Nygrens led 2016 - info & film

Hej,

vi var tre killar som gjorde nygrens led i slutet på augusti. Bifogar en film så ni som har det på todo-listan kan se hur det ser ut.

Det fanns väldigt lite info att tillgå på nätet, för oss som är relativt nya inom detta tror jag denna film kan ge en bild av det. Vi valde några klätterpassager istället för att gå runt, snöfälten var nästan helt smälta och det var inte så stor idé att gå på dessa.

Klippan är mycket lös. Vi var 3 st inknutna på rad och körde med löpande säkring, men den stora faran kändes som allt för ofta att dra ner sten & block på nästkommande.

Toppsektionen (sista 150 meter) var väldigt fast och fin, botten var utan tvekan värst.

Insteget kan kringgås genom att gå till höger och följa glaciärkanten för att sedan skråa upp - lätt klättring / scrambling här.

4-5 cams i mellanstorlek, 2-3 nuts i små/mellan.

Snön på toppen var enkelt forcerad genom att gå mot högre klippa så kunde man hoppa upp på denna till slut.

Håll till godo, kommer skriva en mer utförlig beskrivning av denna led då det saknas.

https://www.youtube.com/watch?v=BHbZnXA4qdk

MvH
Martin Bengtson
 
Tack!

Jag tackar så mycket för att du delar med dig av den här lite roligare toppturen! Jag har själv efter ett par högalpina toppar utomlands aldrig riktigt fått upp suget för Kebnekaise alls och därmed låtit det vara obestiget. Men tanken att tradklättra berget via någon egen improviserad led har rullat i mitt huvud dom senaste veckorna. Så det var helt klart inspirerande att se eran topptur. Nu har jag för första gången i mitt liv blivit lite sugen på Keb ändå.

Jag har 2 enkla frågor. Stötte ni på några bultar på leden? Tyckte det såg ut som att ni hade säkrat i en bult vid en punkt i videon men jag såg kanske fel.

Hur lång tid tog eskapaden enkel väg från botten till toppen?
 
Jag tackar så mycket för att du delar med dig av den här lite roligare toppturen! Jag har själv efter ett par högalpina toppar utomlands aldrig riktigt fått upp suget för Kebnekaise alls och därmed låtit det vara obestiget. Men tanken att tradklättra berget via någon egen improviserad led har rullat i mitt huvud dom senaste veckorna. Så det var helt klart inspirerande att se eran topptur. Nu har jag för första gången i mitt liv blivit lite sugen på Keb ändå.

Jag har 2 enkla frågor. Stötte ni på några bultar på leden? Tyckte det såg ut som att ni hade säkrat i en bult vid en punkt i videon men jag såg kanske fel.

Hur lång tid tog eskapaden enkel väg från botten till toppen?

Hej, leden är helt obultad, det var nån cam vi säkrade i.

Allt som allt från tält till tält typ 12h, men då såsade vi på med lunch på insteget.

Klättringen går att säkra, men att lita på att dessa inte drar mer stenen är väl diskutabelt. Men klart det fanns bra möjligheter på sina ställen.

Vi valde att inte gå på snö på vissa ställen utan klättrade där istället.

Gissar på 7h tält-nordtopp inkl lunch på insteget. Krister Jonsson drog klätterdelen på 29 minuter, något för mig helt ofattbart :)
 
Attans vad avsmält det var vid utsteget. Nu är det i och för sig rätt många år sedan jag var där senast men jag kände knappt igen mig. Nästan ingen snö kvar alls!
 
Nygrens led

Hej,

vi var tre killar som gjorde nygrens led i slutet på augusti. Bifogar en film så ni som har det på todo-listan kan se hur det ser ut.

Det fanns väldigt lite info att tillgå på nätet, för oss som är relativt nya inom detta tror jag denna film kan ge en bild av det. Vi valde några klätterpassager istället för att gå runt, snöfälten var nästan helt smälta och det var inte så stor idé att gå på dessa.

Klippan är mycket lös. Vi var 3 st inknutna på rad och körde med löpande säkring, men den stora faran kändes som allt för ofta att dra ner sten & block på nästkommande.

Toppsektionen (sista 150 meter) var väldigt fast och fin, botten var utan tvekan värst.

Insteget kan kringgås genom att gå till höger och följa glaciärkanten för att sedan skråa upp - lätt klättring / scrambling här.

4-5 cams i mellanstorlek, 2-3 nuts i små/mellan.

Snön på toppen var enkelt forcerad genom att gå mot högre klippa så kunde man hoppa upp på denna till slut.

Håll till godo, kommer skriva en mer utförlig beskrivning av denna led då det saknas.

https://www.youtube.com/watch?v=BHbZnXA4qdk

MvH
Martin Bengtson


När kommer den mer utförliga beskrivningen? Vi har tänkt iväg till sommaren 2018 via Nygrens led, så det vore nice med lite tips osv :)
 
Kan flika in med lite info,

Gick Nygrens i början av Juli 2016, fortsatte sedan Sydtoppen- Kebnepakte ned till Svarta Sjön.
En del snö kvar, men nog ganska normala förhållanden.
Vi hade med rack och 2x60m halvrep, men vi gick osäkrade hela vägen, ca 1tim och 10min från insteget till Nordtoppen.

En bra väg var att hålla höger (norr) om själva kammen till en början, säkert till ca 2/3 av leden (förbi de små pucklarna längs eggen. (några lätta klätterupptag grad 2-3?)
Efter detta så var det iallafall detta år ett markant brant snöfält som täckte själva eggen. Traverserade detta upp åt vänster över på vänster (södra) sidan av eggen. Sedan upp för ett litet parti med svaliknande lite ljusare klippa, (grad 3?) fortsätta snett upp åt vänster in i en ränna med smältvatten,(ett lite klurigare upptag, 3+?) för att då ganska snart nå toppdrivan.
Traverserade längst med drivan en bit åt höger mot Nordtoppen, där vi kunde sparka steg och komma över kanten (kanske 2m hög detta år, brukar kunna vara betydligt högre)

Reflekterade inte speciellt mycket över svårighetsgraden, gissar mest nu, då det mest var att knalla på och hitta bra väg, men det beror givetvis på hur bekväm man känner sig i denna miljö. Det är(föga förvånande) väldigt löst överallt.

Som någon nämnt tidigare så ett gäng kilar i mellanstorlek och en några kammar i mellanstorlek räcker gott om man vill säkra. Någon isskruv om det verkar hårt eller är lite "offseason". Spade till toppdrivan bör man ha.. Drivan må se liten ut nerifrån, men det är ofta MYCKET snö.

Bifogar några bilder.
 

Bilagor

  • DSC_0650.JPG
    DSC_0650.JPG
    83.8 KB · Visningar: 1,989
  • DSC_0660.JPG
    DSC_0660.JPG
    93.1 KB · Visningar: 1,976
  • IMG_0207.jpg
    IMG_0207.jpg
    38.1 KB · Visningar: 1,913
  • IMG_0240.JPG
    IMG_0240.JPG
    163.4 KB · Visningar: 1,951
  • DSC_0666.JPG
    DSC_0666.JPG
    102 KB · Visningar: 1,880
Senast ändrad:
Kan flika in med lite info,

Gick Nygrens i början av Juli 2016, fortsatte sedan Sydtoppen- Kebnepakte ned till Svarta Sjön.
En del snö kvar, men nog ganska normala förhållanden.
Vi hade med rack och 2x60m halvrep, men vi gick osäkrade hela vägen, ca 1tim och 10min från insteget till Nordtoppen.

En bra väg var att hålla höger (norr) om själva kammen till en början, säkert till ca 2/3 av leden (förbi de små pucklarna längs eggen. (några lätta klätterupptag grad 2-3?)
Efter detta så var det iallafall detta år ett markant brant snöfält som täckte själva eggen. Traverserade detta upp åt vänster över på vänster (södra) sidan av eggen. Sedan upp för ett litet parti med svaliknande lite ljusare klippa, (grad 3?) fortsätta snett upp åt vänster in i en ränna med smältvatten,(ett lite klurigare upptag, 3+?) för att då ganska snart nå toppdrivan.
Traverserade längst med drivan en bit åt höger mot Nordtoppen, där vi kunde sparka steg och komma över kanten (kanske 2m hög detta år, brukar kunna vara betydligt högre)

Reflekterade inte speciellt mycket över svårighetsgraden, gissar mest nu, då det mest var att knalla på och hitta bra väg, men det beror givetvis på hur bekväm man känner sig i denna miljö. Det är(föga förvånande) väldigt löst överallt.

Som någon nämnt tidigare så ett gäng kilar i mellanstorlek och en några kammar i mellanstorlek räcker gott om man vill säkra. Någon isskruv om det verkar hårt eller är lite "offseason". Spade till toppdrivan bör man ha.. Drivan må se liten ut nerifrån, men det är ofta MYCKET snö.

Bifogar några bilder.

Åh! Tack så för info!
Jag är själv lite sugen på att prova den här leden osäkrad för viktens och enkelhetens skull (och adrenalin).

Jag är rätt oerfaren inom alpinism. Har ingen isyxa eller stigjärn, och all min erfarenhet består av en guidad bestigning av östra leden, samt en och annan youtubevideo. Klättrat i två år och då 7a som mest, men då med rep...

Hade varit surt att behöva köpa stigjärn, isyxa och allt vad det är bara för en dagsutflykt så håller mig gärna så utrustningsfri som möjligt.

Hur är leden att frisoloklättra?
Har du några råd?

Tack! /Carl
 
Åh! Tack så för info!
Jag är själv lite sugen på att prova den här leden osäkrad för viktens och enkelhetens skull (och adrenalin).

Jag är rätt oerfaren inom alpinism. Har ingen isyxa eller stigjärn, och all min erfarenhet består av en guidad bestigning av östra leden, samt en och annan youtubevideo. Klättrat i två år och då 7a som mest, men då med rep...

Hade varit surt att behöva köpa stigjärn, isyxa och allt vad det är bara för en dagsutflykt så håller mig gärna så utrustningsfri som möjligt.

Hur är leden att frisoloklättra?
Har du några råd?

Tack! /Carl

Jag har inte gått leden och ingen info om den. Vill flika in att yxa och stegjärn säkert går att låna för en tur. Jag har extra sånt tex.

Det är rätt stor skillnad på att gå på en tur utan att ha säkringsprylar med sig, om det inträffar nåt så du blir skakad, kommer offroute, eller vill säkra ett parti av annan grund så finns ju inte den möjligheten. Nu är ju klättringen beskriven som så enkel att det borde gå lätt att reversera vid behov. Men det kan ju ändå va jobbigt att reversera högt upp.

Vill inte avråda men ändå påpeka att det är större risker att gå klätterpassager utan att ha möjlighet att säkra. Förr gick jag en del både långa och korta turer utan säkring, men har typ alltid haft med mig prylar till repsolosystem att ha v.b. - det sänker seriositeten en del.

Nu klättrar jag inte själv längre, har haft grepp som lossnat å dyl som varit obehagligt även på enkla leder.
 
Så här såg Nygrens ut i juli-18. Värst var att ta sig från nord till syd 2tim(!!) snöpulsning i blötsnö ibland sjönk man till midjan.
Tor 16 solade snällt efter...
 

Bilagor

  • fullsizeoutput_698.jpg
    fullsizeoutput_698.jpg
    112.4 KB · Visningar: 1,182
  • fullsizeoutput_69d.jpg
    fullsizeoutput_69d.jpg
    41.7 KB · Visningar: 894
  • fullsizeoutput_6a5.jpg
    fullsizeoutput_6a5.jpg
    86.8 KB · Visningar: 936
  • fullsizeoutput_6a7.jpg
    fullsizeoutput_6a7.jpg
    79.3 KB · Visningar: 939
  • fullsizeoutput_6b6.jpg
    fullsizeoutput_6b6.jpg
    64.9 KB · Visningar: 956
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannoren Vinterbestigning av nygrens led Alpin / Bigwall 4
Robert321 Nygrens Led Alpin / Bigwall 9
Michel.B Aid-led i Nissedal? Alpin / Bigwall 2
Mangster Vilken led efter Via Lara i Nissedal? Alpin / Bigwall 25

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...