SJ förbjuder cyklar!

Bojkotta SJ

Jag har slutat använda SJ redan. De är inte inriktade på kundnytta. De missbrukar sin dominerande ställning på marknaden och vårt beroende av dem.
 
Senast ändrad:
Att få utnyttjat

SJ för cykeltransport är självklart. Det beror på högt pris och att få känt till möjligheten.

Ett litet exempel. Jag och svågern gjorde en cykeltur en helg i slutet av augusti. Vi valde ett gratisalternativ för cykeltransporten nämligen pendeltåg via Stockholm till Upplands Väsby och därifrån Upptåget till Gävle. Cykel via Hedesunda Östervåla övernattning Österbybruk. Söndag via Knutby Rimbo och åter till Stockholm med Waxholmsbåt från Ljusterö.

Om jag behöver cykel på resmålet väljer jag hopfällbar cykel men skall jag cykla långt föredrar jag en bättre cykel.

Thure
 
"Det är tråkigt att vi inte längre kan erbjuda cykel på tåg. Men alldeles för få har utnyttjat möjligheten att ta med sin cykel, vilket gör att vi nu slutar med cyklar på tåg".

Tja, hade SJ marknadsfört möjligheten(?) att ta med cykeln på tåg, kanske fler skulle ha gjort det.

Men då får vi väl fortsätta visa vårt intresse för att kunna ta med cykeln på tåg genom att lite då och då berätta detta för Sj på deras Facebooksida eller mejl.

Tack till er som följt min uppmaning!

Claes

Tack Claes för ditt engagemang!
Givetvis är det så att man brustit med att informera. Men som jag skrev inledningsvis var vilkoren så komplicerade och kostnaden så hög att många hellre tog bilen, avstod eller packade ner cykeln i en väska/plastsäck!

Faktum är att SJ systematiskt försämrat servicen över de senaste ca 20 åren sedan företaget styckades, möjligheten att checka in cyklar och annat skrymmande gods slopades och man lät externa speditionsfirmor sköta detta via lastbil (!). Man har ju varslat om ett slopande av servicen många ggr tidigare, men sedan dragit tillbaka hotet när Cykelfrämjandet mfl protesterat. Men aldrig utan att samtidigt genomföra någon sorts försämring.

Den nu avskaffade "servicen" gällde så vitt jag kan förstå endast vid sommartidtabell och villkoren ändrades dessutom inför varje säsong. Så genom att förvirra och trötta ut cykelförespråkarna har man nu så att säga kommit till "slutstation" och avpolletterat det man hela tiden sett som ett problem, snarare än en affärsmöjlighet. Men det är ingen tillfällighet att de andra operatörerna och snart sagt hela Europa samtidigt utökar möjligheterna att resa med cykeln. För visst finns det pengar att tjäna om viljan och framsyntheten får råda!

När man köper in tåg som designats specifikt för att underlätta medtag av cyklar och bygger om dem så att det inte går, tar bort möjligheten att boka plats och skriver regler som är så komplicerade och har så många begränsningar att det hindrar nyttjande, ja då har man med största sanolikhet redan bestämt sig för att avskaffa servicen! Om nu de privata operatörerna klara sig ekonomiskt att ha kvar möjligheten att medföra cykla då vore det väl själva fn om inte det av skattebetalarna ägda bolaget skull klara det med! Speciellt när det nu finns en uttalade dirrektiv från både regering och EU att så skall ske!

Vill man få till en förändring tror jag inte man skall ödsla krut på att skriva till SJ eller på fejan. Mycket bättre då att dels organisera sig, se tidigare inlägg, samt skriva dirrekt till den ytterst ansvarige Moderata infrastrukturministern!
 
Senast ändrad:
Eftersom

Eftersom jag tjänar min del av familjens levebröd på SJ AB så är jag lite försiktig på SJ AB: s FB-sida. Jag har diskuterat detta på firman sedan det blev känt på vårt intranät och innan cykelservicen återupptogs här om året så parafraserade jag alltid Cato d.ä. när jag träffade någon representant för marknadssidan; för övrigt anser jag att cyklar bör kunna medtas på tåg. Den kampanjen får väl återupptas, även om tillfällena att kampanja inte infinner sig så ofta för den gemene lokföraren. Under den tid cykel svårligen eller omöjligen kunnat medtas på tåg, vilket varit en ganska lång tid, har jag fraktat cyklar ändå i min stora cykelväska. Den rymmer en racer och min lighttourer kommer också med men den får demonteras i ganska stor utsträckning. Men det är inte en cykel utan en väska ehuru ganska skrymmande eventuellt skulle man också kunna medföra en "pirra" för att lättare frakta cykelväskan som är minst sagt otymplig.
 
SJ kommer snart att avskaffa sittplatserna då det blir mer lönsamt att packa alla resenärer stående i godsvagnar. Jag reser ganska mkt och sedan två år tillbaka så åker jag inte med tåg alls då det både är dyrt och ovist om man kommer fram i avtalad tid. Bokar man biljett i god tid på flyget så blir det dessutom billigare priser än vad SJ kan erbjuda.
 
Tänk så olika de kan va

På sommarens cykelsemester i Danmark tog vi tåget mellan Hobro och Århus. Sparade oss en dags transportsträcka (Dagsetapper på 45 km med en 8åring). De har helt enkelt ett utrymme i en av vagnarna där sätena är uppfällda längs väggen. Därmed finns det plats för barnvagnar (extra stora i Danmark), rullstolar och cyklar. Man fick själv bära upp cykeln, vilket kan vara tungt med all packning, men de kommer med. Förutom min och barnens cyklar kom två-tre andra cyklister med under vägs. Inte var det särskilt dyrt heller. Några hundralappar för tre cyklar på 60 km.

Så Danmark rekommenderas varmt som cykelland. Många regionala och nationella cykelleder. Mycket cykelbanor och egen fil i rondeller. Och så kan man köpa en kall pilsner till lunch (Smörrebröd på nybakt bröd) i närmaste lanthandel.

SJ har synnerligen mycket att lära av andra tågföretag. De borde åka till Schweiz för att lära punktlighet och att köra tåg på vintern. Och till Danmark för att lära sig service. Ibland undrar man om de verkligen vill ha kunder eller hellre vill köra tomma så ingen stör dem. Är man mer konspiratoriskt lagd kan man undra om det är en del i planen på att så småningom lägga ner skiten. Om man inte underhåller, har ett obegripligt prissystem, inte marknadsför sina tjänster och inte kan köra i tid kan man göra som med "cykel på tåg" när kunderna sviker: Jamen ingen vill ju köra med oss så då stänger vi ner...
 
I Göteborgsområdet

Får man ta med sig sin cykel på Pendeltågen (Västtrafik: Resa med cykel) som trafikerar dessa linjer: "Kungsbacka- och Alingsåspendeln, Bohuståget och Kinnekullebanan ska cykeln placeras i det särskilda resgodsutrymmet. Pris för cykel: 30 kronor. Betala kontant till tågvärden."

Och "på spårvagnar och stadsbussar får bara hopfällbara små cyklar tas med."

Även på färjor/båtar, se (Västtrafik: Resa med cykel)

Mvh troswe
 
Sjukt i huve

Fan vad knäppa dom är. Berlusconitakterna sprids.

Jag kommer ta bilen alltid, var jag än ska. Hatar SJ, jävla skitgubbar! & tanter som inte vet vad en hoj är. Puckon.

Korkade vita män & svarta, Men nåt illa om svarta får man ju inte nämna så bara vita män e korkade & kvinnor, nej det får man ju heller inte säga.

Korkade vita män.

Cykla e kul
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
niking Svenskar cyklar mindre nu än tidigare Långcykling 20
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Hinas Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga. Långcykling 9
rimn En snabb, en långsam - hur cyklar ni tillsammans? Långcykling 12
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
thureb "skrotningspremie" cyklar Långcykling 1
Erik Sandblom Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg Långcykling 4
jonnieb norska cyklar Långcykling 1
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
PK Neelix Däckdimensioner på cyklar? Långcykling 16
avslutad130221 Bianchi cyklar Långcykling 6
eliljendahl Kungs cyklar Långcykling 2
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
Banankontakt Prisnivå begagnade cyklar Långcykling 3
Thorn XS-cyklar för små tjejer och killar! Långcykling 3
KTG Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom? Långcykling 25
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Lina O Finsk tillverkade cyklar Långcykling 1
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
Vanessa Ladda mobilen, videokamran mm när du cyklar.... Långcykling 4
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
skrinnare Fråga till SJ- Vad är problemet med cyklar på tåg? Långcykling 0
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2
lizardking D.r..u.g cyklar Långcykling 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...