Nybörjarfrågor om skidåkning i fjällen

Hej allihopa!

Jag och kompisen tänkte i början av april nästa år göra en grej vi båda länge varit sugna på: ge oss ut på skidtur i fjällen. Vi har båda vandrat en hel del på sommarhalvåret och har den typen av fjällvana, men detta att ge oss ut på skidor i dom här miljöerna är helt nytt för oss. Givetvis har vi en massa nybörjarfrågor, som jag tänkte att någon vänlig skäl här kanske vill svara på.

För det första funderar vi på är längden på etapper. Hur ska vi tänka gällande turplaneringen beträffande tidsåtgången? Hur lång tid (en normaldag med någorlunda väder) tar det att ta sig två mil på skidor? Hur långt hinner man?

Vilka skidor ska vi ha? Är det lite bredare turskidor med stålkant som gäller i fjällen, eller funkar det med lite smalare längdskidor?

Hur är det med navigering? Måste man ha GPS på vintern? I Jätmlandsfjällen t.ex (även utanför triangeln)? På Padjelantaleden? (Vi har inte bestämt vart vi ska åka, men diskuterat dessa båda alternativ.)

Tackar på förhand med hopp om svar.
 
Om du tar fram fjällkartan för t.ex. Padjelantaleden kan du se var och om det finns vinterled.
På dina vandringar under sommaren har du kanske redan sett alla röda kors- det är vinterleden. Där den finns är navigering under normala väderförhållanden inget problem.

Du skulla ha fjällskidor med stålkant, Åsnes och Fischer är vanliga märken.

Tänk att du komma ungefär lika långt per dag som när du vandrar.
 
Nybörjartur på vintern

Hej!
Jag skulle rekommendera en nybörjartur längs några av de markerade vinterlederna som finns, t.ex. i Jämtland. Då kan ni alltid falla tillbaka på att följa lederna vid dåligt väder t.ex. Men ni kan också prova på att gå egna vägval, då kan GPS vara till stor hjälp, även om det är ganska sällan man verkligen behöver den, om man kan orientera. Tänk på att orientering vintertid kan vara mkt svårare, dels pga att sjöar och vattendrag ofta inte syns, dels är det mer vanligt att man har dålig sikt pga snöfall eller snödrev. Längs lederna har jag aldrig känt behov av GPS.

Med tryggheten med en led och boende i stugor kan ni skaffa er erfarenhet av er nya vinterutrustning utan att utsätta er för stora risker.

Vad gäller skidor så rekommenderar jag också fjällskidor (vallningsskidor eller vallningsfria är en smaksak). Man kan se en del skidåkare med vanliga längdskidor, men de är mest ute när det är bra väder längs skoteruppkörda leder. De åker i så fall ofta med lätt packning och kan därför färdas snabbt.

Padjelantaleden är inte vintermarkerad. Här är GPS absolut en stor hjälp, eftersom landskapet är ganska böljande.
 
Stor skillnad från dag till dag...

Hejsan,

Den första frågan är den vanligaste som ställs av folk som ska på skidtur första gången och tyvärr även den som är svårast att besvara. För till skillnad mot sommaren är det betydligt svårare att prediktera hur långt man hinner på vintern. Främsta anledningen är att det skiljer mycket mer i hastighet/framkomlighet på vintern. Vissa dagar har man fin fast skare och både perfekt glid och bra fäste. Nästa dag kan det ha dumpat 2-3 dm nysnö, eller så klabbar snön fast under skidorna och och man får inte en enda millimeter gratis. Dessutom påverkas hastigheten klart mer av vädret på vinter jämfört med sommaren. Att kämpa sig fram mot vinden i hårt väder är förvisso jobbigt på sommaren, men samma väder på vintern kan innebära att man gör bäst att stanna kvar i stugan/tältet i väntan på bättre väder.

Så tyvärr kan man inte ange någon tumregel för hur lång tid det tar att skida en viss sträcka, men för det mesta är det inga större problem att skida 2 mil på en dag om man är en någorlunda van skidåkare.

Vilka skidor det är som gäller beror delvis på var man tänkt åka och delvis hur van skidåkare man är. Fördelen med bredare turskidor med stålkant är givetvis att man är mycket mindre beroende av de yttre omständigheterna. Dessutom blir det betydligt stabilare om man har en tung ryggsäck. Samtidigt är det många som väljer smalare och lättare skidor då man 9 dagar av 10 tar sig fram lättare med dom. Själv har jag bägge varianterna och när vi går på dagsturer använder jag oftast mina "stresspinnar". Men på längre turer med pulka har jag hittills alltid använt mig av turskidor.

Navigeringen bortanför led är helt klart krångligare på vintern jämfört med sommaren, så har man tänkt att bo i stuga gör man klokt att ha med sig GPS. Bor man i tält är man ju inte lika beroende av att hitta fram....men det är ju i och för sig skönt att ha med sig GPS'en (har dock så vitt jag minns aldrig använt min GPS på vintertur trots att den legat i packning på samtliga längre turer de senaste 20 åren...)

/ Stefan
 
I dålig sikt är GPS ett suveränt hjälpmedel för att hitta tillbaka till led eller stuga. April är en utmärkt tid för stugtur.

Försök begränsa vikten på packningen t ex genom att köpa mat vid en stugplats på vägen.

Thure
 
Tack för väldigt informativa svar och tips! Det kommer att tveklöst att underlätta fortsatt planering. Nu blir det till att kolla kartor och annat.
 
Variationen på hur långt man åker varje dag skiljer sig mycket. Jag har åkt 6 km på en dags hårt slit, då hade det kommit en hel del snö och vi hade tältutrustning med pulka. Utan snön hade vi utan problem åkt tre gånger längre. Har du möjlighet kan det bara bra att planera in en liten omväg mot slutet som kan hoppas över om det kommer mycket snö, man är inblåst eller av andra orsaker inte kommer så långt som planerat.
Går du på tur i populära områden i turistsäsongen är du mindre utsatt när det kommer stora mängder snö, du får förhoppningsvis hjälp att spåra.
Navigeringen är lätt om du går på tur mellan stugor. En del säger att man ska ha med rep som har mellan sig så man är säker på att den som går först ser nästa ledmarkering innan den efter går från den senaste. Jag har aldrig varit med om så dålig sikt.
Det är svårare att hitta på vintern än på sommaren, men följer du med på kartan och kan orientering på sommaren är det inga större problem. Köp inte en GPS bara för första vinterturen. Som alltid måste man räkna med att man gör fel någon gång i bland, utan att det leder till stora problem så ofta. Ledmarkeringarna gör det lätt att hitta fram om man går utanför leden. Blir det dålig sikt är det oftast bara att ta en kompasskurs till en led och följa den.
 
Om du har varit i fjällen på sommaren har du kanske upplevt sämre sikt. Vinterfjällen har premiummodellen, Dålig sikt[emoji769]. Visserligen kan du gå de flesta turer utan GPS, men det kommer tillfällen då det är extremt tacksamt att ha den.

Som några skriver varierar det hur långt man kommer. 6 km kan tyckas vara en oändlig sträcka ibland, och det ska komma från någon som snittar 45 km på sommaren. Samtidigt går det vissa dagar att ta 30 km med lätthet.

Sammanfattningsvis är vintern inte nödvändigtvis svårare, däremot mycket mer varierande. Välj område att skida i efter hur mycket ni vill tänka på worst case scenario. Ju mer infrastruktur desto mindre eftertanke krävs, men samtidigt blir man ju mindre ensam på fjället, vilket kan vara trist ibland.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...