Bromsteknik

  • Trådstartare jan@musiker.nu (Janne L)
  • Start datum

jan@musiker.nu (Janne L)

Gäst
Nån som vet nåt bra sätt att "tvärbromsa" med inlines?
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Tvärbromsa!?

Beror på om du har 4 hjulingar med broms eller 5 hjulingar utan.


Har du 5 hjulingar utan broms så skall du se till att inte behöva tvärbromsa eftersom det går för fort. Om du i alla fall måste så kan det gå att (om du är duktig) göra en stoppsladd likt en utförsåkare eller hockeyspelare förutsatt att asfalten är ren från stenar och grus. Ploga och eller sladda på ena foten kan vara ok, springa på gräsmattor och sedan kasta sig kan funka i nödfall. Det säkraste är nog att försöka styra undan.


Hur det är med 4 hjulingar och broms vet jag inte.


Goldfinger.
 

aldehyd_o@hotmail.com (Andreas)

Gäst
Bromsteknik på fyrhjulingar...

Min erfarenhet är att förutom styra undan och liknande som nänmnts i föregående tips så är det effektivaste att (om man har bromskloss) föra fram bromsfoten och lägga så så mycket kraft man kan och törs på bromsklossen rakt ner i asfalten samtidigt som andra benet liksom "släpar" bakom som styrben med knäet böjt nästan som i en telissväng......hmmm hoppas du förstår...... Det gäller rätt mycket att våga trampa i med frambenet och våga gå ner djupt i bromsställningen om man ska "tvärnita". Annars har jag sett de som "T-bromsar" om de inte har bromskloss tex på trickskridskor. De bromsar helt enkelt genom att ha ena skridskon med hjulen på tvären i asfalten bakom sig.......sliter mycket hjul men är nog ganska effektiv........


Hoppas du fått några tips....ut och testa....


/Andreas "en som var tidiog med inlinebandy"
 
Bra tips - men skulle du inte kunna beskriva tekniken mer utförligt.
Jag har en son (10 år) som köpt inlines idag och han upptäckte ganska snart att det är skitsvårt att bromsa på ett effektivt sätt.
maffe
 
Textilbromsen!

Ibland lär man ut textilbromsen till folk som är rädda för att inte kunna stanna när dom lär sig åka skidor! Och med rätt inställning och en till tre lösa skruvar i huvudet borde det funka även på inlines. Har provat ofrivilligt på cykeln någon gång o det funkar utmärkt!

Och för er som inte vet så gårtextilbromsen ut på att slänga sig ner o bromas med kläderna!

Med glada hälsningar
Kalle
 
en variant

Om man har mycket utrymme i sidled så brukar jag vända på ena foten så att hälen pekar framåt. Därefter sätter jag ner den bakvända foten och lutar mig framåt. Detta leder till att man gör en väldigt skarp sväng på stället. Är asfalten bra så blir det nästan som ett hockey-stopp. Låter kanske konstigt, men prova i låga farter först. Ju mer man tränar på rörelsen desto mer akrobatisk (!) blir inbromsningen. För mig brukar det sluta med att jag gör ett varv på stället...
prova

/Erik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...