Multi pitch Schweiz

Tänkte kolla om någon känner till några lättare multi-pitch rutter runt om i alperna. Tänkte mig det lite som en skojig vilodagsaktivitet mellan 4000-meterstopparna.

Gärna bultat så man slipper tänka så mycket som möjligt. Men är öppen för trad.
Med lättare tänker jag grad 3-5+ som mest. Tänker mig mysklättring.
Förra året körde jag Voie Calene, det var riktigt härligt men lite väl enkelt nästan.

Tips mottages tacksamt :)
 
Kvalar kanske inte in på vilodag pga logistiken. Men nordkammen på piz badile är iallafall enkel och fin. Sen finns nog svårare turer i området med
 
I Furkapassets omgivningar finns många granitturer med korta annmarscher. Vid Bergseehyttan i Urner Alpen likaså. På Brüggler, en bit SO om Genevesjön, finns kalkklättring av hög klass. I Grimsel hittar du svaiga granitturer.
 
Plaisir böckerna kanske kan vara nått. Sök på Plaisir Sud, den innehåller en hel del av sånt du söker.

Mitt eget tips är Piz Prevat, NNE kammen. Visst, en bunt tradsäkringar ska man ta med men alla stand var bultade vill jag minnas. Lätt och fantastiskt fint. Det är lift upp om man vill att turen ska kvala in som vilodagsaktivitet.

Ni kan skippa dubbelrepen om så önkas, det finns gott om firningsankare på vägen ned.
 

Bilagor

  • Prevat1.jpg
    Prevat1.jpg
    93 KB · Visningar: 267
  • Prevat2.jpg
    Prevat2.jpg
    295 KB · Visningar: 269
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Schweiz 2001 Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...