Vildmarksmässan 2009

Var på årets mässa precis som jag varit på de flesta de 10 senaste åren.

Årets mässa var absolut den sämsta av dom alla.

Ytan var halverad med tidigare år.
Tränslen var enorm hela tiden.....

Utbudet var mycket mindre än tidigare.

Dom som arrangera klätterkurser fanns inte i närheten av klättringen.
Dom som arrangerade vandringsresor stod bland turism utställarna osv

Seminarierna var alla utom i stort sett ett rena reklamkampanjerna för olika arrangörer.

Shoppingen var riktigt dålig, man hörde bland besökarna att många hade kommit dit för all jämnföra olika produkter mot varandra men utbudet var urselt.

De gick miste om många kunder på det sättet.

(Jag köpte REAL mat till 20% & en buff.)

Jag hade tänkt mig köpe en Bergans rygga (helium) och ett par Saolomon (XA Pro 3D Ultra GTX)

Men det fanns inte så mycket att köpa på mässan.
När man gick runt och lyssnade så knorrades det en hel del pga detta.

Problemet med denna mässa att det är helt inriktad på konsumenterna så tillverkarna inte tycker det är såå viktigt att vara med.

Mässan skulle ha en dag då det var bara för branchfolk.

Mina funderingar ang årets mässa går lite så här:

Har tillverkarna misstat hur mycket kunderna vill se och jämnföra olika märken och modeller?

Bland de få tält som fanns uppslagna så hördes sånt här:
Jag skulle vilja haft ett Hilleberg här för att se skillnaden
Kan man inte köpa tältet? Nej då får det vara.


I Lundhags monter
provade massor av kunder deras kängor trotts att det bara fanns en storlek och det gick inte att köpa eller beställa där.
Jag såg tydligt att flera där var i köptagen men nu när de ska gå till en butik för att handla finns risken att de väljer ett annat märke.


Så där var det i stort sett överallt:
Det som såldes var vardagsprylar
Fleece jackor, underställ, småkök, pannlampor osv


OM jag fått arrangera mässan ett år.... Hade det sett ut mer så här:

Det skulle bli mer en tillverkarmässa än en mässa där olika frilufts shoppar är utställare.

En stor avdelning där de största tält tillverkarna hade slagit upp sina modeller.

En sko och käng avdelning med en uppbyggd vandrings stig på stockar.
Med alla storlekar för att pröva.
Företag som arrangerar vandringsresor skulle givetvis ha sin monter i denna del.

Klätteravdelningen
skulle givetvis innehålla klätterväggar även för vuxna
Där skulle de som har klätterjurser också ha sina montrar.

Man skulle kunna köpa sig en tillagad friluftsmats påse för att äta på plats.

Föredragen
Strängs K2 blev ju så fullt att det var en lång kö untanför av folk ej kom in.
Större lokaler givetvis.

Mässan skulle vara den viktigaste arrangemanget för allt friluftsliv under det kommande året.
Där nya modeller visades upp för första gången, där expeditioner startade osv

Om det skulle vara problem med att ha så mycket prylar till försäljning skulle man kunna hämta ut varan man köpt på mässan i valfri butik efteråt.

Det viktigaste med mässan är att det borde gå att jämnföra olika tillverkares produkter.
Att det skulle gå att prova tex olika sorters kängor på samma ställe.

Allt för att kunderna ska slippa gå runt i ett flertal affärer för att göra det (risken är att de tröttna och ställer in köpet)

Mässpriserna skulle kunna vara ganska lika från olika affärer på mässan och att man får 20% rabatt på nästa köp i butiken istället (Alewalds gjorde så i år)

Jag tror tyvär inte att det kommer bli någon förändring av mässan i framtiden.
Branchen har så svårt att se att det behövs en förändring, utställarna verka vara såå nöjda med det de har.

Jag pratade tex med Lundhags om deras kängtillverkning. Han berättade att de alltid har slut på kängor då efterfrågan är mycket större än vad de kan tillverka....

Jag förstår att de är nöjda MEN det företaget kommer ju inte växa.
Se till att ha en liten överproduktion istället ge er ut på nya marknader i nya länder så kommer företaget växa enormt.. Men för att såt ska ske får man inte vara nöjd med det man har.

MVH
zzeezz
 
Det stora problemet är väl att någon måste betala för mässan. Med massor med större ytor så blir det högre hyr och personalkostnader, som ska betalas.Om Lundhags tex ska ha en stor monter och sälja skor på plats så ska ju den merförsäljning de gör på mässan betala både ytan, transporterna och personalen. kanske har de kommit fram till att så inte är fallet.

Vi har just nu recession i ekonomin, inte direkt det bästa läget att ösa ut pengar på mässor.

Christian

BTW, mässan blev kass redan för 5 år sedan, så senaste 2-3 åtren har jag inte gått.
 
Tydligen Stockholm stad som äger mässan. Svindyrt per kvm (har själv ställt ut en gång) och dyrt att gå in likaså med tanke på utbudet (tur att man får gratisbiljetter till alla mässor).

// Jocke
 
Var förbi en sväng idag oväntat nog, en kompis ville dit så jag joinade.. Prutade på en korvring, kollade av prylarna i trängseln, såg ett hyfsat föredrag av en dam som paddlat på Nya Zeeland, tog en kaffe å dammsugare.. Var väl halvt ok åtminstone, i relation till låga förväntningar.
 
Mao precis så dåligt som det brukar vara fast sämre. ;)
Fick en biljett men struntade i att gå då det känns som mässan inte bjuder på några upplevelser utan tagits över av konsumtions intressen.
 
Har inte Fair Enough tagit över Vildmarksmässans plats som den främsta friluftsmässan i Sverige?
 
Var inte där själv

men en arbetskamrat som var där för första gången var klart nöjd.

Antar att det är förväntningarna som avgör vad man tycker.

Om man varit där tidigare år så är det förmodligen inte så mycket som överraskar positivt.

Thure
 
Ok men trångt

Lite trångt var det men ändå ganska ok. Att mässan bara var i en hall med en salig blandning har nog att göra med de höga priserna på montrarna. Men det är klart säljer men bra så gör det inte så mycket. På många sätt var mässan bättre när den var i Sollentuna, där området även var utomhus med yxkastning mm. var där med kanotförbundet och Örnsbergs Kanotsällskap och vi fick ca 200 personer som anmälde sig för en gratis prova på paddling.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...