Veckotävlingen

Från sportfiskeforum.se (som snart släcks ner) flyttar inte bara ett gäng användare utan även veckotävlingen. Regler mm nedan. Anmälningar och rapporter i tråden. Tillsvidare ska jag försöka administrera anmälningar och rapporter även till det gamla forumet och min blogg.

f.d. Sportfiskeforums veckotävling
och Årets Fiskare 2020

Veckotävlingen

1. Tävlingsperioder är varje kalendervecka (tex v 41 2018, 8-14/10). Tävlingsfiske får ske under (högst) två, valfria, dagar under perioden.
2. För att delta i veckans tävling anmäler man sig här INNAN man börjat fiska. I anmälan ska anges vilken dag eller vilka dagar man avser att tävlingsfiska. Ska man fiska under två dagar kan man anmäla dem en i taget.
3. Resultat postas här senast kl 24.00 söndagen (under tävlingsperioden).
4. Man fiskar var och hur, så länge det är att betrakta som sportfiske, man vill.
5. Poäng erhålls enligt följande: Varje under de två anmälda dagarna fångad art ger tio poäng, varje fångad fisk ger en poäng (dock max tio fiskar av samma art).

190506, tillägg till regel 1: Kristi Himmelsfärdsdag - den första metardagen - är det fritt fram att tävlingsfiska om man då metar. Den som metar denna dag har alltså ytterligare två möjliga tävlingsdagar den omgången.


Årets Fiskare

6. I sammandraget (Årets fiskare) erhålls för varje deltävling poäng beroende på placering och i förhållande till antalet tävlande. OM, tex, det är fem som tävlar en viss vecka får vinnaren fem poäng, tvåan fyra poäng osv. Delade placeringar ger delade poäng så om de övriga tre delade tredjeplatsen delar de också på 3+2+1=6 poäng, dvs får två poäng var.
Det ligger alltid minst 5 poäng i potten. Ger sig en ensam deltagare ut så stryks alltså inte omgången utan får han 5 poäng. Är det två deltagare så tillkommer en poäng och ligger det alltså 6 poäng i potten (av vilka en ensam vinnare får 4 och tvåan 2. Vid tre deltagare (och uppåt) erhålls poäng enligt vad som anges i första stycket.
7. Årets Fiskare gäller naturligtvis hela året men är även uppdelad i fyra deltävlingar omfattande respektive det första, andra, tredje och fjärde kvartalet.



Anmälda omgång 11







Årets fiskare 2020, ställning efter omgång 10

pegaso, 18,5 p
lausvik, 18,5 p
Okoun, 17 p
Norges fiskaren, 15,5 p
fiskarlennart, 6 p
mrheyjoe, 4,5 p
 
Förr omgången blev den första (och förhoppningsvis sista) i tävlingens historia som ställdes in då ingen anmält deltagande. Hittills den här veckan är det Trassel och jag som tänker trotsa coronaskräcken och våga oss ut. Får vi sällskap? Eller tror ni att det står smittbärare så tätt längs stränderna att man inte vågar sig ut?
 
Förra veckan så gjorde vädret det omöjligt att ta sig ut.
I förrgår så räknade jag inte med fisk då jag bara skulle göra ett par kast för att se om jag mindes hur man gör. Så då anmälde jag mig inte. En då small det ju på en hyfsad gädda direkt.
 
Förr omgången blev den första (och förhoppningsvis sista) i tävlingens historia som ställdes in då ingen anmält deltagande. Hittills den här veckan är det Trassel och jag som tänker trotsa coronaskräcken och våga oss ut. Får vi sällskap? Eller tror ni att det står smittbärare så tätt längs stränderna att man inte vågar sig ut?


Jo för tusan, jag är pågång med dagens tur. Snart hoppar jag på min gamla Crescent och rullar ner till Vätterns strand, närmare bestämt vattnen kring slottet.... Jag lär inte behöva trängas utan kan både fiska och hosta i fred... Är för övrigt hemförlovad från jobbet och chefen ringde mig i går och gav mig en liten utskällning då hon sett mig vistas utomhus vilket tydligen är förbjudet under rådande omständigheter...

Skitfiske!
 
Jo för tusan, jag är pågång med dagens tur. Snart hoppar jag på min gamla Crescent och rullar ner till Vätterns strand, närmare bestämt vattnen kring slottet.... Jag lär inte behöva trängas utan kan både fiska och hosta i fred... Är för övrigt hemförlovad från jobbet och chefen ringde mig i går och gav mig en liten utskällning då hon sett mig vistas utomhus vilket tydligen är förbjudet under rådande omständigheter...

Skitfiske!

Råder det utegångsförbud? Eller är det bara i Vadstena? Eller på ditt jobb?
 
Nollade idag. Härdade ut i en dryg timme i nordanvinden men gav upp när jag inte längre kunde slå en knut, Det var stark ström i ån. Varken feedermete med bröd, bottenmete med mask eller flötmete (övergick till det då det var en massa grenar på bottnen) gav kontakt. Mu sitter jag hemma igen med en varm toddy.
 
Jajjemen, årets första men inte sista bompass genomfördes idag. Det blev dropshot ett helt varv runt vallgraven. Tanken var ju att nocka en abborre med blyvikten men det sket sig. Inte ett nafs... Härligt var det i solen trots kall nordan och jag ser fram emot morgondagens pass som ska läggas på annan plats....
 

Bilagor

  • P1000283.jpg
    P1000283.jpg
    50.5 KB · Visningar: 1,418
  • P1000284.jpg
    P1000284.jpg
    47.2 KB · Visningar: 1,693
Jajjemen, årets första men inte sista bompass genomfördes idag. Det blev dropshot ett helt varv runt vallgraven. Tanken var ju att nocka en abborre med blyvikten men det sket sig. Inte ett nafs... Härligt var det i solen trots kall nordan och jag ser fram emot morgondagens pass som ska läggas på annan plats....

Än är det inte första metardagen.
För mager mask! Fet daggmask ska det vara! :)
Se där ja, så du/ni har fått känna på den kalla nordanvinden neråt idag.
Det är för tidigt att börja gå i shorts i mars. ;) :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...