Svampig hydr. skivbroms pga slitna belägg?

Inte nog med att mina hydauliska skivbromsar skriker som en apflcok i flykt undant lejon, nu har dessutom bakbromsen nästan slutat bromsa helt. Jag kan dra bromshandtaget nästan ända intill styret. Frambromsen tar nästan max redan då bromshandtaget är paralellt med styret. Cykeln är skepshult pendlarcykel med Shimano hydrauliska skivbromsar. Cykeln är tre år gammal och för ett halvår sedan bytte jag skivor och klotsar (cykelhandlaren bytte åt mig) för att få bromsarna tysta och de var tysta några månader men låter nu igen. Då cykeln var ny höll sig bromsarna tysta i 1,5 år.

Men åter till att bakbromsen knappt bromsar alls längre. Jag har inte sett spår av läckande tryckolja - cykel står inomhus på nätterna på samma plats och ingen fläck där. Jag tog av beläggen (Shimano belägg) och de var lite smutsiga av svart bromsdamm men såg knappt slitna ut. Jag sandpapparde lite försiktigt och återmonterade. Ingen skillnad. Nytt försök: helt nya klotsar och mätte nya och gamla klotsar med skjutmått men ingen nämnvärd skillnad i tjocklek, om jag minns rätt var de mellan 3,6 och 3,7 mm både de nya och gamla, men det jag säkert minns var att de skiljde mindre än 1/10 mm på alla fyra (2 nya och två gamla klotsar).
Beläggen jag monterade var följande:
https://www.cykelkraft.se/skivbroms...f8jCrBEhJqKrHNs1IfKKY7SRMK_nZajBoCHz8QAvD_BwE
Även de gamla var märkta BS01.

Har jag oljeläckage utan att märka det? Borde ju inte läcka ur ett slutet system.
Nej, jag drog inte i bromshandtaget under tiden klotsarna var urtagna.
Alla insexskrivar i "bromsoket" verkar sitta rejält åtdragna och ser inte heller någon olja uppe vid bromshandtaget.

Är det dax att fylla på bromsolja?
Blir ett jobb för cykelhandlaren i så fall, har varken grejor eller kunskap för det, även om jag sett film och läst bok om det.

Eller vad är annars fel och åtgärd?

/Patrik, som annars gillar skivbromsar, när de funkar och helst är tysta
 
Låter som det är dags att lufta bromsarna, det behöver göras då och då på hydrauliska bromsar. Lämna in till meken eller gå på you tube-universitetet och gör det själv, det är inte så svårt. Jag brukar göra det när bromsarna börjar kännas svampiga.
 
Lufta hydralbromsar är det samma på alla fordon med dem. Biltema har ett luftningshjälpverktyg som rätt använt gör det enklare. Du behöver en dunk rätt bromsvätska, tratt, fast nykel som passar luftnippeln, luftingshjälpmedlet fyllt med rätt mängd bromsvätska, en melittatratt och en melittapåse samt en tom ren flaska med skruvlock. Ställ cykeln på en bit byggplats först, sen gör du ren bromsen utvändigt på baksidan, gör rent runtom bromsbehållaren på syrets påfyllningslock speciellt lockets ansluting till behållaren. rödsprit och tandborste är bra. Detta gör du ute innan går in i belyst lokal.
Se Youtubefilmen en gång till!

go tur
 
Låter som du har läckande bromsar, som läckt på skivorna och därför låter/bromsar dåligt. Jag hade samma problem i våras på bakbromsen på min pendlarcykel. Va inne hos Sportson och vi bytte hela bromssystemet bak + skiva och pads. Kostade en slant men nu har jag nya säkra bromsar, något man inte ska kompromissa på!!!!
 
Låter som du har läckande bromsar, som läckt på skivorna och därför låter/bromsar dåligt. Jag hade samma problem i våras på bakbromsen på min pendlarcykel. Va inne hos Sportson och vi bytte hela bromssystemet bak + skiva och pads. Kostade en slant men nu har jag nya säkra bromsar, något man inte ska kompromissa på!!!!

Jag börjar också tro på det men har inte någon gång märkt av dålig bromseffekt förrän nu då den tar för långt in, det kan ju inte läcka särskilt mycket och inte så skviorna blir nämnvärt hala i alla fall och som sagt inte sett någon fläck under cykeln, som står på trägolv på nätterna.

/Patrik
 
Har aldrig lyckats slita ner ett par beläg, förr eller senare blir det den effekten du skriver om; dålig bromsverkas och oväsen. Har du nyligen bytt belägg och skivor och bromshantaget tar långt in så talar mycket för att du har läckage i bromsoket. Läcker det bara lite så sugs det upp av beläggen.
Du kan möjligen ha drabbats av "glacing" på beläggen. Ta bort beläggen, gör rent med något avfettande typ "brake cleaner", slipa sedan ganska ordentligt för att få bort ytskiktet.
Gör sedan rent skivorna och slipa även de med ganska fint papper. Kvarstår oljudet och dålig bromsverkan är beläggen körda. Byt de och återkommer problemet efter några veckor så kan man nog dra slutsatsen att oket läcker.
 
Jag börjar också tro på det men har inte någon gång märkt av dålig bromseffekt förrän nu då den tar för långt in, det kan ju inte läcka särskilt mycket och inte så skviorna blir nämnvärt hala i alla fall och som sagt inte sett någon fläck under cykeln, som står på trägolv på nätterna.



/Patrik



Nej precis, så va det för mig. Fick till slut bromsa kraftigare med frambromsen för att få stop. Fick inte heller någon fläck, läcker väl inte så mycket. Men prova att torka av skivan odentligt med någon trasa, vänta en - två veckor och gör om samma prosider igen. Är trasan svart så läcker din broms.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nej precis, så va det för mig. Fick till slut bromsa kraftigare med frambromsen för att få stop. Fick inte heller någon fläck, läcker väl inte så mycket. Men prova att torka av skivan odentligt med någon trasa, vänta en - två veckor och gör om samma prosider igen. Är trasan svart så läcker din broms.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tvätta skivor med bromsrent och slipa belag hjälper tyvärr inte mot oljudet, det har jag gjort flera gånger utan framgång.
Cykeln åker till handlaren imorgon för åtgärd.

/Patrik
 
Har också en Sjösala pendlarcyckel, bakbromsen började skrika som 17, höll på och gjorde rent och försökte på alla sätt få tyst på skiten. Men helt plötsligt under en cykeltur så slutade det. Nu har den varit tyst 2 år.
 
Har också en Sjösala pendlarcyckel, bakbromsen började skrika som 17, höll på och gjorde rent och försökte på alla sätt få tyst på skiten. Men helt plötsligt under en cykeltur så slutade det. Nu har den varit tyst 2 år.

Grattis. Jag skulle gärna betala en slant för att veta hur man gör för att det ska förbli tyst.

/Patrik
 
Tvätta skivor med bromsrent och slipa belag hjälper tyvärr inte mot oljudet, det har jag gjort flera gånger utan framgång.
Cykeln åker till handlaren imorgon för åtgärd.

/Patrik

Återrrapport: Cykelhandlaren har luftat bromsen och nu tar den som den ska,men låter fortfarande som en apflock när lejonet närmar sig. Samma oljud i andra bromsen som över hela tiden tagit bra.

Behöver sällan använda ringklcokan numera, jag kan få den uppmärksamhet även från en tonåring med överöronen-hörlurar och musik på högre än njutbar volym. ;-)

/Patrik
 
Återrrapport: Cykelhandlaren har luftat bromsen och nu tar den som den ska,men låter fortfarande som en apflock när lejonet närmar sig. Samma oljud i andra bromsen som över hela tiden tagit bra.

Behöver sällan använda ringklcokan numera, jag kan få den uppmärksamhet även från en tonåring med överöronen-hörlurar och musik på högre än njutbar volym. ;-)

/Patrik

Antagligen fett på bromsklossarna. Du kan med försiktighet ta och sandpappra lite försiktigt på bromsklossarna för att få bort ljudet och tvätta bromsskivorna med någon avfettning/brakecleaner ifall du vill försöka få bort oljudet.

Se till att inte ta direkt på bromsklossarna eller på skivorna med fingrarna när du arbetar! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...