Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske)

Är mer eller mindre på gång att skaffa flugfiske grejer och har läst endel på utsidan och tittat på nybörjarpaket, tex LOOP Adventure som det tipsats om här.

Nu är det dock så att jag börjat kika på lite dyrare grejer också (ovanligt att det blir så) och har blivit förälskad i en rulle från fjällsländan. Jag vet att rullen har låg prioritet men jag gillade känslan och precisionen jämfört med billigare rullar. Dessutom lät den inte så förskräckligt som de andra. Kort sagt jag vill ha den. Därför har jag kikat på ett jubileumserbjudande som finns att läsa om i denna tråd; http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19227

Nu till frågan:

Frågan är dock om spöet strömsländan är för hårt för en nybörjare. En säljare säger att det är lämpligare att välja ett billigare spö (890:- istället för 1800:- (ungefär)) från samma tillverkare. Det billigare spöet är mjukare och lättare att lära sig kasta med som nybörjare säger han. En annan säljare säger att om man inte flugfiskat tidigare är det inga problem att använda ett styvare (top action?) spö från början.

Så hjälp mig alla experter! Hårt eller mjukt för nybörjare?

/Andreas
[Ändrat av ala 2003-06-07 kl 20:06]
 
Top action är knappast något eftersträvansvärt, en relik från kolfibrets introduktion till flugspön.

Aktionskurvan bör ju vara jämn längs hela klingan (progresiv), men många spön böjer något mer på ovandelen.
Detta har således inget med den sk snabbheten att göra.

Det är snarare "hur mycket" spöt böjer sig som avgör ett spös sk snabbhet.

Ett kvastskaft är som ex mycket snabbt (böjer inte alls), men en mardröm att drilla fisk med.
Ett allt för långslagigt spö å andra sidan, gör det svårt att få till tillräckligt smala linbågar, för att kunna fiska när det blåser.

Slutsats: Som nybörjare bör man inte ge sig på extremerna åt något håll.
Men det är sant att ett något mjukare spö är lättare att lära sig kasta med, av någon anledning.

Du kan lugnt köpa ett Fjällsländanspö, tillräckligt kortslagigt för att kasta på blåsigt fjäll, men ändock tillräckligt mjukt för att få en angenäm fiskekänsla.
Dessutom ett spö du knappast behöver byta, om du nu inte dras med i prylraseriets hysteriska tåg.
Börjar misstänka att jag själv har åkt med några stationer.;)
[Ändrat av Graip 2003-06-07 kl 20:40]
 
Ok tack så mycket!

Det där med top action var nog inte det jag tänkte på.....blandade nog ihop lite grand.

Då kan jag troligen satsa på det styvare spöet och rullen som jag gillar. Det låter som om det är ett mer "framtidssäkert" alternativ än det betydligt mjukare nybörjarspöet.

Tar dock gärna emot fler synpunkter på det hela. Utgår ifrån att Brook har någon kommentar också. :)

/Andreas
[Ändrat av ala 2003-06-07 kl 23:29]
 
Ehhhh....

jo...cirka 5%.

Nja jag tror att Björn har täckt in det mesta, med reservation för tidigare trådar gällande spön och deras ack så intressanta aktionskurvor.

Till syvende och sist så är det (mestadels) spöhanteraren som inverkar mest på om spöt kommer att spöa (wow...värsta ordvitsen klockan 3 på morgonen...) resten.

Har skrivit det förr, men en bra handlare som tillåter dig att prova ett par olika spön är guld värt, om du kan ackompanjera denna barmhärtige nasare med en eller ett par (mer än dej) rutinerade flugfiskare så är saken...ehhh Laxkotlett...eller Biff kanske det skall vara.

"För att nåt skall kunna utvecklas så måste det vara invecklat"

Hoppsan, lite tidig söndagsmorgons filosofi....näääh, nu måste jag sova !

/Anders B
 
Mjukt eller hårt

Började själv en gång i tiden med ett mjukt flugspö och det är inget som jag rekomenderar. dagens spön är betydligt mycket bättre visserligen hårdare men betydligt mycket mer lättkastade,prova gör ett snake kast eller annat underhandskast med ett mjukt spö så förstår du nog vad jag menar. nackdelen är att ett hårt spö kan kännas "nervösare" när du ska drilla fisken. Har själv ett Strömsländan Jubileum och är mycket nöjd med det.
 
Prova...

Om du redan har lärt dig att kasta med flugspö rekomenderas att du provkastar ett par spön vid en butik, de borde kunna rekommendera några bra alternativ som passar din "tekniknivå" och din plånbok. Lita inte för mycket på det som skrivs i kataloger, känn efter själv.
 
Så här gick det!

Nu har jag äntligen köpt mina flugfiskegrejer! Det blev fjällsländan LX med jubileumspaketet.

Jag mailade även de som står i fjällsländans annonser (Tom Lindström) och frågade om spöval och även han rekommenderade fjällsländan, det gjorde även de seriösa butiker jag pratade med så jag gick tillbaka till butiken som rekommenderade det billigare spöet och undrade vad han grundade sina uppgifter på. an verkade ölite snopen och berättade att någon de kände som var duktig på flugfiske hade känt på spöna och sagt att det mjuare var bättre för nybörjare......hmmmm tack för det.... Han tyckte dock att jag skulle köpa fjällsländan om de andra sa så... När jag frågade om de kunde hjälpa till med att göra öglesystem till tafsen osv sahan att "ja det kan vi nog hitta någon lösning på tillsammans". I den stunden bestämde jag mig definitivt för att köpa mina grejer av någon som verkligen kan flugfiske och har således väntat tills nu när jag kommit upp till Umeå igen. Killen som sålde grejerna här var mycket duktig och ordnade mycket snygga och bra öglesystem och lade på all lina och så vidare. Det känns verkligen bättre än att låta någon helt okunnig börja mixtra med min 600:- lina. Jag kan ju även förvänta mig proffessionell service i framtide samt att en kastkurs ingick i köpet.

Hur som helst stort tack för er hjälp här och räkna med at forumet snart kommer fyllas av jobbiga nybörjarfrågor om flugval och tafsar som inte sträcker! Tur för er att jag inte har någon tillgång till dator till vardags just nu...

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0
PoH skillnad mjukt/styvt spö ? Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...