Packluckor

Hej alla experter (och andra:)
Jag och sambon är igång med varsitt Njordbygge och klurar på Reed Chillcheaters tunna packluckor av Aquatherm, t ex
http://www.chillcheater.com/aqshop/catalogue.php?id=2391&page=
Dom verkar ju vara tänkta för att användas som enda tätning, mao bör de vara täta i sig. Erfarenheter någon?
Jag tänker nåt sånt här som den finska tjejens:
http://www.thomassondesign.com/nyheter/njord-och-frej-i-finland
Visst borde det funka även med Reeds luckor va?

Björn
 
Säkerheten med bara textiltätning?

Reeds luckor håller säkert tätt, det funkar ju som kapell :)
Samma lösning som Njorden i länken använder Prijon - neoprenkapell och hård lucka utanför som skydd för vågor mm. Bara textiltätning känns osäkert för allt annat än lugna vatten.
 
Kajak-Sport..

Tror att Reeds luckor i första hand är tänkta som reserv, ifall man har tappad gummiluckan. En snörstump minimerar annars den risken..

Ska du ändå ha lucksargarna så kan jag rekommendera Kajaksports LRC-HT luckor. Har kört med de på mina senaste byggen och de är täta, lätta och enkla att använda. Kan köpas direkt från Kajak-Sport i Finland.

/ Ulf
 
Håller med föregående talare.

Reeds reservluckor i Aquatherm är just reservluckor, var med på Stocken för några år sedan då en kajakpaddlare bytt ut alla sina luckor till Reeds reservluckor, en brytande våg och alla luckor trycktes in i kajaken, slutade med 4 kajaker uppspolade på land... turligt nog inga personskador.

Men under en trälucka så funkar dom ju som tätning...

MVH
Pelle
 
Nog är de täta nog för att funka som reservluckor men packluckor ska ju fylla flera viktiga funktioner förutom att vara täta. De ska klara att du är ute i sjö, får brytande vågor över kajaken utan att tryckas in och det kommer de inte att göra. Vet själv om en rätt allvarlig incident där en paddlare med mjuka reedluckor gav sig ut i lite kraftigare sjö. Slutade med ett vattenfyllt skott och en kajak uppspolad på land. Som tur var inga personskador, däremot en hel del skador på kajaken.

Om ni kör en Prijonvariant, som på bilden du länkar till, mjuka luckor för att täta och en hård lucka över som skydd för sjö så lär det väl funka även om jag har hört många med det arrangemanget som klagar på tätheten. Nackdelen är att du kommer ha en tygbit som förr eller senare blåser iväg när du är ute på tur och då har du inte längre en tät lucka...
 
Senast ändrad:
Ja under en trälucka blir det hur som helst. Är ju lite snobbig på första bygget. Har förstått att det är svårt att få tätt med bara tätningslist, vet att många byggare gått över till köpeluckor av gummi för det är mer praktiskt, men... ska göra ett helhjärtat försök iaf att få nåt både snyggt och tätt. Jag har inte hittat nån som säljer Prijonluckor förresten, men är inte dom mer fyrkantiga? Annars skulle nog neopren vara bra. Nån som vet var man kan köpa runda och ovala neoprenluckor?

Björn
 
Luckor

Hej, du kan höra med Kanuk om Micke är sugen på att hjälpa dig med att sy upp neoprenluckor.
Jag har själv byggt med att såga upp och lägga en fals som luckan vilar på. Sedan limmat dubbla rader av siliconlist som tätar omlott så att säga. En limmad på lucka och en på sargen. Hör av dig om du är intresserad så skall jag försöka hitta bilder. På detta sätt integreras luckan i däckslinjen och du använder vred i något hårt träslag för förslutning. Det finns mycket klurigheter att ta vara på. Lycka till vad du än använder. Dr Kajak
 
Kan nog funka bra, går det kanske att kontakta finnarna via Thomasson? Har själv byggt en Njord, mina luckor finns bland hans byggbeskrivningar. De är nästan täta på min.Bror min, som är mer händig än jag fick dem så täta att det pyser när han öppnar. Mitt tips är att skippa fikaluckan, den ligger så lågt att den ändå inte kan öppnas till sjöss. På nästa bygge skall jag i stället pröva att sätta skottet bakom ryggen helt lodrätt, göra ett ryggstöd som inte är riktigt fullbredd och kunna förvara en liten vattentät påse vid sidan av ryggstödet
 
Tack så här långt!
LA jag har redan skippat fikaluckan av nämnd anledning. Att öppna kapellet baktill, hmm, det ligger ju lika lågt?? Vad tror njordexpertisen, finns det plats för en liiiten fikalucka FRAMFÖR sittbrunn? Ev en mjuk... Eller kommer den att vara i vägen för benen vid rollar etc?

Och jag tar gärna emot fler tips om var runda och ovala neoprenluckor kan köpas Jag har inte pratat med den där Micke men skräddarsytt låter dyrt... jag är ju i position för att bygga sargar efter luckorna i stället.
Och förresten, sargar... kanske dom ska köpas också?

Frågor, frågor...
 
Nu har jag tänkt ett tag, och börjat bygga på en ny variant (tror jag). Det blir både hängslen och livrem... och en säkerhetsnål... Halvvägs igenom konstruktionen är den väldigt lovande i alla fall, men hmm, det är jag kanske inte först med att tro.
Det blir i alla fall både neoprenlucka från Necky Looksha OCH tätningslist, OCH en list som trycker till neoprenluckan. Och ovanpå alltihop en helt ren trälucka utan några vred eller handtag eller stroppar.
Så går allt som planerat (gör det nånsin det?) så har jag både täta och snygga luckor. Återkommer efter några rollar, först ska skrov och däck förenas. Och jag ska lära mig rolla=D
 
Jo dom blev lyckade! Riktigt nöjd med looken, rena luckor utan vred eller handtag, dras fast med snöre från sittbrunn. Ihop med neoprenluckorna tar dom obetydligt längre tid än gummiluckor att få på plats. Och är minst lika täta som gummiluckor. Släpper inte in nåt alls vid normal paddling, vid ivriga rollövningar släpper akterluckan in ett par centiliter. På fjärde säsongen nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gaazmaa vattentätaskott och nylontyg till packluckor Bygga egen kajak 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...