Komprimeringsgrad

Hej!

Jag har en liten fundering kring komprimeringsgraden och dess betydelse för en bilds kvalitet.

Just nu har jag ställt in "normal" på kameran vilket betyder komprimeringsgrad 1:8.
Hur påverkas bildkvaliteten om jag istället ändrar till "fine" vilket motsvarar 1:4?

Vänligen
Björn
 
Väljer du "Fine" så blir bilden större i Mb räknat och i.o.m. att komprimeringsgraden är lägre så ökar kvaliten på bilden.

Stefan V.
 
Senast ändrad:
Mitt råd är att alltid fotografera med högsta möjliga upplösningen och utan komprimering som din kamera tillåter (bästa kvalité). Tar man en bild med sämre upplösning och stor komprimering (sämre kvalité) så står du med byxorna nere om du vill t.ex. vill göra en större utskrift (tavla, etc.) av din bild. Och en högupplöst bild kan man alltid komprimera i datorn för div. andra applikationer... Tvärtom fungera inte lika bra...

Kan rekommendera forumet Fotosidan för mer Tips & Trix


Mvh troswe
 
Mitt råd är att alltid fotografera med högsta möjliga upplösningen och utan komprimering som din kamera tillåter (bästa kvalité). Tar man en bild med sämre upplösning och stor komprimering (sämre kvalité) så står du med byxorna nere om du vill t.ex. vill göra en större utskrift (tavla, etc.) av din bild. Och en högupplöst bild kan man alltid komprimera i datorn för div. andra applikationer... Tvärtom fungera inte lika bra...

Kan rekommendera forumet Fotosidan för mer Tips & Trix


Mvh troswe

Instämmer till 100%. Om du väljer att komprimera har du köpt en för dyr kamera för dina behov...
 
Jag brukar faktiskt INTE fota med högsta upplösning, eftersom de flesta kameror idag har mycket högre upplösning än vad man behöver och framförallt så är det en väldigt liten andel kamera- användare som faktiskt skriver ut bilder.

Jag har sett gott om bekanta som aldrig ens visar bilder i helskärm på datorn, då räcker ett par megapixel hur långt som helst. Fast de plåtar på med sina 10-12 megapixel och tror att bilderna blir gudomliga tack vare alla pixlarna.

Har man intresset att bearbeta (ex. beskära) och eventuellt skriva ut bilderna blir det såklart en annan femma, men min erfarenhet är att det är väldigt få har intresset och kunskaperna.

Om jag inte minns fel (orkar inte räkna) så räcker 5 megapixel utmärkt till utskrifter upp till A4-storlek.
 
Upplösning och komprimeringsgrad är två olika saker i min värld. Ett väldigt förenklat exempel med bokstäver som jämförelse geometrisk återgivning:
Hög uplösning:
ABCDEFGHIJKLMNOPQ
Lägre upplösning:
ACEGIKMOQ
Högre upplösning med komprimering:
ABDOEEOHIJKLMNOPO
Lägre upplösning med komprimering:
AOEOIKMOO

Värt att notera att höga upplösningar på billiga kameror ofta är interpolerade från en bildsensor med lägre upplösning. Inte alltid mjukvaran gör ett bra jobb. Det bästa är att skrota det interpolerade upplösningsläget för att senare göra bilden större i ett program som är bra på bildbearbetning. Det är fantastiskt hur mycket information det finns i digitalbilder som kan tas fram med kompetenta program.
 
Okej, tack så mycket för era tankvärda ord!!!

Rolig men ändå lättförståelig och effektiv liknelse med alfabetet!! :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.