Digitalt till papper

Hej!
Undrar om någon har erfarenhet av att beställa papperskopior av sina digitala bilder. Framförallt vilka fotolab som fixar detta bra och givetvis billigt.
 
Har hämtat ut min första framkallning av digitala bilder idag. Beställde från http://sverige.fujifilmnet.com via expert.

Tyvärr får jag säga att jag inte är nöjd med bilderna överlag. Hudtonerna har inte blivit som dom visas på monitorn, utan en glansigare brunare/rödare ton som jag inte tycker ser naturlig ut.

Nån annan som har erfarenhet av digitala framkallningar där hudtonerna är bra? Tipsa! Är på jakt efter ett bra fotolab nu....
 
Fina papperskopior

Jag framkallade min första "film", med bilder jag i några fall justerat i datorn, för några veckor sedan. Med tanke på att kameran är en Minolta Dimage Xi (3,2 Mp) förväntade jag mig inte bättre kvalitet än med en normal kompaktkamera. Jag blev överraskad av resultatet, det blev bättre än jag trodde.

Dessutom lät jag en kompis trycka tre bilder, helt orörda förutom färgseparering till CMYK, i 300 dpi på matt papper i en digitalpress. Även där blev resultatet bra, förutom viss "grusighet". Färgerna såg bra ut.

Problem med färgstick beror ofta på kameran eller, då man tar upp den på en dator, felinställd monitor. Att färgkalibrera monitorer är en vetenskap för sig (och går inte alltid). Men vitpunkten i en kamera brukar kunna ställas om. Går inte det, eller om det inte blir någon skillnad, är det bara att lära av misstagen och alltid färgkorrigera mer åt något håll, även om det ser konstigt ut. Då vet man att det blir rätt ändå i slutänden.

Naturligtvis kan det också ha blivit fel vid kopieringen på fotolabbet. Jag lämnade till ett Fuji lab som jag varit nöjd med tidigare.

Själv är jag som sagt nöjd med resultatet, förutom att min lilla Minolta har problem med autofocusen när det är ont om ljus. Men man lär sig...
 
GlennP; sa:
Tyvärr får jag säga att jag inte är nöjd med bilderna överlag. Hudtonerna har inte blivit som dom visas på monitorn, utan en glansigare brunare/rödare ton som

Du kan ju inte jämföra utskrifterna med hur bilderna ser ut på din okalibrerade monitor...

Färgkalibrering är väldigt krånligt och just monitorn är bland det svåraste att kalibrera rätt. Jag vågar nog påstå att Fuji nog har sina grejer bättre kalibrerade än du och att utskrifterna visar bilderna mer rätt än din monitor.

Sen är det ju så att utskrifterna är reflektiva medans monitorn är transmittiv (lyser) och du kan aldrig få exakt samma färger på de två. Färgerna kan också ändra sig beroende på ljuset.
 
Jag kan rekommendera Sonys Print Service. Utmärkt kvalitet, snabbt och bra pris tycker jag. Har printat 20 st 10x15 kopior, men det lär bli fler.

http://www.sony-imaging.com/

Klicka på Sony Print Service.

10x15 kostar 2:95/st + 24:95 per beställning. Enkel betalning med kreditkortet.

Har du stora filer kanske du hellre bränner en CD eller går med ditt minneskort till ett lab. I Stockholm finns t.ex. Dox Bildstudio:

http://www.dox.se/

Dox tar 4:- för en 10x15 men då slipper du fraktkostnaden.
 
Jag brukar anlita Odenlab (i Stockholm), och har alltid blivt väldigt nöjd med resultatet!

Där kan man bland annat välja mellan halvmatt/blankt papper samt med eller utan vit ram.

Läs mer på http://www.odenlab.se

/ Malin
 
thodan; sa:
Jag kan rekommendera Sonys Print Service. Utmärkt kvalitet, snabbt och bra pris tycker jag. Har printat 20 st 10x15 kopior, men det lär bli fler.

http://www.sony-imaging.com/

Klicka på Sony Print Service.

10x15 kostar 2:95/st + 24:95 per beställning. Enkel betalning med kreditkortet.

Har du stora filer kanske du hellre bränner en CD eller går med ditt minneskort till ett lab. I Stockholm finns t.ex. Dox Bildstudio:

http://www.dox.se/

Sonys Print Service, tja, vad vet jag jag har inte lyckas instalera programmet som behövs, vi får väll se hur det går. Jag så att man får 20 gratiskopior om man reggar sin Sony kamera där.

//Micke

Dox tar 4:- för en 10x15 men då slipper du fraktkostnaden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annerborn Digitalt till papper? Fototeknik 9
alven Dia till digitalt Fototeknik 17
estetdrägg Silikontäta Digitalt hus? Fototeknik 9
kristofer_wallmark Analogt vs. digitalt Fototeknik 6
MTB Är det fusk att manipulera bilder digitalt? Fototeknik 60
Robwah-9 NEG -> Digitalt Fototeknik 5
bigfoot APS vs digitalt? Fototeknik 12
Seglare Videoredigering för naturfilmare som filmar digitalt Fototeknik 0
meto Objektiv till m43 för stämningsfulla bilder vid vandring i skogsmiljö Fototeknik 10
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
Letaren Lätt/kompakt kamera till vandring Fototeknik 71
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
ZoeEnPhos En personlig fråga till dig som fotograferar med systemkamera Fototeknik 44
wistrom Kameraväska till mindre systemkamera Fototeknik 3
tango Hyfsat modernt digitalhus till minolta AF objektiv? Fototeknik 3
luktafotogen Billigt: CPP-100 extrabatteri till mobiltelefon. Fototeknik 5
mxsr Väska till Nikon P7000 Fototeknik 2
grodanbolle Någon som videofilmar till fjälls? Fototeknik 10
antepante filmkamera till skoterfilm Fototeknik 2
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
Noob Välja minneskort till systemkamera Fototeknik 26
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
YoinkFox Blixt till Sony a200 Fototeknik 1
Sandrae Gamla objektiv till digitala Nikon? Fototeknik 9
peter1969 Från system till kompakt.... Fototeknik 7
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6
Magdafjäll Val av objektiv till Nikon D80? Fototeknik 5
Stordrulen Konica Minolta drivrutiner till Vista. Fototeknik 16
bodilnylander bildspelsprogram till mac Fototeknik 7
Mezzner Stativfäste till kikare Fototeknik 5
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
kamilenski Extern blixt till kompakt kamera? Fototeknik 8
RonnyB Adapter, USA kontakt till svensk? Fototeknik 14
kristofer_wallmark Nya leksaker till min Fujufilm Finepix S5000 Fototeknik 2
Lyrmo Konicaobjektiv till Konica-Minolta Fototeknik 11
lkn02001 manual till minolta 404si Fototeknik 6
apfaktor Glödlampa till Projektor. Fototeknik 2
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3
Trident21 Kameraväska till Minolta D7D + Vertikalgrepp? Fototeknik 2
7sjunger Kritik till Hemsida Fototeknik 6
Hinka Vattentät väska till kajak Fototeknik 2
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15
tango UV-hus till Pentax optio WR ??? Fototeknik 7
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
majsofi APS till Posterformat Fototeknik 3
bixfeldt Extrablixt till digitalare Fototeknik 3
Pask DV till datorn? Fototeknik 21

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...