Sovsäckstyp under Kilimanjarobestigning?

Rab Andes 800 är säkert en fin sovsäck om du kräver extremprestanda men det landar ju det dubbla ink frakt, 4 säsongers-säckar och även andra sovsäckar med +800CUIN kräver specialtvätt att en kunnig kemtvättare. Jag tror mer på Marmot-säcken med Membrainskalet, det kan du lätt hantera garantiärenden i Sverige med också. Själv kör jag en The North Face Black Kazoo 650CUIN och den har funkar bra i 10 år ned till -15 i vintras.
 
Ok, samt du hade underställ under?

Säcken ser fin ut, men dom 2 sista nätterna med kyla samt halverad syrehalt och en vilpuls
på 120 och vi har hört att man lär vara frusen och trött av själva strapatsen.

Har själv tillbringat tid ute i fält med temperatur både -20 samt -25*C i svenska fjällen, i en -15*C, syntetsäck, men i detta fall är det på en höjd av ca: 5600 m över havet.

Så erfarenhet från flera Kili-bestigare ang. sovsäckstyp samt kläder under, emottages tacksamt.

Samt frugan är frusen av sig. ;)
 
Rab Andes 800 är säkert en fin sovsäck om du kräver extremprestanda men det landar ju det dubbla ink frakt, 4 säsongers-säckar och även andra sovsäckar med +800CUIN kräver specialtvätt att en kunnig kemtvättare. (klipp).

Njaa, alla dunsäckar tvättas efter samma principer. Det är inget speciellt med sådana som har högre cuin-värde. Kan utan problem göras av gemene man i ett ordinärt badrum. Finns en bra sammanfattning på westernmountaineerings hemsida för övrigt.

...att ha en lätt säck kan ju vara trevligt när man ska gå mer uppåt än framåt. För komfort minus 15 (herr) så har jag själv god erfarenhet av westernmountaineering Antelope SDL (GWL numera).

Lycka till :)

//J
 
Tack!

Fin recension här på utsidan!

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=544&all=1

Förmodar att du är en av dom... :)

Jag är en av de nöjda. Det är sällan man stöter på någon missnöjd WM-ägare, det var därför jag tog språnget för 12 år sedan. De kostar ju en slant...

Ett budgetalternativ är annars Cumulus säckar. Har en panyang 450 för sommar/tidig höst i fjällen och den är bra! Pallar ca minus 6-7 grader utan problem och ligger nästan på samma nivå som WM: s motsvarande säckar. Skillnaden märks mest i materialen, WM har de bästa medan Cumulus kör lite enklare men klart fungerande. Cumulus saknar även den styva tejp som WM-säckarna har innanför dragkedjan, så man får dra upp och ner den med lite finess så löparen inte fastnar. Och huvan är bättre på WM, Cumulus huva på detta segment ser ut ungefär som WM: s för 10-15 år sedan, innan de blev djupare så att säga...

Men man sparar ca 1500 kr i jämförelse ;)...

...de har ju också varmare modeller, ungefär som Antelopen i specarna dvs 750 gram dun med högsta cuin.

...Jag köpte direkt från Polen, tog ca 2 veckor innan den levererades. Kom i en stor luftig nätpåse, dvs okomprimerad, precis som en kvalitetssäck ska. De kan också lägga till detaljer som man är intresserad av,överfylla med dun och sådant.

Tänkte recensera den efter årets höstvandring, då den varit med i drygt ett år under olika resor.

//J
 
Alltid bra med flera alternativ på säckar som klarar olika
temperaturer.
Just nu packar vi i för en liten Kebne-tur och jag står i val
och kval att införskaffa en lättare dun säck än min gamla
syntetsäck anno 80 som väger ton...

Tack och hej.
 
Vanlig rejäl syntetsäck kan funka

Min fru gick upp för Kilimanjaro i mars 2010. Hon hade en äldre, men ganska volumiös syntetsovsäck från Caravan. Inget problem med att frysa eller så. Däremot skippade hon lasagnen man erbjöd dag 5, den måste ju ha burits lika många dagar, hennes japanska kompis åt dock och blev rejält dålig.
 
Vikt och volym är det viktigaste. Om du tänker bära din utrustning själv så skulle jag rekommendera en tunnare dunsovsäck. Den behöver inte klara mer än några minusgrader. Förstärk med underställ vid behov.

Mvh /Joel
 
Min gamla tunga säck är av märket Caravan, tror att den, när den var ny, var typad för runt -15.

Tror ändå att jag satsar på någon typ av dunsäck, ser inte fram emot att chansa när det gäller
sovkomfort på berget.
 
Min fru gick upp för Kilimanjaro i mars 2010. Hon hade en äldre, men ganska volumiös syntetsovsäck från Caravan. Inget problem med att frysa eller så. Däremot skippade hon lasagnen man erbjöd dag 5, den måste ju ha burits lika många dagar, hennes japanska kompis åt dock och blev rejält dålig.


På tal om syntet ringde en av de större svenska arrangörerna av Kili-resorna till mig ang. säckval
på berget, även dom rekommenderar syntet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.