Hur gör ni med kaffet?

Kaffe hör, det är i alla fall min bestämda uppfattning, till en lyckad fisketur. Termoskaffe fungerar till nöds, men godast är (fortfarande min uppfattning) nykokt. En lidmansk sotig och bucklig kaffepanna över sprakande björkved , på en gaslåga eller spritbrännare. För Guds skull inte snabbkaffe!

Just pausen i fisket, pysslet med tillredningen och att sitta där och njuta. Ensam eller med någon kompis.

Eller är kaffet helt oviktigt? Vill du inte ägna tiden vid vattnet åt något annat än att kasta och veva? Vilka är dina synpunkter?
 
Jag fick en fin liten termos i julklapp så nu mer är kaffet en viktig del.
Även om jag går helt emot reglerna här med förvärmt vatten och snabbkaffe.
 
Mycket viktigt inslag på turen! Kaffet alltså. I turordning så föredrar jag kaffe på öppen eld (händer dock sällan), Brännare eller kaffe på termos som sista alternativ.....
 
Klart det ska vara kokkaffe över öppen eld! Men nöden har ingen lag och ibland får man vara glad över det som bjuds ändå. Och på långa båtturer är det trots allt enklast med termos.
 
Jag brukar ibland ta med en öl ut.

Kaffe dricker aldrig ensam. Det måste vara minst två personer om kaffe ska fram.

Nästa gång jag slipper fiska ensam så ska jag ta med en kaffepanna och koka upp lite!
 
Jag brukar ibland ta med en öl ut.

Kaffe dricker aldrig ensam. Det måste vara minst två personer om kaffe ska fram.

Nästa gång jag slipper fiska ensam så ska jag ta med en kaffepanna och koka upp lite!
Idag när jag satt där vid ån i nordanvinden kom jag att tänka på Röde Orms kväde: "Varmt öl åt frusna män, och varmt öl åt trötta; ty varmt öl är kroppens vän och hågens stav och stötta´. För hur gott öl än kan vara så var det inte en kall eller ens sval dryck jag önskade mig då. Så det blir nog kaffe för min del även i fortsättningen.
 
Har slutat med kaffe (termos) i båten.
Det hände alltid något, så fort man hällt upp en kopp kaffe. (oftast bottennapp).
Kallt kaffe är en styggelse, så nu kör jag med te! Te funkar faktiskt både varmt, ljummet och kallt.
 
Som regel är det termosen som följer med då jag nästan alltid är ensam på tur.
Men det är inget som slår en eld och nykokt kaffe.
Men det händer också att primusen följer med som bilden visar, här var det 25 grader och torrt i backen så ingen eld då.
 

Bilagor

  • 20190720_140910[1].jpg
    20190720_140910[1].jpg
    94.3 KB · Visningar: 383
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johang88 hur gör ni som spinnfiskar? Fiske 14
horten Vad gör de olika bromsarna på en multiplikator-rulle? Fiske 8
maskon Prylarna gör fiskaren Fiske 5
Björte Vad gör jag för fel? Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...