Eldningsförbud

Det står också på länsstyrelses sida:

När eldningsförbud råder är det på tomt endast tillåtet att elda eller grilla i grill eller annan anordning avsedd för matlagning om anordningen är utformad på ett sådant sätt att det inte finns risk för brandspridning, till exempel att den är upphöjd från marken.
Det är också tillåtet att, på samma villkor, grilla för restauranger och annan liknande näringsverksamhet på eget verksamhetsområde. Samma villkor gäller för grillning på kommersiella campingplatser.

Så kallade engångsgrillar eller liknande anordningar är inte tillåtna.

Lägg märke till att det det är på TOMT, verksamhetsområde och camping, inte ute i skogen.

Men håller med, de borde kunna vara tydligare. Så varför inte maila dem och fråga, om ett antal gör det så kanske de lär sig att bli tydligare?
 
Det är rätt vanligt att man ägnar sig åt friluftsliv i andra kommuner än den där man bor. Om man skall göra en längre tur är blir det ett antal kommuner och länsstyrelser man måste kontakta. Dessutom införs oftast eldningsförbuden med ett fåtal timmars varsel så man kan vara på väg till en tur och när man väl skall påbörja den har man att välja på att bryta mot eldningsförbudet eller svälta. För att inte tala om om förbudet införs medan man är iväg. Som jag uppfattar det införs numera alltid förbud mot friluftskök slentrianmässigt. Det finns ingen motkraft mot detta, scoutrörelsen får alltid dispens och behöver aldrig bry sig om förbuden och STF ser miljonerna rulla in när de som planerat en tälttur tvingas bo på fjällstationer (och kanske också äta på restaurang när man inte pallar köerna i självhushållet på t.ex. Sylarna). Jag ser absolut inget behov att göra en brasa, men att få använda sitt friluftskök för att få varm mat är inte bara en trivselfaktor utan i det föränderliga svenska vädret också en säkerhetsfaktor. Ni som tycker det var helt rimligt att det enda län som tillät friluftskök förra sommaren var Norrbotten, kan ni beskriva vad ni åt under en minst tiodagarstur utan tillgång till möjlighet att proviantera eller laga mat inomhus. Nej, jag trodde det, ni gör bara dagsturer, då är det lätt att avstå från friluftskök. Om det blev en epoststorm varje gång man slentrianförbjöd friluftskök skulle de bara förbjudas när det VERKLIGEN var relevant. Det finns säkert tillfällen men i princip hela landet i flera månader är knappast det.

Håller med om att det finns en slentrianmässighet i det som inte är så lyckad. Om den beror på okunskap, lathet eller annat låter jag vara osagt. Att använda ett gaskök vågar jag nog påstå är en extremt liten risk och i fjällmiljö än mindre. Att stänga av tågtrafiken (gnistbildning) och förbjuda rökning utomhus hade förmodligen haft större avsedd verkan men det är ju inte möjligt av olika skäl. Jag är glad att man iaf i Norrbotten såg på det mer pragmatiskt.
 
Nu står det följande:
Länsstyrelsen har fattat beslut om eldningsförbud i Blekinge länPDF enligt §3 10 FS 2018:22.

Läser man FS 2018:22 - Länsstyrelsens i Blekinge län föreskrifter om förbud och restriktioner mot eldning utomhus - står det följande:

5 § Vid eldningsförbud enligt 2 eller 4 §§ får bränsle som avger flygande
gnistor, t.ex. ved, inte användas. Så kallade engångsgrillar eller liknande
anordningar som ger värmeavledning direkt mot marken är inte heller
tillåtna
.

Står inget någonstans om öppna lågor osv. Skulle tolka det som att det är okej med ett gaskök, under förutsättning att det inte slår gnistor och att det inte avleder värme mot marken. Dvs sköt det snyggt.


Ja, det var det där eldningsförbud betydde en gång i världen, men jag trodde att det hade ändrats p.g.a. av andra sagt.

Tycker fortfarande att sådant här skulle vara så kristallklart formulerat att ett barn kan förstå vad som gäller. Hur svårt kan det vara? Man kan ju ha en mall där man bara kryssar i tillåtet eller förbjudet.

Öppen eld på marken
Engångsgrill
Upphöjd grill
Av kommunen tillhandahållen grill
Friluftskök, gas
Friluftkök, sprit
Fotogenlykta
o.s.v.

Håller med föregående om det gär med cigaretter. Har aldrig hört att rökning utomhus förbjudits....
 
Det är klurligt det här och visst kan man enkelt säga "men låt bli då". Problemet är att om förbud som känns omotiverade införs så är det lättare att folk ignorerar dem, och så sätter vi individer i juridiskt trångmål utan att riskerna för bränder har minskat - och det är ju den minskade risken som faktiskt är syftet med förbuden.

Jag kan själv tycka att det känns trist med cold soaking när mitt gaskök på sandstranden eller stenfältet i fjällen eller på en sten i en bäck har så liten risk att tända eld på något som man bara kan tänka sig. Samtidigt är risken stor att mindre medvetna människor tolkar att tillstånd att använda friluftskök innebär i den fnösketorra mossan eller något annat obetänksamt ställe.

Håller också med om att det var i det närmaste omöjligt att få fram vad som gällde i olika kommuner förra sommaren. Jag fick leta ordentligt innan jag förstod vad som gällde mitt friluftskök - och det var ibland att jag fick och ibland att jag inte fick använda det beroende på var i landet det var.

Har för mig att Norges eldningsförbud är lättare att förstå... har för mig att man där alltid har eldningsförbud under sommaren men inte på stränder eller något liknande och med sunt förnuft inskrivet i formuleringen (jag är för lat för att googla just nu).

Jag hoppas verkligen att MSB kan komma fram till något som blir tydligt och vettigt så vi både undviker onödiga bränder och att vi friluftare ändå kan få varm mat när så är möjligt.
 
Det finns ingen motkraft mot detta, scoutrörelsen får alltid dispens och behöver aldrig bry sig om förbuden och STF ser miljonerna rulla in när de som planerat en tälttur tvingas bo på fjällstationer (och kanske också äta på restaurang när man inte pallar köerna i självhushållet på t.ex. Sylarna). Jag ser absolut inget behov att göra en brasa, men att få använda sitt friluftskök för att få varm mat är inte bara en trivselfaktor utan i det föränderliga svenska vädret också en säkerhetsfaktor. Ni som tycker det var helt rimligt att det enda län som tillät friluftskök förra sommaren var Norrbotten, kan ni beskriva vad ni åt under en minst tiodagarstur utan tillgång till möjlighet ....

Förra sommaren ställdes en hel del scoutarrangemang in p g a eldningsförbudet.

Var på nyheterna i veckan att MSB utvärderade eldningsförbuden förra sommaren och menade att en del förbud var för stela och kategoriska.

Koka på gaskök är liten risk. Men inte ofarligt. Borde vara tillåtet på klipp och sandunderlag om inte brandfaran är extrem. Grillning med mindre grillar en bit från bebyggelse är sannolikt mera riskabelt.

Rökning i skog och mark är betydande risk bl a för att det fortfarande är så utbrett men svårt att beivra.

Thure
 
Jag kunde visst inte låta bli att googla ändå. Ett förslag till vägledning har varit ute på remiss från MSB här går att läsa både förslaget och remissinstanser.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/...ningsforbud/Remiss-vagledning-eldningsforbud/

Om vägledningen blir som den föreslagits så kommer det faktiskt kunna bli tydligare vad som gäller... och som jag tolkar det ge utrymme till att använda friluftskök där risken för brand är minimal.

Det föreslås två nivåer av eldningsförbud och i formuleringen definieras eldning utomhus så här: "Med utomhus avses i denna föreskrift skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen" .

Vi får se hur mycket ändringar det blir i förslaget när man tagit hänsyn till yttrandena från remissinstanserna.
 
Östergötlands eldningsförbud är klarläggande

Länsstyrelsen i Östergötland skriver följande på sin hemsida

"Efter 2018 års torka, bränder och eldningsförbud har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) tagit fram ett förslag på vägledning med två nivåer av eldningsförbud i skog och mark, en lägre och en högre nivå. Länsstyrelsen Östergötland har fattat beslut om eldningsförbud av den lägre nivån, vilket innebär följande:

Förbud mot viss typ av eldning utomhus. Förbudet omfattar aktiviteter som eldning, grillning, matlagning, bränning med fast ]bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etc.). Med utomhus avses skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen. ..."

Observera att de skriver eldning med fast bränsle vilket måste innebära att gaskök och spritkök är tillåtna.
 
På tidningen DNs hemsida finns ikväll följande faktaruta:

"Fakta. Eldningsförbud
Vid så kallat normalt eldningsförbud gäller följande:

• Det är förbjudet att göra upp eld i skog och mark.

• Grillning får endast ske i permanent iordningsställda grillplatser. Engångsgrillar får inte användas.

• Det är förbjudet att använda pyroteknik.

Vid totalt eldningsförbud gäller även:

• Totalt grillningsförbud, även på permanenta grillplatser. Det är även förbjudet att använda gasolkök, triangiakök och stomkök med öppen låga.

Tänk på att:

• Inte slänga fimpar i naturen. Att det kan slå gnistor från verktyg och maskiner."


Thure
 
Jag kunde visst inte låta bli att googla ändå. Ett förslag till vägledning har varit ute på remiss från MSB här går att läsa både förslaget och remissinstanser.

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/...ningsforbud/Remiss-vagledning-eldningsforbud/

Om vägledningen blir som den föreslagits så kommer det faktiskt kunna bli tydligare vad som gäller... och som jag tolkar det ge utrymme till att använda friluftskök där risken för brand är minimal.

Det föreslås två nivåer av eldningsförbud och i formuleringen definieras eldning utomhus så här: "Med utomhus avses i denna föreskrift skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen" .

Vi får se hur mycket ändringar det blir i förslaget när man tagit hänsyn till yttrandena från remissinstanserna.


Fast det talas uttryckligen om friluftskök (sprit- gasolbrännare):

"Förbud mot alla typer av eldning utomhus. Förbudet omfattar aktiviteter som eldning, grillning, matlagning, bränning med fast bränsle (ved, kol, gräs, ris, grenar etc.) samt aktiviteter som innefattar användande av spritbrännare, gasolbrännare, pyroteknik eller så kallade heta arbeten.
Med utomhus avses i denna föreskrift skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen."

Har svårt att se att t ex fjället inte skulle innefattas i definitionen av UTOMHUS?

Jag förstår det som att de med denna definition snarast förhåller sig till och avgränsar gentemot begrepp som "trädgård". Det är ju Den Heliga Grillningen som folk/media stormat för och hittills det enda jag läst att MSB nu ser över riktlinjerna för att skydda... Friluftsliv har jag inte hört ett ord om.
 
Jag förstår det som att de med denna definition snarast förhåller sig till och avgränsar gentemot begrepp som "trädgård". Det är ju Den Heliga Grillningen som folk/media stormat för och hittills det enda jag läst att MSB nu ser över riktlinjerna för att skydda... Friluftsliv har jag inte hört ett ord om.

Ja, det kan bli spännande att se hur myndigheterna kommer tolka formuleringen... om den överlever remiss-manglingen! det fanns ju med några friluftslivsorganisationer på remisslistan.
 
Nämen de definierar ju utomhus så här.
"Med utomhus avses i denna föreskrift skog eller mark så nära skog att eld lätt kan spridas till skog eller vidare i terrängen."

Enligt den definitionen räknas väl knappast kalfjället eller en strand utan skog tätt på som "utomhus". Såvida det inte finns annat lätt antändbart i den omgivande terrängen då.

Jösses sånt krångel. Och jag såg ingenting om rökning där heller. Tror också det är en mycket större risk än ett Trangia.
 
Man kan ju vända på frågan.
Vad händer om du orsakar en skogsbrand när det inte råder eldningsförbud?
Tror inte klantskallarna bryr sig så mycket om det råder eldningsförbud eller inte?
Gemene man skall respektera eldningsförbud genom att inte ha någon lägerbrasa etc. men matlagning på moderna fältkök är ofarligt om man begriper hur eld sprider sig.

Vi som begriper hur elden kan spridas när man lagar mat med gasol/T-sprit borde sprida kunskap hur man gör och framför allt hur man inte gör!
1. Obrännbart underlag. Om möjligt blöta underlaget med någon liter vatten från sjö/bäck.
2. Alltid ha vatten lättillgängligt i anslutning till matlagningen.
3. Inte använda köket när det blåser för mycket och ha koll på vindriktningen.
4. Placera grejerna stabilt och använda säkerhetsflaskor för tex T-sprit.
5. Alltid vattna och kontrollera underlaget efter matlagningen. Perfekt att hälla ut diskvattnet där köket stått.
6. Som flera redan skrivit, om möjligt placera köket i vattenbrynet, sandstranden etc.
7. Tänk på att kläder, tält, sovsäckar i moderna material lätt kan börja brinna och då orsaka eldspridning till omgivningen.

Gör man rätt är eldspridning obefintlig vid denna typ av matlagning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 91
Straga Stormkök/eldningsförbud Allmänt om friluftsliv 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...