Quietstove eller BernieDwag

Har sett att några av er testat BernieDwag till novabrännare för att få jämnare spridning och lägre ljudnivå. Själv tänkte jag prova något sånt till min MSR Dragonfly. Det två som verkar vettiga är BernieDwags Dragontamer och Quietstove.coms model 107. Är det någon som vet vad det är för skillnad? Presterar båda bra?

/Ingvar
 
Såvitt jag vet så var BernieDawg det företag som var först med dessa och Quietstove är en senare introducerad produkt.
(Vissa skulle nog t.o.m ta ordet efterapning i sin mun...)
 
Senast ändrad:
Såvitt jag vet så var BernieDawg det företag som var först med dessa och Quietstove är en senare introducerad produkt.
(Vissa skulle nog t.o.m ta ordet efterapning i sin mun...)

Ja, det har jag också förstått. Men just nu verkar inte BernieDwag kunna leverera. Sen verkar det som att Quietstove sitter kvar i brännaren utan ståltråd. I övrigt verkar dom ruskigt lika!
 
En annan skillnad är att vissa av BD's hattar är handgjorda av solid metall, med borrade hål, osv.
Hög finish och inbyggd kvalitetskontroll m.a.o. men också anledningen till långa leveranstider.

QS-hattarna är tillverkade m.h.a någon form av 3d-printing med påföljd att det blir ett sintrat material som är mycket styvare/sprödare. De tre benen som sticker ner i koppen kan gå av om man tappar hatten i golvet bl.a. Dessutom kan jag tänka mig att toleranserna på de små hålen blir sådär.

BD har också börjat med 3d-printade hattar, men jag tror att Dragontamer-serien är av den gamla typen. Men kolla först.
 
BernieDawg har slutat sälja sina Novahattar till Sverige, pga att folk som har köpt dem haft problem med fotogenet. Han erbjöd dem att lämna tillbaka hatten, men köparna har valt att inte göra det. En av dem har sedan skrivit att produkten är dålig och gett Bernie ett dåligt betyg. Bifogar del av kommunikationen nedan. Synd, tycker jag som gärna hade köpt en hatt för att bränna bensin.

Thanks for your question.
I've sold hundreds of these Dawg-A-Nova caps worldwide to appreciative buyers who report excellent performance and results with my product. Hundreds of buyers love them and have no issues with their use. I have sold two of these caps to Swedish buyers. Those two Swedish buyers were unable to use the caps successfully on their stoves. Both of the Swedish buyers were advised in multiple emails and YouTube videos from me on proper use of the stoves with a silent damper cap. I spent quite a number of hours of my time working with the buyers. Eventually, both buyers were offered full refunds of their purchase price and shipping if they chose to return the caps. Both declined, opting, irrationally, to keep a product that did not perform well for them. One of those buyers subsequently left me extremely poor feedback, claiming against all experience of hundreds of other buyers that the product was defective and that I did not do objective testing. You can check my feedback for yourself and read the buyers statement and my reply. Now, my feedback standing is damaged here at eBay. I do not know what the problem with use of my Dawg-A-Nova products in Sweden might be. But, since I've not had this issue in any of 23 countries on six continents elsewhere, I have chosen to exclude buyers in Sweden for the Dawg-A-Nova product rather than experience any more of this irrational and unfair behavior. The Swedish buyer who chose to keep the product and *not* leave me negative feedback seems to have concluded that "kerosene in Sweden must be different than in the USA". That doesn't seem likely to me since I have over three hundred stoves in my collection, most of them Swedish, that perform just fine with "American kerosene".
If you choose to purchase a Dawg-A-Nova through friends here in the States, be advised that I do not offer any warrantees or product support to Swedish Dawg-A-Nova owners even if purchased by American friends. Sorry it has to be this way.

- berniedawgauctions
 
Det var ytterligt tråkigt att läsa/höra.
Jag är nog en av de två köparna; och jag har definitivt INTE gett honom någon dålig feedback!
Och, jag behöll min Dawg-A-Nova för att den fungerar UTMÄRKT med alkylatbensin i min Hiker+... Och alkylat är vad min Hiker+ tydligen gillar bäst, det är dessutom billigare än fotogen och fungerar hyfsat som förvärmningsbränsle om så krävs.

När jag läser ovanstående vill jag klargöra att BernieDawg har varit minst sagt hjälpsam och gått långt utöver vad man som kund kan förvänta sig från en leverantör. Egen instruktions-/beskrivningsvideo bl.a. så att vi bägge säkert gjorde allting exakt lika! Jag kör Hikern på bensin och är mycket nöjd med den så och med bensin så beter sig våra två Hiker+ helt lika. Att vi aldrig fick min Hiker+ att bete sig likadant som BernieDawgs Hiker+ på lysfotogen trots identiskt hanterande tolkade jag som någon skillnad i fotogenet mellan USA och här. Att det skulle varit något fel på tysthatten har aldrig föresvävat mig (mycket sannolikare är det fel på min Hiker+ isåfall), och att returnera en fullgod produkt känns för mig fel. Han har ju levererat en utmärkt vara - och sedan erbjudigt mig att få en full refund vilket jag naturligtvis tackade nej till. Det var ju jag som bad att få hit den, inte han som prackade på mig den... Då är det hela mitt ev. problem...
/Odd
 
Senast ändrad:
Verkar litet väl häftigt att utesluta Sverige pga två missnöjda kunder. Inte lär hans rykte försämras pga det.

Ska jag behöva upprepa det än en gång - jag är INTE missnöjd!
Och har aldrig varit det! Jag är dock utforskande lagd - av egen nyfikenhet och (miljöskadad efter 30 år i kärnkraftsbranschen) vill ofta veta varför något är som det är...

Vad det andra puckot gör/gjort vill jag absolut inte bli hopblandad med!
/Odd
 
Ska jag behöva upprepa det än en gång - jag är INTE missnöjd!
Och har aldrig varit det! Jag är dock utforskande lagd - av egen nyfikenhet och (miljöskadad efter 30 år i kärnkraftsbranschen) vill ofta veta varför något är som det är...

Vad det andra puckot gör/gjort vill jag absolut inte bli hopblandad med!
/Odd

Var vänlig specificera var i mitt inlägg det antyds att du är en av de två missnöjda kunderna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
Blåbär Gas eller multifuel? Kök och brännare 4
The Trooper Primus eller Optimus. Kök och brännare 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...