Långtur med fatbike och packraft :)

tänkte kolla lite eftersom denna tråd handlar om packning på cykel.

hur resonerar ni kring vikten vid cykelpackning? jag kommer från någon sorts lättviktskola där allt ska vara så lätt som möjligt vid vandring. men nu när jag packar min cykel resonerar jag på följande sätt: min cykel väger 13 kg. med ett tält på 2 kg blir det 15 kg, tältet står då för 13,3% av vikten. om jag nu väljer ett tält som väger 3 kg blir det 16 kg totalt och tältet står då för 18.8% av vikten. detta extra kilo ökar den totala tyngden med runt 5%, alltså inte alltför mycket. hela resonemanget utgår från att cykeln är så mycket tyngre än allt annat så ett kilo extra gör ingen större skillnad och tältet bara ett räkneexempel.

stämmer resonemanget?

På vissa cykelturer kan ett kilo mer sätta stopp på hela turen så jag skulle aldrig välja tunga grejer. Jag väljer däremot stor frihet och äventyr :)

Finns bara fördelar att inte ha tung packning med sig. Att man inte skulle njuta när man cyklar fortare, mer mil eller med mindre packning än t.ex TS är förstås bullshit, det beror ju på vem man är och vad man söker, vill och orkar.

Tycker att många vågar sig knappt utanför dörren utan att ha 'allt' med sig, rädd att de inte ska överleva. Rädd att kliva ut ur komfortzonen, den bekväma bubblan som håller oss fast. Och 'allt' är bara material, det handlar inte om själva cyklingen som är ju egentligen den stora kärleken. Lätt att glömma när man diskuterar prylar eller är tekniknörd ;)
 
Där hör du Bora. Skippa Hilleberg och glöm lyx. Jag har cyklat med 7kg packning i flera år och jag överlevde, tyckte dessutom att det var kul. Sov i soppåse under bar himmel, inte fel ganska skönt till och med, men ta med en bivak om det blir regn. Med lätt packad cykel kan du dessutom bära cykeln över eller under hinder där vägarna tar slut, det finns många sånna exempel.
Du fick visserligen inga val mer än att det är bullshit att man kan njuta mer om man cyklar som jag gör, nu mer. Skaffa inte heller mer än högst 2 teknikprylar inga märkes grejer för att slippa bli kallad för tekniknörd ;) det handlar ju om cyklingen och det andra är inte så viktigt, när du väl tar en paus så räcker det gott och väl med en stock att sitta på, jag vet, jag har varit där. Du ska inte packa på dig en massa onödiga saker för att folk ska tro att du är rädd för att kliva ur komfortzonen. Testa detta i ett par år. Du kommer säkert att tycka om det, det gjorde jag, tveklöst! Sedan kan du köpa ditt Hilleberg och se om du upplever någon skillnad, köp en stol då du ändå utökar packningen med flera kg.
 
På vissa cykelturer kan ett kilo mer sätta stopp på hela turen så jag skulle aldrig välja tunga grejer.

fast om det där extra kilot bara utgör säg 5% av packningens totala vikt kan den ju inte gärna stoppa hela turen.

jag tror jag börjar någonstans i mitten, inte för tungt och inte för lätt heller, sedan får vi se vad det landar. hilleberg tältet blir runt 2 kg, vilket är ok enligt mig.

intressant att följa alla åsikter, till syvende och sist hittar man den väg som passar en själv, tungt eller lätt och för eller senare hittar man dit. antar jag,
 
Där hör du Bora. Skippa Hilleberg och glöm lyx. Jag har cyklat med 7kg packning i flera år och jag överlevde, tyckte dessutom att det var kul. Sov i soppåse under bar himmel, inte fel ganska skönt till och med, men ta med en bivak om det blir regn. Med lätt packad cykel kan du dessutom bära cykeln över eller under hinder där vägarna tar slut, det finns många sånna exempel.
Du fick visserligen inga val mer än att det är bullshit att man kan njuta mer om man cyklar som jag gör, nu mer. Skaffa inte heller mer än högst 2 teknikprylar inga märkes grejer för att slippa bli kallad för tekniknörd ;) det handlar ju om cyklingen och det andra är inte så viktigt, när du väl tar en paus så räcker det gott och väl med en stock att sitta på, jag vet, jag har varit där. Du ska inte packa på dig en massa onödiga saker för att folk ska tro att du är rädd för att kliva ur komfortzonen. Testa detta i ett par år. Du kommer säkert att tycka om det, det gjorde jag, tveklöst! Sedan kan du köpa ditt Hilleberg och se om du upplever någon skillnad, köp en stol då du ändå utökar packningen med flera kg.

Oj, vad är du känsligt och lättstött. Jag bara svarade på en fråga, så tar det inte så personligt. 😘
Dessutom är jag bara en liten cyklist med en för stor cykel, ingen fara :)

fast om det där extra kilot bara utgör säg 5% av packningens totala vikt kan den ju inte gärna stoppa hela turen.

Jo, det kan. Har cyklat t.ex några gånger i fjäll med lite för mycket packning och då orkade jag inte lyfta/kånka cykeln längre. Det gick inte, cykeln var för tung för mig. Och det var bara ca ett/två kilo för mycket.
Samma sak på en lång cykeltur över strand (på fatbikes från Holland till Frankrike) med en kompis. Han hade också några kg för mycket på cykeln och det gick inte i mjuk sand. Och så finns det fler examples.

Nu har jag en fatbike (inte den lättaste cykel som finns), plus har ofta en packraft med mig (bikerafting), cyklar hela året runt så även mitt i vintern (tung vintertält/sovsäck etc) och jag älskar skog&fjäll så det är inte heller lättcykling. Så jo, då är varje kilo viktig.
 
Lyssna på Yonna. Hon har nog mer erfarenhet en en hel hög av oss tillsammans. Hon är den coolast cyklist jag vet och jag är inte så lite avundsjuk. Jag kan aldrig göra vad hon gör. Men jag njuter av att följa dina strapatser, Yonna.👍
 
Oops, förlåt att jag svarar så sent. Jag var på långcykeltur och då kollar jag bara Utsidan när jag har en vilodag med wifi. Men nu är jag hem igen :)

Lyssna på Yonna. Hon har nog mer erfarenhet en en hel hög av oss tillsammans. Hon är den coolast cyklist jag vet och jag är inte så lite avundsjuk. Jag kan aldrig göra vad hon gör. Men jag njuter av att följa dina strapatser, Yonna.👍
Härligt att läsa, tackar! Vet inte om jag vågar svara nu här, är lite blyg nu :)

lite nyfiken, vad är fördelen mot en mtb med 27.5 hjul? är det bara monster däcken eller finns det några andra fördelar?
Jag vill cykla var ingen annan cykel kan köra. Vill inte kliva av när det finns snö, sand, sten, is, fjäll, sumpmark etc. Vill ha en jättestark expeditioncykel som jag kan lita på och inte går sönder i fjäll, öken, extrem kalla temperatur och mitt i ingenstans. Fatbikehjul är otroligt starka och de tjocka däcken funkar som stötdämpare.
Vill också kunna cykla offroad dag efter dag och ibland >100km per dag utan att få ont i handleder, rygg och rumpa men vill inte en fullsuspension MTB för då kan man inte ta med mycket packning. De har en för liten ram för en ramväska och det går nästan inte att ta med packning på dämpade gafflar.
Så därför har jag en fatbike med dämpande tjocka däck och som klarar allt vad jag vill :) Ofta är det överkill med en fattie men hellre för mycket cykel än en cykel som ramlar sönder och får tacohjul.

De flesta fatbikes har 5" däck (ca 12cm) men jag kör med 4". Cykeln är med ramväska ca 16kg och det är inte mycket (ett däck väger t.ex 1.8kg) och ofta har jag bara ca 10kg packning, men min vikt är 60kg och orka inte lyfta och pusha mer än 30kg dag efter dag. Det är också farligt när det är brant/halt och vill gärna överleva mina äventyr.

Några bilder som säger mer än ord:

32549863696_34721e584d.jpg

Fatbike, packraft och ett tält, ibland behövs inte mer i livet :)

160819-WA0000.jpg

Jo, smutsiga skor och att kunna laga mat/kaffe.

DSC05697.jpg

Kan på det sätt nå de vackraste ställen som finns och cykla var det finns inga vägar.

DSC03371.jpg

Det går att lyfta upp cykeln plus packning på superbranta backar som den här.

31805097424_d40f16a9db_o_.jpg

Eller pushcykling många mil utan att få tacohjul.

458P1110454.jpg

Och en fatbike är förstås den bästa vintercykeln som finns :)
 
Fat bike fråga

Härligt att läsa, tackar! Vet inte om jag vågar svara nu här, är lite blyg nu :)


De har en för liten ram för en ramväska och det går nästan inte att ta med packning på dämpade gafflar.
Så därför har jag en fatbike med dämpande tjocka däck och som klarar allt vad jag vill :) Ofta är det överkill med en fattie men hellre för mycket cykel än en cykel som ramlar sönder och får tacohjul.

Vad häftigt med någon som kan mycket om "fat bike". Då vill jag fråga dig om vad du anser om fjädring (om man skall cykla med packning):
Skall man inte ha någon fjädring alls eller kan man ha fjädring på framgaffeln?
 
grymt att köra offroad hela tiden, fatbiken är nog det bästa om man verkligen bara ska köra i den värsta terrängen.

De har en för liten ram för en ramväska och det går nästan inte att ta med packning på dämpade gafflar.

jag har en hardtail som inte har dämpning, så jag får plats med det som behövs. däcken är 27.5x6 alltså 6 cm breda vilket gör att jag klarar asfalt och det mesta som inte är asfalt.
 

Bilagor

  • 20191014_104912.jpg
    20191014_104912.jpg
    104.4 KB · Visningar: 723
Att tro att ett kilo till går fungerar en liten tid men till sist står du med en vikt du knappt kan lyfta än mindre gå med och se mer än vad du sätter dina fötter. En bekant till mig gick från Frankrike till Havet med den packningen. Hanns minnesbilder är kängor, stigen, spåret och vägen. Men envar får fatta sina beslut Yonnas är vettiga.

go tur
 
jag har en hardtail som inte har dämpning, så jag får plats med det som behövs. däcken är 27.5x6 alltså 6 cm breda vilket gör att jag klarar asfalt och det mesta som inte är asfalt.
Det ser läckert ut!

Vad häftigt med någon som kan mycket om "fat bike". Då vill jag fråga dig om vad du anser om fjädring (om man skall cykla med packning):
Skall man inte ha någon fjädring alls eller kan man ha fjädring på framgaffeln?
Nu är min svenska inte så bra så hoppas du förstår mina konstiga ord :)

Det går med packning på en fully eller hardtail men det är lite mer komplicerat än på en helt rigid/stel cykel. En fjädergaffel är tyngre, mer komplex, har mer slitage, är känsligare och är svårt att reparera än en stelgaffel, och på långturer kan det vara nackdelar. De har även inga hål/fäste för vattenflaskor och anything/bag cages, plus att det kan vara svårt att hitta pakethållare som passar. Dessutom kan de bära mindre vikt och har mindre lastkapacitet.

Själv tycker jag att packning på en fjädergaffel kör lite skitigt, inte alls så styv och styrsäkert än på en stel. Framförallt nedförsbacke lite läskigt. Men min erfarenhet är inte stort.
Om du har en fjädergaffel och vill köra med packning kan du ju alltid försöka, bara kul att testa :)
 
Tack för ditt svar

Det ser läckert ut!


Nu är min svenska inte så bra så hoppas du förstår mina konstiga ord :)

Det går med packning på en fully eller hardtail men det är lite mer komplicerat än på en helt rigid/stel cykel. En fjädergaffel är tyngre, mer komplex, har mer slitage, är känsligare och är svårt att reparera än en stelgaffel, och på långturer kan det vara nackdelar. De har även inga hål/fäste för vattenflaskor och anything/bag cages, plus att det kan vara svårt att hitta pakethållare som passar. Dessutom kan de bära mindre vikt och har mindre lastkapacitet.

Själv tycker jag att packning på en fjädergaffel kör lite skitigt, inte alls så styv och styrsäkert än på en stel. Framförallt nedförsbacke lite läskigt. Men min erfarenhet är inte stort.
Om du har en fjädergaffel och vill köra med packning kan du ju alltid försöka, bara kul att testa :)

Jag tolkar det som om det bästa är att ha en helt stel fatbike utan fjädring om man bara skall förflytta sig med packning. Det blir däcken som får ta hand om fjädringen antar jag.
Jag har ingen fatbike ännu men ditt svar hjälper mig att välja rätt när/om det blir aktuellt med ett köp.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...