laga skada intill skäddan (Glasfiberkomposit)?

När jag förberedde kajaken för montera KeelEazy så såg jag skador vid skäddan.

En mörk punkt som man tänker är ett hål.
Satte munnen mot och blåste, men tror inte skadan är genomgående än, kändes tätt. Höll även lampa på andra sidan för se om det lyste genom men det gjorde det inte heller.

Finns det någon smidig metod att säkra upp dessa skador som inte innebär spackling och allt därtill? Kanske något epoxylim eller så?
 

Bilagor

  • DSC_0977.jpg
    DSC_0977.jpg
    13.1 KB · Visningar: 701
  • DSC_0978.jpg
    DSC_0978.jpg
    9.6 KB · Visningar: 669
Om skadan är liten nog behöver du bara fylla hålen med gelcoat, om det är lite större kan det vara bra att slipa ner det skadade området innan du fyller med gelcoat. Min bedömning, utifrån bilderna, är att du inte behöver slipa.
 
När jag ser på youtube filmer om gelcoat så lägger alla ett enda tjockt lager.
Är detta bättre än göra flera tunna?
 
Jag tror inte det spelar någon större roll om du lägger ett tjockt lager eller flera små, annat än om det är någon praktisk anledning att välja ena eller andra sättet. Jag kan tänka mig att om du skall gelcoata en lodrät yta så går det inte att lägga på allt för mycket på en gång, då gelcoaten i så fall lär rinna. Men i just detta fall skulle jag garanterat lagt på all gelcoats som behövs i ett enda lager.
 
Gelcoat direkt mot luft härdar inte.
Jag använder gelcoatspackel för mina skador i kajakens gelcoat. Tycker det är enklare.
 
Gelcoat direkt mot luft härdar inte.
Jag använder gelcoatspackel för mina skador i kajakens gelcoat. Tycker det är enklare.


Hur menar du att den inte härdar mot luft, om jag penslar dit gelcoat, kommer den inte härda då?

Vore Gelcoatspackel lämpligt för så små skador?


Om länken funkar får du en bra arbetsbeskrivning här. Billigast och kanske enklast handlar du material på Biltema. Lycka till:
http://hallgren.nl/handbok/04bgelcoat.htm

Ja jag såg att biltema hade detta men fördomsfullt tänker jag att allt hos biltema är skräpigt, förutom att jag nog köper deras polermaskin.
tänkte åka till kanotcentrum och köpa det dom råder mig till i hopp om att dom dessutom har god kvalite på produkten.
 
Såg något om cyanoakrylat och bakpulver. Används tydligen bl.a. för fixa helikopterblad - på med limet och sedan pudra på med bikarbonaten!
 
Hur menar du att den inte härdar mot luft, om jag penslar dit gelcoat, kommer den inte härda då?

Vore Gelcoatspackel lämpligt för så små skador?




Ja jag såg att biltema hade detta men fördomsfullt tänker jag att allt hos biltema är skräpigt, förutom att jag nog köper deras polermaskin.
tänkte åka till kanotcentrum och köpa det dom råder mig till i hopp om att dom dessutom har god kvalite på produkten.

Vad BTM tänker på vet jag inte, men de gånger jag har gelcoatat något så har jag haft två komponenter, som skall blandas i ett tydligt angivet förhållande. Det är dels en bas och en härdare, utan härdaren händer inget. Och jag har inte haft problem med att få gelcoaten att härda i kontakt med luft.
 
Kör med Plastic padding Gelcoat filler, finns på både bensinmackar och mekonomen, där är det tillsatt paraffinvax vilket gör att gelcoaten härdar mot luften, vad nån ovanför skrev att gelcoat inte härdar i luft, dvs ytan härdar inte ut, för att avhjälpa det med vanlig gelcoat kan man på mindre lagningar tejpa vanlig packtejp över. Dvs då tar man bort luften och gelcoaten härdar.

MVH

Pelle
Nynäs Kajak
 
Precis som Pelle skriver.. Gelcoat används inuti formar när man bygger kanoter el båtar och härdar utan kontakt med luft. Lägger du på den kommer den i o f s att stelna (med hjälp av härdaren) men fortsätta vara klibbig på ytan. Det du ska använda är topcoat, som är gelcoat med lite tillsatt paraffinvax (färdigköpt eller blanda själv). Viket ger en matt ythinna som håller luften ute och låter gelcoaten härda. På sådana här småskador funkar dock Plastic padding Gelcoat utmärkt. På större skador mitt på skrov/däck/ändskepp är det bättre att använda ursprungsmaterialet, dvs gel/topcoat, för att få en bättre lagning.

Ser man på bilderna ser det ut som att själva kajakskrovet (glas/kolfiber i polyester/vinylester) och skäddaboxen (i nån slags thermoplast) är i olika material. Har stött på det några gånger och då det kan vara svårt att få en bra fog blir det lätt små sprickor, och ibland kan även vatten sippra in i sprickan. Värt att hålla koll på..

/ Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.