Kampen om laponia har börjat...

Hej på er.
Jag behöver all hjälp jag kan få. Just nu pågår det en enorm kamp i Jokkmokkområdet. En kamp där ett utländskt gruvprospekteringsbolag står på ena sidan och en grupp växande människor på andra sidan. Människor som värnar om natur och livsrummet här. Värnar om sina rättigheter att få leva här.

Det jag fått se idag ute på demonstrationsområdet är mycket hemskt. En polis som slog en samisk tjej. Sparkade efter henne. Hon protesterar mot det engelska bolaget. Bolaget som har inmutningar i utkanten av sarek (Tjuoltavagge), uraninmutning vid Seitevare (Tjåmotis söder om Aktse) järn och koppar på flera andra ställen. De talar om ett Jokkmokk mining district.
'What local people?' säger de hånfullt om samerna och lokalbefolkningen.

Jag har bilder, jag har egna upplevelser, jag har en klump i magen, jag känner ilska och jag känner förtvivlan.

Jag är inte same. Jag är en liten friluftsintresserad människa som valt att bo i Jokkmokk för att jag älskar naturen här. Jag vill att man respekterar samerna och inte fortsätter att trampa på dem. Jag vill att man respekterar min åsikt och att detta är mitt livsrum.

Detta är starkt. Detta håller på att spåra ur helt och hållet. Polisen eskorterar in civilgarde bestående av privata gubbar. De skall leta efter aktivister. När jag ville gå in och fotografera blev jag hotad om böter av polisen. Jag ville se att man inte misshandlade aktivisterna. En kille i ett träd blev hotad att de skulle bryta benen på honom.
Polisen fanns inte på plats då. De hade lämnat uppgiften åt civilgardet...

Jag vet inte om ni förstår vad som händer... Jag vet inte om jag ens själv förstår...

Nu behöver vi hjälp. Sprida budskapet. Få fler människor till området som kan iaktta och se vad som händer. Vi är en växande skara men vi behöver fler.

DELA PÅ FACEBOOK...snälla!!!
Här ett blogginnlägg från idag.
http://mattisblogg.se/2013/08/kamp-kallak-har-bara-borjat/

Matti Holmgren
Jokkmokkguiderna
 
Jag har inte varit ut till Kallak och sett allt, så jag ska inte uttala mig desto mer om vad som händer där ute.

Men sanningen är ju att ett företag fått alla tillstånd och exakt allt som krävs för att provbryta/starta en gruva i Kallak. Rätta mig gärna om jag har fel.
I en demokrati får folk protestera, helt klart, tycker ni inte om gruvan ska ni få skrika/säga/skriva det.
Men att hindra laglig verksamhet genom att hota med självmord, i viss mån sabotage (vet dock inte vem som står bakom det) ochså vidare, det är inte heller okej.

Det är tyvärr så att dessa aktivister bryter mot svensk lag. Tycker ni inte att polisen ska ingripa?
Sätt er i deras situation, hur ska man ta hand om dessa människor? De lyssnar inte, många av dem förstår inget (jag har pratat med en polis som försökt förklara för vissa aktivister men de är förblindade av sitt "uppdrag").

Att folk står bredvid maskinerna och skriker med skyltar osv, det är fullt normalt. Men att blockera vägen och ta sig in på avspärrade områden, då har jag svårt med sympati. Hade vi inte varit en demokrati hade de flesta aktivister blivit skjutna, det vi mycket väl.

Är man sedan förbannad att ett utländsk företag kommer hit, gå till politikerna och protestera. Företag som sådant har inte gjort något fel, så varför vill aktivisterna skada dem? De är människor med familjer som alla andra, de vill bara tjäna pengar för att klara sig.

Gruvan vara eller icke vara, det är en hel annan sak. Jokkmokk är faktiskt landets fattigaste kommun så ett företag med potential att anställa ett par hundra människor, är inte helt av ondo tycker jag.
 
Blir mer och mer illa berörd och sorgsen över vad som sker.
Jag förstår den närmast desperata längtan efter nya arbetstillfällen på orten,men den kortsiktighet gruvivrarna har...15år är en mycket kort tidsrymd.Sen kommer samma situation igen,och igen och igen..och nya områden tas i anspråk för att föra ut mineraler härifrån.
Det jag hoppas på är att den uppmärksamhet och massmediala spridning av detta skulle kunna leda till en ändring av den lag som ger vem som helst,varsomhelst ifrån i världen rätt att prospektera och utvinna mineraler utan långsiktigt ansvar.
De som läser Utsidan och de som bor på orten har nog väldigt olika syn på vad man har naturen till.
Många här är inte intresserade av vandring,möjligen jakt och fiske.Och skoterturer på vårvintern.
Hade vattenkraftutbyggnaden fått fortgå än mer hade vi inte haft nåt Rapadalen eller Laiudauredelta att se och beträda,det hade legat under vatten....
De som tycker att "de finns tillräckligt med natur kvar" tänker inte vidare framåt.
En talande bild är när man lägger ut Kallaks tänkta gruvområde över Storstockholm....
Ser det inte som enbart en fråga om rennäring och samiska intressen,utan alla oavsett etnisk tillhörighet...
 
Blir mer och mer illa berörd och sorgsen över vad som sker.
Jag förstår den närmast desperata längtan efter nya arbetstillfällen på orten,men den kortsiktighet gruvivrarna har...15år är en mycket kort tidsrymd.Sen kommer samma situation igen,och igen och igen..och nya områden tas i anspråk för att föra ut mineraler härifrån.
Det jag hoppas på är att den uppmärksamhet och massmediala spridning av detta skulle kunna leda till en ändring av den lag som ger vem som helst,varsomhelst ifrån i världen rätt att prospektera och utvinna mineraler utan långsiktigt ansvar.
De som läser Utsidan och de som bor på orten har nog väldigt olika syn på vad man har naturen till.
Många här är inte intresserade av vandring,möjligen jakt och fiske.Och skoterturer på vårvintern.
Hade vattenkraftutbyggnaden fått fortgå än mer hade vi inte haft nåt Rapadalen eller Laiudauredelta att se och beträda,det hade legat under vatten....
De som tycker att "de finns tillräckligt med natur kvar" tänker inte vidare framåt.
En talande bild är när man lägger ut Kallaks tänkta gruvområde över Storstockholm....
Ser det inte som enbart en fråga om rennäring och samiska intressen,utan alla oavsett etnisk tillhörighet...

Det som skulle vara det absolut bästa för orten, kanske inte naturen/vildmarken, det skulle vara att en större del av vinterna faller till kommunen/invånarna.
Vi här i malmfälten är ju väldigt irriterade över att så mycket försvinner från orten. Vi får dammet, skakningarna, riskerna, visst många tjänar bra i gruvan, men pengar är inte allt, precis som du säger.

Jag är helt klart för utveckling och liknande så jag har väldigt svårt att ta dessa aktivister på allvar, speciellt när de flesta kommer söderifrån. Många av dem har aldrig ens varit här, de har aldrig tänkt tanken att vandra ut till skogen/fjällen, men stoppa exploatering ska de minsann.
Skulle de kunna föra en vanlig debatt och komma med alternativ, vi kan inte skapa 400 jobb inom turism i Jokkmokk inom 10-15 år t ex. Men när man inte kan komma med konkreta argument, då tar ju ingen dem seriöst.

Men företag som så, har ju inte gjort något galet, isåfall är det våra politiker, både lokala och nationella, så gnäll på dem istället för att störa laglig verksamhet.
 
Dessa arbetstillfällen, vad säger att det blir jokkmokkbor som får dom? Det krävs ju en viss kompetens inom gruvverksamhet i värsta fall blir det något utländskt företag som tar hit sitt egna folk och då går inga skatter till den svenska staten. Sen blir vägar nerkörda av tunga fordon som kommunen måste underhålla. Nån som tänkt på hur det kommer se ut efter dessa 15 år av gruvboom? Förjävligt skulle Jag säga, samernas betesmarker kommer att förevigt vara förstörda, närliggande samebyar kommer ha försvunnit, urbefolkningen kultur kommer att ytterligare vara försvagad i området, turistnäringen kan kommer bli lidande.

Samerna har vad Jag förstått rätt till denna mark där det provsprängs enligt både svensk lag och enligt internationell lag.

Önskar Jag kunde komma upp och hjälpa till men måste plugga.
 
Jag har tänkt om...

Jag är helt klart för utveckling och liknande så jag har väldigt svårt att ta dessa aktivister på allvar, speciellt när de flesta kommer söderifrån. Många av dem har aldrig ens varit här, de har aldrig tänkt tanken att vandra ut till skogen/fjällen, men stoppa exploatering ska de minsann.
Skulle de kunna föra en vanlig debatt och komma med alternativ, vi kan inte skapa 400 jobb inom turism i Jokkmokk inom 10-15 år t ex. Men när man inte kan komma med konkreta argument, då tar ju ingen dem seriöst.

Jag förstår vad du skriver. Jag har inte heller kunna identifiera mig med en aktivist.
Nu har jag snackat med dem. Det handlar om att det är svårt att vara aktivist på hemmaplan. Jag kan inte göra stora saker där ute för jag bor och lever här. Jokkmokk är ett litet samhälle...
Några av aktivisterna förklarade att det är samma för dem. De kan inte göra detta på hemma plan. Då måste någon annan göra det. Här kommer de för vår räkning.

De mest aktiva ser detta som en större helhet. De är emot regeringens beslut. De gör detta för att media skall lyfta problemet. Resultat fås verkligen!!!

När det sedan gäller turismen och statistik... 2011-2012 blev det 20 nya arbetstillfällen inom turism i Jokkmokks kommun! Om 10 år är det kanske 200. Nu snackar vi INTE fly in och fly out!!!

Jag står där ute. Är jag en aktivist? Jag lever i Jokkmokk. Jag klättrar inte i träd men jaag visar mitt missnöje. Jag ser flera renskötare som står där. De kan inte heller klättra. Vi måste behöver hjälp från dessa aktivister.
Dom kom hit först. Nu börjar folk att vakna och förstå...
Vi är skyldig dem ett stort tack!
 
Lycka till.

För mig som gammal Fältbilog och aktivst är detta svåra frågor. Olika värden som arbetstillfällen, biologismångflad, rekreationsområden, auktoritetsutövning, demokrati, ställs mot varrandra. Man kan inte förlita sig på någon anna än sitt eget omdöme för hur man skall agerar (svensk lagstiftning kan vara en inspirations skälla). Det finns tveklöst en lång historia av att ta andra människors land och exploatera deras naturtillgångar.

- Matti om du orkar fortsätt filma gör det. Hör av dig om du vill ha tips. Det finns en bok som heter the The Video Activist länkad längs ner. Den är bra. Det har utvecklats en metod med två fotografer. En fotograf alltid den andra ifall denna blir trakasserad, misshandlad. I strid mot lagar så förstör ofta polisen bildbevis när polisen misshandlar någon ( dom vet att dom inte blir dömda för det ). Det brukar även finnas med en ”runner” som är ansvarig för att föra minneskortet eller bandet från platsen till säkerhet.

Ett sista råd till alla som är med. Det är jobbigare än man tror att bli misshandlad av tex polis (säkert även för polisen att misshandla). Jag blev misshandlad av polis i Belgien 2003 och rädslam för uniformen satt kvar i kroppen under några år.

http://www.amazon.com/Video-Activist-Handbook-Thomas-Harding/dp/0745317707
 
Jag förstår vad du skriver. Jag har inte heller kunna identifiera mig med en aktivist.
Nu har jag snackat med dem. Det handlar om att det är svårt att vara aktivist på hemmaplan. Jag kan inte göra stora saker där ute för jag bor och lever här. Jokkmokk är ett litet samhälle...
Några av aktivisterna förklarade att det är samma för dem. De kan inte göra detta på hemma plan. Då måste någon annan göra det. Här kommer de för vår räkning.

De mest aktiva ser detta som en större helhet. De är emot regeringens beslut. De gör detta för att media skall lyfta problemet. Resultat fås verkligen!!!

När det sedan gäller turismen och statistik... 2011-2012 blev det 20 nya arbetstillfällen inom turism i Jokkmokks kommun! Om 10 år är det kanske 200. Nu snackar vi INTE fly in och fly out!!!

Jag står där ute. Är jag en aktivist? Jag lever i Jokkmokk. Jag klättrar inte i träd men jaag visar mitt missnöje. Jag ser flera renskötare som står där. De kan inte heller klättra. Vi måste behöver hjälp från dessa aktivister.
Dom kom hit först. Nu börjar folk att vakna och förstå...
Vi är skyldig dem ett stort tack!

Det är ju just en sån här debatt som saknas angående gruvan, saklig och med argument. Inga hot eller liknande.

Men fortfarande får man inte förstöra för en helt laglig verksamhet, oavsett vad man tycker om det. Det är min största poäng.
Jag tror att man gör mindre nytta genom att spela martyrer och bedriva självmordshot, än att enbart finnas på plats med skyltar och skrika o skräna. Man får uppmärksamhet, yes, men troligtvis så är det negativ uppmärksamhet, just pga förstörelse av verksamhet.

Jämför t ex med Husby upploppet, nu senast. De fick ut sina frustration i media över hela världen, men knappast något positivt. Många andra länder undrar varför inte militären kommer in och föser ut kravallerna.

Att det finns idioter inom poliskåren är det ingen tvekan om, men jag vet en polis som pekas ut på youtube som en idiot, och en snällare person hittar ni inte. Han får en massa skit på sidan som en misshandlare och våldsam osv, och enda han vill veta, hur skulle han gjort annars? Hur ska man kunna få bort någon som gör motstånd, även för en god sak?
Glöm inte att poliserna måste följa lagen och med det innebär det ett visst våld när situationen kräver det. Nu pratar jag inte om typ Cops när de är 5 poliser som brottas med en ensam person, övervåld försvarar jag inte.
Men många gånger blir detta så vinklat eftersom man är sur på regeringen och polisen jobbar för dem...

Enda vi kan hoppas för är en sansad protest var de/ni kan väcka debatt och få er röst hörd. Att ta till våld, förstörelse av egendom och verksamhet, sabotage etc, är inte rätt väg att gå.
 
Finns det kartor eller annan information? Har svårt att bilda mig en uppfattning om det här. Ogillar normalt aktivister som tar lagen i egna händer.
 
Vill också nämna att ni tar upp en bra punkt, vi har alldeles för många gruvarbetare här i länet som bor på annan ort.
De veckopendlar helt enkelt, så de skattar i en annan kommun plus att de är farliga efter vägen när de ska köra 60-80 mil på en söndag efter en veckas 12-timmars skift. Men då är man glad polisen finns där :)

Det är ingen enkel fråga det här, kul och tur att vi alla är så olika med alla möjliga och omöjliga åsikter! Hade inte velat ha det annorlunda!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...