armstyrka för den som inte redan har?

Instämmer med gro och Noob, börja med att precisera vad du vill bli starkare på att göra, och välj därefter övningar. Själv gillar jag sammansatta övningar som involverar flera muskelgrupper, då jag inbillar mig att dessa bättre liknar det man vill ha musklerna till sedan (nej, inte krogragga, utan arbete...)

Själv har jag börjat med crossfit senaste året och nåt bättre resultat än nånsin med min tidigare styrketräning. Och jag är ännu skadefri! (däremot börjar jag bli för tung, får nog skära ned lite i styrketräningen så jag orkar springa igen!)
 
folk har väldigt bråttom att använda chins, dips och armhävningar som rehabiliteringsövningar.. I princip alla som utför dessa gör dessutom fel. Detta är inga rehabiliteringsövningar, dessa kräver stor styrka och muskelkontroll annars är risken stor att skada förvärras. arbeta med vikter, maskiner eller för den delen gummiband som föreslogs, det viktigaste är att få hjälp av någon som kan sätta samman övningar.. sjukgymnaster är tyvärr inte alltid rätt val om dom inte är inriktade på idrottsskador.

Chins, dips och armhävningar är exeptionellt bra övningar för träna och förbereder än för verkliga livet. Om man inte gör dom så riskerar man att skada sig i vardagen då man inte är förbered så skulle säga att det är farligare att inte göra dom än att göra dom. Dom bör i största grad användas som rehab träning. Om man inte besitter styrkan för att utföra den fulla övningen så skalar man bara ner den, armhävningar kan man göra på knäna eller mot en vägg, chins kan utföras med assisterande vän eller med motstånds/styrkeband eller hoppa upp och gör negativa, dips går att utföra med motståndsband, assisterande vän eller assistera sig själv med benen på stol, marken motsvarande. Tekniken kan man hitta på youtube. Att skala ner den gäller fortfarande vid rehabträning, då du vill kunna utföra dessa rörelser i så stor mån som möjligt och fördelarna med dessa övningar är överlägsen isolerande övningar.
 
Det handlar vad jag kan förstå om bröst, övre ryggparti, axlar, triceps och biceps. Det verkar också vara vad Aftonbladets övningar handlade om. Jag hänvisade dit i hopp om konkreta svar - den är för svår, modifiera denna, lägg till detta, osv. De där gigantiska dokumenten med 710 övningar blir jag bara stressad av.
Felen med Aftonbladetlänken är att den bara handlar om armarna och att övningarna kommer att tråka dig till döds. Tveksamt också om du blir så mycket starkare av dem.

Du kommer inte ifrån att du måste veta lite själv. Ingen här kan skapa ett bra program för dig. Både jag och andra har givit konkreta förslag på övningar du kan göra. Men du måste ta dig tiden och tålamodet att följa länkarna. Det blir galet om vi skall beskriva en övning när vi redan länkat till exempelvis en filmsekvens på hur den utförs. Börja i den änden så blir det så enormt mycket lättare att diskutera hur du kan sätta ihop ett program, vad du kan ändra på osv.

Eit av de 710 övningarna är det bara ett fåtal du behöver bry dig om. Det är de som är fetstilta och som du har redskap till. Det behöver alltså inte vara mer än en övning per muskelgrupp eller kroppsdel.
 
Tack för förtydligandet. Nu visar det sig att de övningar du föreslår är rätt lika de hantelövningar
som lleberg angav. Jag gör de tre som inte kräver bänk, och får med axlar, biceps och triceps.
De sistnämnda är säkert eftersatta, ty där blir jag ordentligt trött. Sen återstår kanske bröst och
rygg. Bröst kanske har mer med fåfänga att göra? Min överkropp är inte precis trapetsformad;
jag har c:a 80 cm i midjemått och 90 över bröstet, men har det praktiskt betydelse? För rygg gör jag McKenzie sedan 1999, mot ischias, i tre moment. Det handlar mest om smidighet, men en sjukgymnast har anvisat en lite förbättring.

Nu blir det rätt mycket! Frågan uppstår hur ofta man ska öva, ty det tar redan en del tid. Jag gör balans, excentriska övningar för hälen, ben och allmän smidighet varannan dag, övrigt varannan.
Kan var tredje dag räcka? Jag springer dessutom varannan dag, när väglaget tillåter.

Sen en nyfiken fråga. Jag har nämnt stockarna vid motionscentralen som test; jag klarar den näst tyngsta, kan knappt rubba den tyngsta. Vilka muskler testas/övas?
 
Chins, dips och armhävningar är exeptionellt bra övningar för träna och förbereder än för verkliga livet. Om man inte gör dom så riskerar man att skada sig i vardagen då man inte är förbered så skulle säga att det är farligare att inte göra dom än att göra dom..

det där är en tråkig myt som hänger kvar av någon anledning, precis som stretching.. Dom flesta borde sluta med stretching eftersom man gör mer skada än nytta om man gör fel. jag kan hålla med om att dips, chins och armhävningar är bra när man har styrka och balans att genomföra övningarna korrekt.
 
Kan var tredje dag räcka?

Sen en nyfiken fråga. Jag har nämnt stockarna vid motionscentralen som test; jag klarar den näst tyngsta, kan knappt rubba den tyngsta. Vilka muskler testas/övas?
Svårt att svara på vad som kan räcka men var tredje dag låter bra men se till att du verkligen tar i när du väl tränar. Det är belastningen som ger dig resultat, inte det faktum att du utför en viss övning. Orkar du belasta biceps ordentligt var tredje dag i ett par månader så kommer de att bli betydligt starkare. Skriv upp hur mycket vikt/hur många repetitioner du orkar så ser du utvecklingen tydligare. Det är motiverande och gör det roligare att träna.

Om vi tänker på samma sorts stockar så kan man träna många olika saker med dem, ben, rygg, armar axlar. Man lyfter dem ju från marken och hela vägen upp över huvudet (om man vill). Beroende på var i "rörelsebanan" man befinner sig så tar det på olika olika muskelgrupper/kroppsdelar. När du fattar en stock och börjar lyfta så tränar du ben och rygg tills du står rak i kroppen med stocken hängande i händerna. När du däremot har fått upp den till under hakan och skall ha upp den på raka armar så börjar du pressa med triceps och axlar. Men de tar nog på hela kroppen i största allmänhet under hela lyftet. Jag tycker förresten att de är lite läskiga eftersom man har så dåligt grepp om dem. Det är svårt att lyfta rent så att säga.
 
Just de här stockarna ligger på en ställning; de är fästa med en led i bakänden och aningen högre i framänden - min brösthöjd ungefär. Så det handlar om att lyfta dem förbi och över huvet. Gick just förbi motionscentralen idag och prövade och om jag gjort framsteg på denna månad så var det knappt mätbart. Antingen är jag ett hopplöst fall eller har jag gjort fel hela tiden. Och då har jag medvetet lagt bort de övningar där man hela tiden ska komma ihåg att göra rätt, t ex den tidigare nämnda gummibandsövningen där jag bara tänkte på annat hela tiden.
 
gummibandsövningen där jag bara tänkte på annat hela tiden.
Himla svårt att säga så mycket när man inte ser vad och hur du gör. Men det låter för mig som att du har för låg belastning. Om styrka är primärt så måste man köra tungt, så tungt man orkar och verkligen kämpa upp vikten. Man tänker inte på annat om det är jobbigt nog, man har fullt upp med att klara lyftet och göra grimaser för att det är så j*a jobbigt. Har du försökt gå till ett gym och pratat med någon "personal trainer"? En sådan bör kunna hjälpa dig.

De stockar jag är bekant med ligger i stort sett på marken.
 
Himla svårt att säga så mycket när man inte ser vad och hur du gör. Men det låter för mig som att du har för låg belastning. Om styrka är primärt så måste man köra tungt, så tungt man orkar och verkligen kämpa upp vikten. Man tänker inte på annat om det är jobbigt nog, man har fullt upp med att klara lyftet och göra grimaser för att det är så j*a jobbigt. Har du försökt gå till ett gym och pratat med någon "personal trainer"? En sådan bör kunna hjälpa dig.

De stockar jag är bekant med ligger i stort sett på marken.


Skönt med konkreta och konstruktiva svar. Kan nog säga att mina överarmar verkar kraftigare och fastare men att jag kommit så långt jag kan med denna belastning. Så jag har lagt på ett kilo till och det är skillnad - iaf känner jag skillnad. Om en månad kanske jag vet.

De där övningarna som kräver att man tänker på vad man gör är t ex att stå i en dörröppning och pressa med bröstet; en övning för axlarna. Det är så lätt att lura sig att man tar i tillräckligt, när
inge hejar på. Samma med gummibandet; tar jag verkligen ut rörelsen helt och kommer jag ihåg att hålla den andra armen absolut stilla? Hantlar är ju rejälare; vikterna ska upp, kanske stanna en stund, och sen ner; inte mycket att tänka på.

Jag gick nog till fel instans; Aktiva Rehab är nog mer till för sjuka och skadade. Jag tror inte den här sjukgymnasten förstod vare sig mitt läge eller mina behov. Hon föreslog apropå kondition
att jag skulle köra halvminutsintervaller på motionscykeln och att jag vid löpning skulle hålla pulsen i intervallet 110-120 - enligt en idrottsläkare måste man över 120 för att öht träna kondition. Men hur kan man rekommendera något utan test? Felet var nog att hon utgick från min ålder, inte från min fysik.

Apropå test var jag på ett gym och testade mig för snart två år sen. Resultaten var rätt smickrande
men testen rätt skumma. T ex, benstyrka, stå med rumpan mot en vägg och vågräta lår. Inte så svårt för mig som var beredd på hur mjölksyra känns - i 30-årsåldern gjorde jag rutinmässigt fem minuter -
så var det mer än psykologi som testades? Instruktören sa att han just gjort 3 så jag nöjde mig med 3.34, så jävla kul är det inte!

Bukstyrka, hur många situps kunde jag göra på en minut. Det handlar ju även om att hålla koncentrationen på tempot, måste finnas bättre test (resultaten var elitklass resp. mycket bra,
för min ålder). Syreupptagning testades genom att man la en massa instrument på bröstet och väntade - inget arbete! Så det är inte lätt att veta vart man ska gå.

Som sagt, stockarna sitter på en ställning och har handtag i sidan.
 
Skönt med konkreta och konstruktiva svar. Kan nog säga att mina överarmar verkar kraftigare och fastare men att jag kommit så långt jag kan med denna belastning. Så jag har lagt på ett kilo till och det är skillnad - iaf känner jag skillnad. Om en månad kanske jag vet.

De där övningarna som kräver att man tänker på vad man gör är t ex att stå i en dörröppning och pressa med bröstet; en övning för axlarna. Det är så lätt att lura sig att man tar i tillräckligt, när
inge hejar på. Samma med gummibandet; tar jag verkligen ut rörelsen helt och kommer jag ihåg att hålla den andra armen absolut stilla? Hantlar är ju rejälare; vikterna ska upp, kanske stanna en stund, och sen ner; inte mycket att tänka på.

Jag gick nog till fel instans; Aktiva Rehab är nog mer till för sjuka och skadade. Jag tror inte den här sjukgymnasten förstod vare sig mitt läge eller mina behov. Hon föreslog apropå kondition
att jag skulle köra halvminutsintervaller på motionscykeln och att jag vid löpning skulle hålla pulsen i intervallet 110-120 - enligt en idrottsläkare måste man över 120 för att öht träna kondition. Men hur kan man rekommendera något utan test? Felet var nog att hon utgick från min ålder, inte från min fysik.

Apropå test var jag på ett gym och testade mig för snart två år sen. Resultaten var rätt smickrande
men testen rätt skumma. T ex, benstyrka, stå med rumpan mot en vägg och vågräta lår. Inte så svårt för mig som var beredd på hur mjölksyra känns - i 30-årsåldern gjorde jag rutinmässigt fem minuter -
så var det mer än psykologi som testades? Instruktören sa att han just gjort 3 så jag nöjde mig med 3.34, så jävla kul är det inte!

Bukstyrka, hur många situps kunde jag göra på en minut. Det handlar ju även om att hålla koncentrationen på tempot, måste finnas bättre test (resultaten var elitklass resp. mycket bra,
för min ålder). Syreupptagning testades genom att man la en massa instrument på bröstet och väntade - inget arbete! Så det är inte lätt att veta vart man ska gå.

Som sagt, stockarna sitter på en ställning och har handtag i sidan.

Jag vet vilka stockar du menar, men det är ju mer som axelpress än armövningar, eller?

Jag tycker du pratar i lite spridda skurar. Klart man kan förbättra kondis genom att arbeta i arbetstempo, distanspass kallas det då, oftast iaf. När jag körde landsväg låg jag ofta runt 120-130 i puls, fast i flera timmar.

Jag tycker du ska gå till ett gym och be någon instruktör sätta ihop ett program. Har du inte tid/råd så kan jag rekommendera ove rytters fenomenala böcker effektiv bodybuilding (användbart även för dem som inte vill se ut som en biffko) samt träning för män över 40+ (har kollat igenom den av ren nyfikenhet, jag är ju på tok för ung egentligen). Ett bra program anpassat efter ens kapacitet och tidsschema är viktigt, först efter ett par veckor kan man utvärdera.

Att du har problem med koncentrationen handlar ju inte så mkt om övningarna i sig, utan din egna inställning.
 
Jag vet vilka stockar du menar, men det är ju mer som axelpress än armövningar, eller?

Jag tycker du pratar i lite spridda skurar. Klart man kan förbättra kondis genom att arbeta i arbetstempo, distanspass kallas det då, oftast iaf. När jag körde landsväg låg jag ofta runt 120-130 i puls, fast i flera timmar.

Att du har problem med koncentrationen handlar ju inte så mkt om övningarna i sig, utan din egna inställning.


Axlar ingår i paketet; det framgår redan av mitt startinlägg.

Vad "spridda skurar" betyder vet jag inte, kanske lika bra att slippa. Läkarens (på en idrottsklinik)
uppgift var att konditionsträning kräver att pulsen går över 120.
Jag tror han nämnde det som kommentar till uppfattningen att man kan träna eller bevara kondition genom "raska promenader".

Sjukgymnasten föreslog 110-120,
alltså lägre. Du talar om en högre puls, så vad är din poäng?

Jag nämnde nu detta bara som ett exempel på trovärdigheten; förmodligen ett resultat av att utgå från ålder (66) istället för fysisk status. Det här företaget erbjöd inga arbetstest så det var
fel val från början.

Vad "inställning" har med saken att göra är oklart. Jag jämför övningar med samma
påstådda syften, så skillnaderna finns i dem. Problemet med ex.vis gummibandsövningen är att den inte har ett distinkt ytterläge. När så är fallet blir det lätt att lura sig att man går fullt ut. Om ytterläget är sträckta armar ,
sträckt knä etc., så vet man. I gummibandsövningen skulle jag köra "3 gånger trött" och jag lyckades aldrig komma underfund med hur många upprepningar som krävdes för det -
det var för många för att vara roligt. Men jag har nu av fr a Noob och lleberg fått tips på genomförbara och förhoppningsvis verksamma hantelövningar.
 
det där är en tråkig myt som hänger kvar av någon anledning, precis som stretching.. Dom flesta borde sluta med stretching eftersom man gör mer skada än nytta om man gör fel. jag kan hålla med om att dips, chins och armhävningar är bra när man har styrka och balans att genomföra övningarna korrekt.


Du skriver väldigt mycket om grejer du verkar ha jävligt koll på. Faktum är att det finns nästan lika mycket studier för som emot stretching så någon absolut vetenskapligt stödd sanning finns inte där. Rörlighet är en viktig del i träningen och skulle vilja säga att dom flesta jag har mött har extremt bristande rörlighet i höft och baksida lår. Skulle inte lösa det här med ren stretching som den är känd för gemene man men rörlighetsövningar är helt klart nödvändiga. Med otillräcklig rörlighet så i detta parti tex så kommer folk att börja belasta rygg och knän i stället för just höft och hamstring.

Kul att du kan hålla med. Dips, chins och armhävningar går alla att skala ner till mindre krävande alternativ om man inte har styrka att genomföra dom som dom är tänkta. Armhävningar kan man göra på knän, eller emot en vägg. Chins kan man göra med motståndsband, kipp, assisterad av en polare. Detta tills man kan göra dom som tänkt, vilket alla människor borde eftersträva och kunna då dom är viktiga rörelser.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...