Abisko-Hemavan

Hej!

Tänkte vandra hela kungsleden nästa sommar och skulle behöva lite tips.
Hur lång tid måste jag avsätta?
Hur mycket proviant måste man ta med sig?
Lite allmänt tips och trix skulle vara bra

André
 
Hej! Jag har funderat på att gå från hemavan till abisko i sommar.Tror att man klarar det på 20 dagar.Är lite osäker på hur mycket mat och gas man kommer att behöva så jag är även intreserad av att få lite tips.
mvh Andreas
 
Några tips

Jag gick från Hemavan till Nikkaluokta i somras. Fast jag följde inte Kungsleden speciellt mycket. Det tog 20 dagar vilket innebär ett snitt på ca 25 km per dag, hela och halva rast/provianteringsdagar inräknade. Det finns ju de som sprungit hela sträckan på 7-8 dagar, så det handlar naturligtvis om hur vältränad man är och hur man vill genomföra sin tur.

En viktig fråga är om man skall ligga i stugor eller ute. Ligger man i stugor kan man ha mindre packning och rör sig lättare. Ligger man ute blir det lite tyngre, men man behöver inte anpassa sig efter avstånden mellan stugorna.

Med dagens möjligheter till ultralätt packning kan man ligga ute, ha det varmt och bekvämt och inte bära mer än 5-10 kg plus mat (räkna med 1 kg per person och dag om ni inte skall gå med negativ energibalans, dvs banta). Med en sådan packning borde en "normalmotionär" lätt snitta 30 km per dag, om man går från kl 8-20, med 5-minutersraster varje timma och några långraster under dagen. Min modell, det finns andra. Ta det som funkar bäst för er.

Min egen packning vägde 9 kg plus mat. Jag gick i en sorts gympadojor, vilket jag varmt rekommenderar. Går man längs en led och har möjlighet att komma in i stugor om man skulle bli väldigt blöt och kall så finns det ingen anledning att ha tyngre skodon. Se tråden om Rätt och fel om skor i fjällen här på Utsidan för mer info om mina sko-tankar. Och invändningarna mot dessa.

Lycka till med drömvandringen.
Jöregn
 
Jag gjorde det på 16 dagar, men skulle rekommendera ytterligare några dagar för att kunna njuta ännu mer. Har du halvbra kondis och inte bär mer än 10-15kg ska 20 dagar inte vara något problem.
Lycka till
 
Hej

Du kan köpa din mat för varje delsträcka du går, det innebär om du börjar söderut att du köper din mat i Hemavan för sträcka Hemavan-Ammarnäs sen köper du mat i ammarnäs för sträckan ammarnäs-jäkkvikk osv osv smidigt och bra ha en god tur..
 
7-8 dagar

Hej Jörgen !
Jag blev nyfiken på de som sprungit Kungsleden på 7-8 dagar. Har du någon länk till hemsida eller boktips på detta ämne? Vore supernajs.
 
Fick i april

Hej!
Jag gick från Hemavan till Abisko i somras på 12 dygn. Jag använde VJ Sarva skor och det var inga större problem med fötterna, när det är blött så sliter det hårt på fötterna men jag smorde in dom med vaselin och tejpade vid problem så det gick bra. Har du tid så övernatta bakom Skierfe klippan, dvs 1-2 km från toppen vid de små vattendragen upp vid platån. Det är väl värt och ta en avstickare dit. Min totala vikt låg mellan 14-17 kilo med tält under vandringen. Jag låg på underskott i näring och gick ner 6 kg. Kör lite extra med kompassen när du går mellan Jäkkvik och Kvikkjokk, jag gick ganska rejält fel och det var flera jag mötte som gått ner till Parkas sameläger. Jag gick i mörker så jag träffade gamla dragningen av Kungsleden där, intressant men med dålig framkomlighet.
Glöm inte visselpipan som säkerhet.

/Christian
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.