Rensning på plats

Re: Re: Utan salt

nermander; sa:
Det har jag för mig står i varenda kokbok, att man inte skall skölja fisk utan bara torka av den?
Min och farsans observation (som endast är empirisk) är att fisken håller mycket sämre om man inte är noggrann med att skölja ur t ex blodranden. En del avskräde på insidan fisken syns först när man sköljer den, och annars missar man att ta bort detta.
 
Jo jag håller med om att det räcker eller till och med kan vara bättre att endast torka av fisken och låta bli att skölja den. Om man inte ska äta den på en gång förståss, för då tror jag inte det spelar så stor roll hur man gör.
 
Rensa fisk!

strand; sa:
Man är ute och fiskar en hel dag. Den uppdragna fångsten läggs efterhand i medhavd plastkasse och mår säkert inte så bra i värmen. Hur gör ni för att den ska vara i bra skick när man väl kommer hem? Rensar den på plats, i så fall så fort den är uppdragen eller väntar tills fisket är slut? Eller har det någon betydelse om man väntar tills man är hemma igen efter en lång dag?
Någon skillnad på söt- och saltvattensfiske när det gäller hållbarheten på fångsten. Det finns kanske arter som är känsligare i detta hänseende? Många frågor och här kommer fler.

Vad använder ni till rensningen? Kniv eller rent av en ordentlig sax. Har ni med någon form av skärbräda (finns kanske någon smart som inte är för stor och tar plats) eller är ni så osmarta som jag och gör det direkt på stenarna = alltid slöa knivar som behövs slipas efter var gång.

Det där med att använda plastkasse är väl inte heller så smart. Får en känsla av att de stackarna ligger och ”kokar” i den. Finns det någon bättre förvaring. Att ha dem direkt i fiskeväskan lockar inte precis.

Som sagt många frågor. Hade varit kul att få höra hur ni gör och kom gärna med andra synpunkter.
Rensar alltid min fisk med kniv,det gäller bara att se till att den är någorlunda vass!Undvik mark kontakt med fisken,då nästan alla bakterier som hamnar på fisken och eventuellt börjar bryta ner den och gör den "sunkig" kommer från "backen".Gälarna kan vara en god ide att ta bort då de är riktiga "bakterie härdar"(dom små organismerna gillar blod)Annars brukar jag inte göra så mycket mer åt fisken förrän jag kommit hem.En hel "stängd"fisk samlar inte på lika mycket bakterier!Förvara fisken bara på ett svalt skuggit ställe så klarar den sig över en lång dag.Jag brukar linda in mina i tidnings papper.Harren kan vara ett undantag...brukar laga ordning den snarast,jag vet inte om det är så nödvändigt men så har jag fått lära mig!Mvh.Timo.
/g
 
Som alltid är det omständigheterna som avgör hur man gör... Fiskar man en timme hemifrån på kvällen får man ju handla på ett annat sätt än om man står mitt på dan i vildmarken. Själv avlivar jag med kniv. Sticker in den via gällocket upp mot hjärnan. Vad det gäller att rensa på plats eller ej så är det ju så att inte bara den yttre miljön innehåller bakterier, även den inre. Slarvigt uppskuren fisk som inte sköljs riskerar att vara full av diverse bakterier från fisken eget tarmsystem. Kombinera detta med dålig förvaring, t ex plastpåse i solen o bästa fall har du sunkig fisk. I värsta fall sitter du ensam på kalfjället med århundradets ränneskita...
Jag tror ändå att är man mer än nittio minuter från sval förvaring är rensing o förvaring luftigt bästa alternativet. Såg att någon annan rekommenderat björkkvistar. Det är ju en klassiker. Orkar du släpa på en rottingkorg är det ju oxå jättebra.
 
Förut rensade jag fisken omedelbart med den baktanke att den skulle bli skämd av inälvorna om de fick sitta kvar i fisken.

Men sen fiskade jag med en gammal veteran och han sa att man skulle behålla fisken intakt då den liksom förpackade sig själv (en rensad fisk har ju trots allt öppna köttsidor som kan ta åt sig smuts och bakterier) Den enda åtgärd som skulle göras var att bloda av fisken och det gör jag genom att skära upp gälarna.

Sen brukar jag förvara den i en plastpåse under en sten i strömmen så får vattnet hålla den lagom tempererad tills det är dags att tillreda den (äts oftast på plats direkt vid vattnet).

Vad gäller kniv använder jag en kolstålskniv av mora-typ inte lika smidig som en filekniv men lätt att hålla riktigt vass vilket jag tycker är det viktigaste vid fiskrensning. Och stenar är ett alldeles utomordentligt underlag för fiskrensning tycker jag.
 
jonnycobra; sa:
1. han sa att man skulle behålla fisken intakt då den liksom förpackade sig själv

2. Sen brukar jag förvara den i en plastpåse under en sten i strömmen så får vattnet hålla den lagom tempererad

3. Vad gäller kniv använder jag en kolstålskniv av mora-typ

4. stenar är ett alldeles utomordentligt underlag för fiskrensning tycker jag.
1. Struntprat. Bakterierna i mag/tarmkanalen är av en såpass aggressiv art att det bästa är att rensa direkt, såvida det inte är rejält med minusgrader ute.

2. Inte heller helt optimalt. Vattnets temperatur kan ibland vara rejält hög och överstiga luftens. En tätsluten plastpåse påskyndar i ett sådant fall bakterieutvecklingen.

3. Det flesta föredrar en rostfri kniv av naturliga skäl (vatten, salt, blod, slem, magsyra).


~Paul~
 
Hur tillagar ni fisken på plats?

Det var många olika bud angående rensning med sax kniv eller till och med samurajsvärd, sköljning eller inte sköljning osv. Var och en har tydligen sin egen metod och vilket som är bäst går nog inte att enas om. Det beror säkert på att vi fiskar så många olika arter och i olika vattentyper. Men det är intressant att ta del av allas olika hantering av fångsterna.

strand; sa:
Att sitta vid elden och äta fångsten efter en lyckad fisketur måste vara den optimala avslutningen på dagen. Att det inte alltid blir så beror väl på lite av varje. För det mesta när jag är ute på endagstur så väntar familjen (hungriga) där hemma och man har bråttom hem. Men för det mesta beror det nog på att jag inte tar mej tid och att jag inte riktigt vet hur jag ska tillaga fisken på enklaste vis. Rensa-krydda-folie-glöden eller. Hur tillagar ni den själv på ett snabbt och enkelt vis ute vid elden. Kom med tips.

Alltså, hur tillagar ni dagens fångst på ett snabbt och enkelt vis ute vid elden. Kom med tips.

/g
 
Re: Hur tillagar ni fisken på plats?

strand; sa:
Alltså, hur tillagar ni dagens fångst på ett snabbt och enkelt vis ute vid elden. Kom med tips.

/g

Harr fjällas och skärs i fjärilsbitar, kokas i vatten och salt. Häll av vattnet och värm upp en Kelda fisksoppa och låt harrbitarna småputtra klart i den...Mmm :cool:

cpic452cdb29e7747.jpg
 
Re: Hur tillagar ni fisken på plats?

strand; sa:
Alltså, hur tillagar ni dagens fångst på ett snabbt och enkelt vis ute vid elden. Kom med tips.

/g

Det är beroende på vilken fisk och storlek,eftersom jag mest fiskat vid havet blir det oftast abborre och öring.De båda går ungefär till på samma sätt,förutom att Öringen kan halstras som den är.

Rensa-salta/krydda efter tycke och smak-i med en klick smör.Abborren slås in i folie,Öringen i tre lager fuktat tidningspapper.Sen får dom ligga på glöden en stund på varje sida.

Potatis tar jag med färdig stekt,bara att värma upp,alt. potatismos om det är på tur.


peter
 
Re: Hur tillagar ni fisken på plats?

"Alltså, hur tillagar ni dagens fångst på ett snabbt och enkelt vis ute vid elden. Kom med tips.
"

Har man plats (i båten till exempel) så är en liten rök suverän, typ Abu-röken.
I somras rökte vi abborrar på klippan direkt efter fångst. Barnen åt det hellre än varmkorv. Går snabbt (en kvart eller så) och är svin-gott!!!!

Apropå sköljning, så hävdar jag absolut att fisken bör sköljas vid rensning. Smaken går naturligtvis inte förlorad och det är betydligt mer hygieniskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
Norrbottningen Nya fiskeregler på G för att rädda vildlaxen o öringen i våra Östersjöälvar från Norrbotten till Uppland. Fiske 3
Pellepaltnacke Namn på flugor Fiske 10
lsjonsson Ny fiskart håller på att sprida sig norr ut. Hjälp till att stoppa den! Fiske 7
lsjonsson Stötte på vildsvin i Ralången, Aneby som höll på att simma över sjön vid fisketur. Fiske 4
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
lsjonsson Norra Sverige på väg mot Laxrekord Fiske 9
lsjonsson Fiskeprogram på tv Fiske 9
tezooo Ställen att flugfiska på i Stockholm Fiske 0
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Trashpuntos Fisketävling - Bovik-Hugget på Åland Fiske 2
Naturmullen Vikt på din utrustning vid tur/vandring? Fiske 14
vandrafjäll Fungerar en multirulle på följande spö? Fiske 7
cloud76 Hitta själva sjön på kalfjället (Fosksjöarna norr om Dalarna) Fiske 11
cloud76 Rullens påverkan på kastlängd vid spinnfiske Fiske 15
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
Joakim_baddaren Vart kan man hitta jiggar och handgjorda beten på nätet? Fiske 8
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
Morkass Ismete gädda på 14,58kg :) Fiske 5
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
Daniel-S Prova på kajakfiske? Fiske 6
cloud76 Tjocklek på nylonlina vid spinnfiske efter röding/öring/harr? Fiske 7
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
Fnöskticka Is på sjöarna? Fiske 0
kaffemugg Tälta på ö i Vättern Fiske 10
Nikko Nytt: Aktuella vattenflöden MED PROGNOSER på webben! Fiske 1
myrddraal tips på metspö Fiske 5
SunnyBeach Gäddfisket på Gotland Fiske 3
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
UnderEnTarp Fiska på Bergslagsleden! Fiske 3
achillesfrench öring på gotland!!! Fiske 2
OmetT Tipps på bra fiskevatten i mellersta Sverige ! Fiske 8
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
waltruz Färskvatten på Mageröya? Fiske 0
bossef Handla flugfiskeutrustning på nätet? Fiske 3
säven Gäddfiske på Åland Fiske 3
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
sportM Fiske på västra öland!! Fiske 0
Robert lien storöring på 1,5 kg - Turfilm Fiske 2
svardstrom Tjej som vill följa med på fjällfiske? Fiske 0
fridkulla havsfiske på Kreta Fiske 1
dePaul Bilder på din utrustning Fiske 90
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.