Tycker det börjar likna nåt

Jag hör till dom som gärna vill ha en GPS på armen. Nu tycker jag det har löst sig. Bildytan på klockan är lika stor som Garmins 60-serie, vikten är 150 gram, batteritid (om man bara kontrollerar var man befinner sig) ca 40 driftstimmar. Kartorna gratis (Örnsätrarn). Enda nackdelen är att det kan ta ca 15 sekunder innan positionen visas om man har haft den i viloläge. Vill man telefonera så går det bra också. Fråga gärna om ni vill veta mera.
 

Bilagor

  • GPS.jpg
    GPS.jpg
    37.6 KB · Visningar: 1,356
Visst

Android med Locus installerat. Litet handpåläggning så blev det bra. Inte alltför dyrt, ca 2 tusen. Lemfo LemT heter den.
 
Intressant. Laddtid?
Går den att ha sladdansluten (=underhållsladdning) när man sitter stilla en stund?
Eller från solcellerna ovanpå ryggan / powerbanken i ryggan...
 
Jadå, det är en speciell laddkabel med magnetanslutning och vanlig USB i andra änden. Batteriet har 2700 mAh. Laddning en gång i veckan torde räcka om du har den som GPS (med flygläge påslaget och 8 timmar/dag i drift.)
 
Testat förbrukning idag

Var ute med telefon påslagen och gpsappen med påslagen tracking i fem timmar. Inga inkommande samtal och jag tittade sparsamt på displayen eftersom jag hittar i närområdet. Inga utgående samtal. Förbrukningen blev 2% i timmen dvs den borde räcka i 6 dagar utan omladdning om man går 8 timmar om dan. Slår man sedan på flygläge och tar bort trackingen så räcker den nog livet ut!
 
Hej. Jag förstår ingenting om GPS. Har bara använt Google Maps i min iPhone förut, men jag antar att det inte är någon riktig gps.

Jag är lite sugen på att vandra i Sarek någon gång framöver, men karta och kompass är inte min starka sida. Visst kan jag, men är ändå lite osäker.

Fungerar din GPS-pryl på platser som Sarek? Kan man se sin position även när man är ett par mil från närmsta teletäckning?

Mvh
GPS-novis.
 
Det fungerar

Hej. Jag förstår ingenting om GPS. Har bara använt Google Maps i min iPhone förut, men jag antar att det inte är någon riktig gps.
Jag är lite sugen på att vandra i Sarek någon gång framöver, men karta och kompass är inte min starka sida. Visst kan jag, men är ändå lite osäker.
Fungerar din GPS-pryl på platser som Sarek? Kan man se sin position även när man är ett par mil från närmsta teletäckning?
Mvh
GPS-novis.

Visst fungerar det i min utrustning men du måste inte använda en speciell enhet som gps. Du kan ladda ner en app som heter Topo GPS till din iPhone och sedan har du en fullt fungerande gps. När du är ute i fjällen så kör du din iPhone på "flygplansläge" så räcker batteriet bra länge. En power bank tar du med dig för att kunna ladda upp mobilen om det behövs. (När du har mobilen i flygplansläge så tar den fortfarande emot signaler från GPS-satteliterna. GPS-funktionen är inte beroende av teletäckning och kartorna är nedladdade till mobilen sedan tidigare.) Jag föreslår att du laddar ner en sådan app snarast möjligt och börjar använda den när du är ute i naturen så att du ser vilka funktioner som finns.

Det blir litet "överkurs" att skaffa samma typ som jag har eftersom den utrusningen är så pass ny och kräver en del åtgärder från användaren för att allt skall börja fungera på avsett sätt. Vill du hemskt gärna ha en sådan så kan jag i så fall hjälpa dig att ställa i ordning den,

En bra sak att ha är en gps-app på sin pc/Mac så att man kan göra sin planering av färdvägar på en större skärm i hemmiljö och sedan flytta över den planerade färdvägen till sin mobila enhet
 
Chinese Smartwatches

Kul att slippa känna sig ensam med bryderierna kring den här tekniken. Jag har som den stavgångare jag är kört det här Android/Wear_OS-konceptet ett år nu med Örnsätrarns terrängkarta i Locus Map Pro i min vanliga Android-mobil Samsung Galaxy Xcover 3, här kompletterad med Android-appen för Googles periferienhetsteknik Android Wear som har bytt namn till WearOS samt insticksprogrammet för WearOS i Locus Map Pro. Smartklockan på handleden har varit Mobvoi TicWatch Pro (som bara levde ett halvår) och sen på köpgarantin Mobvoi TicWatch S2 (nuvarande) https://www.webhallen.com/se/category/16051-Mobvoi-Ticwatch .

Hela saken föregicks av att vi var ett gäng användare av Locus som fick rösta på vilka användarfunktioner vi ville ha prioriterade hos det tjeckiska företaget och dess systemutveckling, och jag hade turen att många med mig röstade för autorotation (automatisk norr-söder anpassning) av kartor i Locus. Det tog några månader innan det blev verklighet, och när det äntligen blev det så var frågan om jag i så fall skulle försöka montera mobilen på underarmen eller satsa på de nya smartklockorna som enligt uppgift kunde kommunicera med vissa smartphones via bluetooth. Jag satsade efter moget(?) övervägande på smartklockan med Wear OS enligt ovan och sen igång med det fältmässiga testandet.

Jag håller med Fjällkjell om att det krävs handpåläggning (inte bara lite) för att konceptet ska fungera, och det finns många parametrar och kombinationer av inställningar att mixtra med - för många då jag aldrig vet vad jag har gjort när det fungerar... Jag vet aldrig om det är begränsningar i tekniken (hårdvara och mjukvara), begränsningar i mina inställningsval, väder och vind för GNSS mm som strular när det strular. När det fungerar är det underbart att med stavar på och genom att bara vicka lite på handleden se var jag är någonstans, och via autorotationen få bekräftat att det jag t ex ser till höger i verkligheten alltid är till höger på kartan (vars kartnorr alltid matchar GPS-modulens norr när det fungerar som det ska).

Rubriken ovan är relevant eftersom både Fjällkjell och jag uppenbarligen kör med prylar som ryms under https://www.chinesesmartwatches.com/chinese-smartwatches/, vilket var stället jag landade på när jag sökte på Lemfo LemT som jag aldrig hade hört talas om tidigare. Wov, vilken display den har alltså!
 
Dessutom slipper du ju dra med dig mobilen ut eftersom det inte är en smartwatch utan en komplett mobil. Jag tycker nog det fungerar betydligt enklare med den här än med min smartwatch. Hittills har det mesta gått bra när jag installerat apkfiler via download.
 
Ja visst är din variant en komplett Android-mobil, och kör man den off-line utan sim-kort som en ren vandringsnavigator kan man ju ha sin ordinarie mobil igång till allt annat resonerar jag utifrån mina egna behov. Jag kanske skulle resonera annorlunda om jag slapp vanliga "sim-kortstelefonin" och kunde köra IP-telefoni registrerat på fler än en enhet. Men jag skulle inte vilja gå omkring på stan med din läckerbit på handleden bara för att den är en komplett mobil - trots att de flesta idag har så stora mobiler-displayer att de ändå måste gå och hålla dem i handen. Alternativet idag är väl joggarna med sina överarmsfästen för mobilerna.

Vi har definitivt inte sett slutet på den här historien, men du och jag och några andra okända pionjärer får ju lida av att den tekniska utvecklingen går alldeles för långsamt för våra individuella behov. Jag saknar standarder, flexibilitet och modularisering i produktutvecklingen och möts av påtvingad "mainstream".

Om vi skippar handlederna så fungerar Locus Map Pro med Örnsätrans kartor i vanliga Android-mobilen suveränt som bilnavigator om man förstås har fästen för detta på instrumentpanelen, följer alla trafiklagar samt som vanligt har sitt goda omdöme med sig... Det är ett högkvalitativt lågbudgettips som förstås bara gäller så länge kartorna är hyfsat aktuella och beroende på var man kör i vårt avlånga land. Om man har en modern bil med egen display och Android Auto-funktion så kan man också koppla in sin mobil i samma display.
 
Du har helt rätt i dina reflexioner tycker jag. Mitt frågetecken just nu är om jag skall ta med mig den riktiga kameran eller den ordinarie mobilen. Kameran i klockan är inget att hurra för.

Att ha "klumpen" på handleden i stan känns litet väl exhibitionistiskt så där lär min ordinarie mobil få gälla tills vidare. Ett än så länge olöst problem är hur jag skall förlänga armbandet så att jag kan ha klumpen utanpå vinterjackan men jag får väl sova på saken.

Locus är den app jag använder vid alla outdooraktiviteter och Örnsätrarn har gjort ett fantastiskt jobb. Lantmäteriet ligger däremot efter sina kollegor i övriga nordiska länder. Där finns terrängkartorna för nedladdning kostnadsfritt.

Näst steg blir väl en böjbar skärm på armen eller projicering på insidan av glasögonen. Spännande är det i vart fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fafner Lantmäterikartor börjar släppas Navigering 212
buster23 OPTIMALA NAVIGATORN 2002 börjar ta form- Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...