Älg och vildsvin!

Eftersom det förmodligen inte togs varken blodprov eller utandningsprov på älgen så vet vi ju inte vad beteendet berodde på.
Den kan ju t ex haft ont i magen ( någon av dem) efter överkonsumtion.
Men som historia är det kul.

Förhoppningsvis kan man lita på Illustrerad Vetenskap och National Geografic, även om bägge artiklarna är skrivna i en lite väl "klickvänlig" stil.

Jag vågar inte envisas med någon teori om orsaken, men har i varje fall med egna ögon sett en, låt oss säga, "beteendestörd" älg i en kompis sommarstugeträdgård, just då full av fallfrukt. Den älgen var dock allt annat än aggressiv. Snarast motsatsen, där den stod lutad mot en grindstolpe, svajande på mycket ostadiga ben. Vi väsnades och hojtade en bra stund för att skrämma iväg den. Den betraktade oss med upphöjd likgiltighet och rörde sig inte ur fläcken. Till slut hämtade kompisens mamma sina två största grytlock, ställde sig på stugtröskeln och använde dem som parcymbaler. Älgen lyfte på huvudet och klippte med öronen, men stod kvar. Vi tredje eller fjärde gong-gongen fick den nog, snodde med synbar möda runt grindstolpen och snubblade iväg in i skogen, på ett sätt som vore omisskännligt hos en människa ;).
 
Eftersom det förmodligen inte togs varken blodprov eller utandningsprov på älgen så vet vi ju inte vad beteendet berodde på.
Den kan ju t ex haft ont i magen ( någon av dem) efter överkonsumtion.
Men som historia är det kul.
"Se non è vero, è ben trovato", säger italienarna. Alternativt: "kolla aldrig en bra historia" :)

Som tillfällig besökare hade jag nöjet att bevittna föreställningen bara en gång, men kompisens mamma påstår att den återkommer varje höst. Den kan självklart ändå bero på annat än just alkoholberusning.
 
Förhoppningsvis kan man lita på Illustrerad Vetenskap och National Geografic, även om bägge artiklarna är skrivna i en lite väl "klickvänlig" stil.
OT:
Illustrerad vetenskap är väl mer underhållning än vetenskap. National Geographic skulle man ju kunna tro att den var mer seriös, men det ser ut som om varumärket har lånats ut till Illustrerad vetenskap. i praktiken verkar det vara samma tidning - många artiklar är gemensamma och under filken "Juridisk information " på NG har man inte ens orkat byta ut tidningsnamnet utan saxat info rakt av från IV: http://natgeo.se/juridisk-information

Inget där alltså som imponerar mer än en artikel i Expressen skulle ha gjort.
 
Anade nästan det. Skulle vara kul om någon forumdeltagare med sakkunskap kunde uttala sig. Kunskapen om hur etanol metaboliseras hos olika djurarter kan väl inte vara någon "rocket science"?

Ja, faktiskt. Egentligen vore det väl inte så otroligt om etanol skulle ge förgiftningssymptom av olika slag hos de flesta djur. Det jag känner mig mest skeptisk inför är att det skulle orsaka aggressivitet på samma sätt som det gör hos människan (av anledningar som jag utvecklade i ett tidigare inlägg) och att det skulle finnas tillräckligt med alkohol i en villaträdgård för att intoxikera ett djur i 400-kilosklassen.
 
Förresten hade jag själv återkommande besök i min trädgärd för några år sedan, av en räv som käkade nedfallna plommon. Säkerligen många av dem rejält jästa. Inga tecken på fylla eller aggressivitet dock...men det var lustigt att se en räv sitta på rumpan och tugga, nästan som en hund.
 

Bilagor

  • ra?ven.jpg
    ra?ven.jpg
    78.7 KB · Visningar: 244
(...) Egentligen vore det väl inte så otroligt om etanol skulle ge förgiftningssymptom av olika slag hos de flesta djur. Det jag känner mig mest skeptisk inför är att det skulle orsaka aggressivitet på samma sätt som det gör hos människan (av anledningar som jag utvecklade i ett tidigare inlägg)
Till stöd för din tes talar, om inte annat, det faktum, att det verkar finnas rätt stora kulturskillnader på hur människor (genomsnittligen) beter sig (samt inte minst hur de "får lov" att bete sig) efter alkoholintag.
och att det skulle finnas tillräckligt med alkohol i en villaträdgård för att intoxikera ett djur i 400-kilosklassen.
Här skulle jag vara försiktigare med avfärdandet, därför att det kanske inte handlar om en enkel extrapolering utefter viktaxeln. Det verkar som sagt finnas skillnader mellan olika djurs förmåga att bryta ner alkohol, fast jag jag inte i brådrasket hittar något om just älgar ;).
Att den skiftat under evolutionens gång och inte är lika för ens alla primater, framgår av denna rätt fascinerande artikel. Här refererad i en mer populärvetenskaplig form.
 
Jag hade en hund som välte en flaska punsch med taskigt påskruvad kork och slickade i sig i sin ensamhet när han var valp. Vet inte hur mycket han fick i sig, men det var inte jättemycket kvar i flaskan från början. Han var klart i hatten när vi kom hem. Inte aggressiv, men väldigt busig och utlevande. Rätt mänsklig reaktion alltså. Minns att han fick nåt ryck när han smög på trasmattan och anföll den med tuff attityd och hemska morranden, något han alltså normalt inte gjorde. :)

Det är väl så det brukar bli för hundar, vad jag hört. Får de i sig mer börjar de ta snedsteg. Ungefär som för de flesta av oss alltså. Först klackarna i taket och sen blir det svajigt.
 
Har sett äppleberusade rävar och fikonberusade elefanter så äppleberusade älgar förefaller inte omöjligt och det finns gott om rapporter, t o m polisrapporter om berusade älgar och inte bara hos oss men från utlandet oxså.
Stort jäskärl och god tillgång på fallfrukt kan säkert höja promillen.

se upp och
go tur
 
Halaj!

För länge sen hade ett ex Linderödsgrisar. En gris hade en kätting som halsband och när grisen växte blev den för kort. Grisen hade synpunkter på att få den kapad. Via forum fick vi tips om att man förr brukade ge grisar brännvin för att kunna handskas med dem. En stor gris kan ju väga långt mer än 100 kg. Vi provade med några burkar starköl. Hände ingenting så vi avbröt. Mer dricka. Sen fick den en hel flaska med billigt rödtjut och två starköl. Fortfarande ingen reaktion. Vi försökte ändå. Jag snarade den med ett lasso, vilket inte hjälpte mycket. Grisen sprang, med mig med hälarna i backen och exet efter med en bultsax i högsta hugg. Det var full cirkus i hägnet! Det gick bra iaf, och vi fick bort kättingen.

Jag kan iaf säga att det märktes absolut inte att grisen skulle vara ens lite salongspackad. Ett fyllesvin var det.

//T
 
Har sett .....fikonberusade elefanter...

Ja, det låter ju sannolikt. En elefant med en vikt på tre ton behöver ju bara hitta typ femhundra kilo väl jästa fikon, så är saken klar. Och eftersom de är flockdjur så behöver det finnas ett antal ton såna fikon på plats.

Hade de fått nyckel till fikonvinsfabriken, eller? :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...