat en massa får men det visade sig vara hundar som låg bakom, man kanske bör avvakta innan man skjuter?
 
Känner ingen..

Jag känner varken Folke eller någon av de personer som förekommer i denna forumtråd (vad jag vet). Jag anser mig dock ha erfarenheter av det som skrivs i kvällspressen (AB i det här fallet) och jag ställer mig frågande till den vinkling som görs i artikeln. Ingen eld utan rök heter det, men eftersom kvällspressen skriver som den gör så behöver inte detta betyda att Folke är någon form av självutnämnd vargutrotare (ingen har hittills ifrågasatt artikeln, bara Folke eller andra personer och fenomen). Tills jag får höra det från Folke med hans egna ord så tror jag mest att denna extremism är konstruerad av aftonbladet.

Jag har aldrig mött en vild(alltså frilevande, inte mordisk :)) varg (ingen björn eller järv heller), men skulle jag göra det så skulle jag antagligen bli glad. Precis som andra djur antar jag att vargen inte är ond i sig (som en del verkar tro, liksom andra tror att ormar jagar ikapp människor och biter dem). Jag skulle heller antagligen inte bli rädd, men visa stor respekt, ungefär som när man möter en främmande hund. Lika så med björn, eftersom jag vet att de i de flesta fall är räddare för mig än jag för dem, dock vet jag också att de relativit enkelt kan tillfoga mig stora skador (de är båda snabbar och starkare).

Jag tar avstånd från Folkes handligar, han erkänner ju uppenbarligen tjuvjakt som är ett brott. Men kanske är det så att Folke, eller människor i hans närhet lever av och med jakten och något kommer (vargen) och förstör deras möjligheter till försörjning och friluftsliv, reagerar på detta sätt. Jag har förståelse för denna reaktion, skulle inte ni försvara era inkomstkällor, även om det krävdes extrema åtgärder.

För mig får det gärna finnas varg, men den ska inte finnas på bekostnad av andra. Dock är det precis som med vargen att jägare inte bör få härja fritt i skogen. Att tro att jägarexamen borgar för detta tycker jag är pinsamt, de flesta jägare vi har är bra, några inte (så är det ju överallt i världen, i alla sammanhang).

Som sagt, jag kanske förstår Folke, men jag förstår inte alla påhopp som görs i den här tråden. Dock kan jag inte neka till att jag finner det hela ganska roande.

Mattias
 
Ber om ursäkt, man bör nog se till att få i sig sitt morgonkaffe innan man skriver inlägg i debattforum, fast jag hade nog reagerat ganska starkt med kaffe i kroppen endå när man blir jämförd med en nazist :)

"Tycka nazist trist".. :) Det enda jag fann intressant i det fallet var att du reagerade nästan exakt likadant som jag gjorde när jag blev jämförd med en våldtäktsman. Ganska ofta är våra likheter större än våra skillnader. Kul, inte sant?

Det finns en smått fantastisk maskin i Linköping som genomför en virtuell ombduktion på 30 sekunder i stället för någon dag som det tar i vanliga fall, man scannade en varg i en sådan maskin och såg att dom vitala organen satt betydligt lägre i kroppen än vad man tidigare trott, så för att vara säker på att man skall slippa skadeskjutningar kanske det vore något att undersöka?

Teknik är alltid kul. För en gångs skull vore det faktiskt intressant att få en länk till maskinen i fråga. Det låter som en variant på MR-kamera (magnetresonans) men de brukar ta minst 30 minuter på sig för en undersökning.
/R

edit: Never mind, jag hittade den själv: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article38727.ece
 
"Tycka nazist trist".. :) Det enda jag fann intressant i det fallet var att du reagerade nästan exakt likadant som jag gjorde när jag blev jämförd med en våldtäktsman. Ganska ofta är våra likheter större än våra skillnader. Kul, inte sant?

Jag jämförde aldrig dig personligen med en våldtäktsman utan påpekade att alla män är potentiella väldtäktsmän då vi har en fallos! Även jag ingår i den kattegorin


Teknik är alltid kul. För en gångs skull vore det faktiskt intressant att få en länk till maskinen i fråga. Det låter som en variant på MR-kamera (magnetresonans) men de brukar ta minst 30 minuter på sig för en undersökning.
/R

edit: Never mind, jag hittade den själv: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article38727.ece

Lite kuriosa kring den maskinen, dom ringde från produktionsbolaget som gör den Amerikanska serien SCI och ville komma dit för att spela in ett avsnitt men dom blev nekade PGA tidsbrist!
 
Jag ser ju vad du menar men vill gärna tro att det krävs något mer än bara det rent kroppsliga i fallet med ett sånt avskyvärt övergrepp. Att jag också har snopp är inte direkt en hemlighet, mitt perspektiv handlar mera om vilka värderingar jag har. Våldshandlingar av den typen gör mig rätt upprörd då jag inte kan fördra att en människa tar sig rätten att göra så mot någon annan. Jag stör mig lika mycket på det fysiska våldet som på bristen på mänsklig respekt. Jag gissar att jag inte alls är särskilt unik på så sätt.

Som en något krystad liknelse skull jag kunna undra om alla människor är en potentiell van Gogh bara på grundval av att de har händer att hålla en pensel med, eller om det som avgör mera handlar om den mentala biten såsom talang, erfarenhet, inspiration etc?
/R
 
En annan intressant sak är väl att när de obducerade den senast skjutna vargen hitta de ett flertal hagel i kroppen,troligen från flera påskjutningar.

Om Van Gogh-teorin,om man bankar ner alla med talang så blir det bra.Att kväsa kreativa hjärnor har blivit sport...

Om förföljelse,varför klaga? Väldigt få flyr ju från förföljelse,de tar den med sig.


peter
 
Om Van Gogh-teorin,om man bankar ner alla med talang så blir det bra.Att kväsa kreativa hjärnor har blivit sport...
Det låter som något som kan härledas tillbaka till Jantelagen (?). Gravt OT nu, men gjorde inte ordförande Mao nåt sånt när han rensade ut de intellektuella en gång i tiden? Det gick väl sådär..

Om förföljelse,varför klaga? Väldigt få flyr ju från förföljelse,de tar den med sig.
peter
Nu tappade du åtminstone mig. Det låter vettigt det du säger men jag missade sammanhanget. Har du lust att utveckla lite?
/R
 
Jag ser ju vad du menar men vill gärna tro att det krävs något mer än bara det rent kroppsliga i fallet med ett sånt avskyvärt övergrepp. Att jag också har snopp är inte direkt en hemlighet, mitt perspektiv handlar mera om vilka värderingar jag har. Våldshandlingar av den typen gör mig rätt upprörd då jag inte kan fördra att en människa tar sig rätten att göra så mot någon annan. Jag stör mig lika mycket på det fysiska våldet som på bristen på mänsklig respekt. Jag gissar att jag inte alls är särskilt unik på så sätt.

Som en något krystad liknelse skull jag kunna undra om alla människor är en potentiell van Gogh bara på grundval av att de har händer att hålla en pensel med, eller om det som avgör mera handlar om den mentala biten såsom talang, erfarenhet, inspiration etc?
/R


Precis, det var delvis därför jag på ett plumt och klumpigt vis startade den här tråden. Folkes varghat gör mig upprörd och jag förstår inte att en människa kan ta sig rätten att ta lagen helt i egna händer och behandla fredade djur på det viset! Folkes perspektiv på vargfrågan gör mig upprörd.
 
En annan jägares funderingar kring frågan..

http://www.aftonbladet.se/debatt/article2183986.ab

"Thomas Ekberg, jägare och jaktfilmare: ”Vi måste ha en klok förvaltning i form av jakt”

Som yrkesjägare och naturmänniska kan man ju inte bli annat än förbannad när man läser om Folke Johanssons uttalanden i Aftonbladet (30 mars).

Man kan ju förstå att människor i glesbygd reagerar angående vargfrågan. Det är ju här problematiken finns. Det är ju inte direkt i storstaden som vargen smyger runt husknuten och för med sig oro.

Men tyvärr är det nästan alltid så att reportrar som vill belysa vargen kontra jägare, till 90 procent hittar den värsta avarten inom jägarkåren.

Som vanligt hårdvinklar reporten sin skrift och med all sannolikhet så rycker han också meningar ur sitt sammanhang bara för att få till sitt ”scoop”

Han börjar reportaget med ”Här gäller parollen SGT – skjut, gräv och tig” Var då? I hela Hälsingland?

Varför kan man inte göra ett reportage om de normala förhållanden som råder i ”vargland” i de län som det berör?

Men å andra sidan – ingen normalt funtad människa kan väl tro att jägarkåren i allmänhet har samma åsikter som den gode Folke?

Såg också att man på Aftonbladets hemsida hade en webfråga. Eftersom numera de flesta bor i tätorten, så blir siffrorna också mer än lätt missvisande när man gör web-undersökningar enligt den frågeställning som var. Ställ frågan till människor i Dalarna och Värmland och svaren blir med all sannolikhet helt andra.

Vi jägare får ofta utstå påhopp och att bli utmålade som otäcka mördare och djurplågare.

Man bollar gärna med siffror och statistik som ibland saknar helt verklighetsförankring.

Men man ska ha i åtanke att vi jägare faktiskt drar ett mycket tungt lass gällande våra viltarter.

Allt vilt måste förvaltas, det gäller både älg, hjort och vildsvin lika mycket som det gäller våra stora rovdjur, varg, lo och björn.

Förvaltningssättet är jakt.

Förvaltar vi till exempel inte en älg- och vildsvinsstam via jakt så får det enorma konsekvenser för trafik, skog och jordbruk.

Det samma gäller naturligtvis också rovdjuren.

Om vi inte jagar dem så får de ingen naturlig skygghet mot människan. Se bara på alla ”problembjörnar” som vandrat in i byar de senaste åren. När maten inte finns i skogarna så söker man sig naturligtvis dit maten finns – till byarna. Se också på den ökande frekvensen av attacker som björn utfört mot människor.

Vi måste ha förvaltningsmål som även tar hänsyn till landsbygdsbefolkningens sociala, kulturella och ekonomiska intressen.

Människors livsmiljö, närings- och naturintressen (jakt inräknat).

Vi måste ju också få freda tamdjur och hundar mot rovdjursangrepp och naturligtvis måste det till ett rimligt ersättningssystem som ger full ersättning för skador och omkostnader.

Det måste självklart även till en legal jakt på varg. Problemindivider måste kunnas tas bort och man måste kunna bedriva en viss förvaltningsjakt.

Det handlar naturligtvis inte om att skjuta alla vargar – det handlar om att skapa ett hållbart system mellan varg kontra människa.

Samtidigt måste beslut ner på regional nivå så att man kan låta lokalbefolkning fatta beslut som rör deras egen livsmiljö.

Det farligaste av allt är inte bara att vi grupperar oss i olika läger, för och emot och ”varghatare” mot ”vargkramare”.

Nej, det farligaste ligger i att vi långsamt men säkert bygger upp ett hat mot en viltart, vargen.

De allra flesta inom jägarkåren är inte för utrotning av något vilt, inte heller av vargen. Men, vi är nog de flesta överens om att det måste till en klok förvaltning i form av jakt.

Fortsätter debatten på den nivå som nu sker, så kommer vi aldrig få en sund stam av varg i Sverige. Då kommer det växa upp en generation av ”Folke-typen” som aldrig kommer att tilllåta varg i markerna.

Har själv sett problematiken på nära håll i Ryssland – där finns ett utbrett hat mot vargen och så vill i alla fall inte jag ha det i Sverige.

Förvaltning, sunt bondförnuft och debatt med riktiga fakta efterlyses."

http://jinge.se/index.php/natur/en-nyanserad-varghatare.htm

Det tunga lass som Ekberg säger sig dra, att förvalta bland annat älgstammen, blir lättare om vi har gott om varg. Genom att skjuta varg får vi fler älgar och inte ska vi belasta de jägare som redan drar ett mycket tungt lass med detta?

I mitt eget fall har jag hotats av jägare för att jag förespråkar att ett rödlistat rovdjur ska få växa upp till det antal som gör att det kan tas bort från rödlistan. Så det är inte bara jägarna som svartmålas. För övrigt så är jag bekant med jägare i t.ex. Värmland som vill ha vargen kvar, precis som faktiskt lokalbefolkningen vill enligt de undersökningar som man hänvisar till i BRÅ-rapporten – Illegal jakt på stora rovdjur.

Det är således en långt ifrån enhetlig bild som Thomas Ekberg målar upp. Dessutom begår han samma misstag som han skyller Aftonbladets journalist för i artikeln om rovdjurshataren Folke Johansson. Han är nämligen ovarsam med fler fakta än påståendet om att befolkningen i varglänen inte vill ha vargen kvar. När han drar in jakthundar i resonemanget genom att hävda att jägarna måste få freda tamhundar så blir han mer än grov. Lösspringande tamhundar har absolut ingenting i vår natur att göra, men det har vargen. Att jägarkåren vill jaga älg med hund är förståeligt, men det är inte någon självklarhet att den därmed ska få springa lös. Och om fårägare inte vill bekosta ett vettigt stängsel runt sina får så ska de givetvis inte ha får.

Sedan har han givetvis rätt i att vargen måste få jagas. Men hur många djur som krävs för att vargstammen ändå ska vara stabil, trots jakt, det vet inte jag. Jag skulle tro att forskarna har mer kläm på det, i vart fall mer än någon jägare som är part i målet. Personligen kan jag tänka mig att Dalarna, Värmland, Hälsingland och Gästrikland ska få fälla fler djur för att på det sättet tunna ut beståndet till förmån för grannlänen, men det förutsätter en livskraftig vargstam.

Men att Thomas Ekberg gör sig själv till språkrör för varghataren Folke Johansson och genom ett slags guilt by association indirekt anklagar Aftonbladets reporter för ohederlighet är magstarkt. Det finns ingenting i artikeln som tyder på att han inte har sagt just dessa ord som citeras, därför blir Ekbergs utsaga i Aftonbladet lika färglös som urvattnad. Han säger sig vilja ha kvar vargen i skogen, men i förlängningen ströks bisatsen – bara den inte äter upp den älg som författaren tänkt skjuta.

Den sortens debattinlägg blir med naturnöd-
vändighet tämligen ointressanta.

Läs även denna, http://jinge.se/index.php/allmant/hotad-av-varghatare-igen.htm
 
Disskussionen verkar ha hunnit långt under min frånvaro.

För att vara övertydlig så kan jag förklara vad jag menade med mina exempel om pitbulls och dregglande vargar utanför knuten var att även om sitauationen kan ses helt ofarlig och rädslan helt omotiverad så kan folk ändå bli rädda. I andra sammanhagn brukar det enligt min veto kallas för fobi. Sen att komma med statistik om att sannolikheten är liten att du blir attackerad, funkar nog inte särskilt bra. Alla vågar inte ta en ogiftig orm i händerna, alla vågar inte hoppa bungyjump.

Om nu någon fått för sig att jag ser Folke som en bra representant för alla sveriges jägares åsikter, eller att jag sympatiserar med honom, så stämmer det inte. Dock efterfrågar jag lite förståelse hos er som är snabba att kritisera folk som tycker olika, utan att ha reflekterat över hur "ett oskyldigt djur" kan påverka deras livssitatuation. Jag är inte helt klar i frågan om vi ska ha varg i sverige eller inte, jag skulle gärna se att det fanns en livskraftig svensk vargstam, men inte till vilket pris som helst. Det verkar helt enkelt inte finnas plats för så många vargar i Sverige, inte som det ser ut idag. Men det är mycket möjligt att jakt(legal naturligtvis) och kanske något sätt att få vargarna mer rädda för människor. Men trots allt så är ju inte vargen globalt hotad, så jag vet inte hur mycket man ska kämpa för den. Om man ska se vargen som viktig för hela eko-systemet så måste den ju finnas inom hela landet, inte enbart utanför renskötsel-områdena.
 
För att tillägga, det är inget att hyckla om att jägare blir less på vargen för att de äter "våra älgar". Likaså gäller lodjuren-rådjuren på många håll i Sverige. För många jägare tar jakten upp hela livet, det är mer som en livvstil än ett intresse eller en hobby. Allt i livet inriktas mot jakt, och det gör att man begränsas i många andra sammanhagn, man skaffar jakthundar som man måste träna året om, man skaffar kanske fordon anpassade för att kunna köra på dåliga vägar, man flyttar från stan-landet för att ha naturen och jakten nära, man övningsskjuter året runt, man lägger kanske alla sina pengar på att köpa/arrendera fina marker, man lägger tiotals eller kanske hundratals timmar varje år på viltvård, för att inte tala om vad foder och liknande kostar. Jakt är för väldigt många inte ett intresse som man "plockar fram" när sesongen kommer, utan det är förbredelser på förberedelser, hela året.

Sen helt plötsligt, en höst till en annan kan en vargflock ha dragit in över dina marker och älgstammen minskar kraftigt, vilket kanske gör att alla som har unga hundar inte ens kan träna/skjuta djur för dem, för att tilldelningen blir så mycket mindre än tidigare år. Vilket givetvis blir en stor besvikelse, på alla sätt. Älgstammen som man arbetat med att bygga upp i kanske tiotals år är inom några år bara en skugga av sitt gamla jag
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.