Problem med delbar paddel

I detta fall en werner böjt skaft, delarna har fastnat jag får alltså inte isär paddeln knappen är nedtryckt men delarna sitter som berg. Jag har vet att det inte var något sand eller skräp i ändarna, så är det någon som har något tips på att få isär dom?
 
Varmvatten.

Kan du posta en bild på hur delningen ser ut?

En del paddelfabrikanter brukar rekommendera regelbunden avspolning med sötvatten och att delbara paddlar förvaras delade.

Thure
 
5-56

Vet inte hur just den delning du har ser ut, men det här brukar funka:
spraya på 5-56 och blås med tryckluft så att det tränger in bättre, upprepa några gånger. Värm den yttre delen lite lätt med värmepistol, ta hjälp av en stark kompis och börja vrid. Håll inte för långt ut på bladen, då kan de gå av.
/Pär
 
Jag hade nog också testat först med vatten och om inte det hjälper med ett smörjmedel som är gjort för att "krypa in" typ WD-40.

Använder bara delbara paddel och har också upplevt att vid längre övernattningsturer i saltvatten då man inte regelbundet kan spola med sötvatten kan det bli "klibbigt". Fick ta hjälp av en stark karl någon gång jag inte fick isär skruvningen på min Kober, även Werner har varit lite tjurig ibland. Lycka till! Skriv gärna vad du har lyckats med. Kan vara bra att veta...
 
Det kanske funkar att göra som när man delar fiskespön som nypit fast i holkarna främst kolfiberspön gör det ibland och för att inte riskera att bryta av dem så använder man denna metod.

Greppa paddeeln på varsin sida om skarven och håll den bakom ryggen, sätt händerna så tätt Du kan under rumpan och så gör Du en knäböjning så djupt Du kan då pressas händerna rakt utåt och Du drar med de stora muskegrupperna men utan att bryta eller bända så den går av utan bara rakt isär det brukar funka på spön så hoppas det gör det på paddlar med.
 
NEJ! Är det Werners vanliga delning så VRID INTE! Det är ju försjutton splines på den delningen.

Splines har jag läst ett antal gånger men förstod det inte i det här sammanhanget. Är det något i stil med detta från cykelvärlden P-E?

Thure
 

Bilagor

  • 200px-Cassetteandfreehub.jpg
    200px-Cassetteandfreehub.jpg
    11 KB · Visningar: 557
Splines har jag läst ett antal gånger men förstod det inte i det här sammanhanget. Är det något i stil med detta från cykelvärlden P-E?

Thure

När jag gick i gymnasiet 4-årig teknisk linje maskinteknisk gren hette det bomförband på svenska.

Google visar en del bilder
https://www.google.se/search?q=bomf...iAhVFlosKHWKpC_MQsAR6BAgJEAE&biw=1280&bih=900

och då finns ”splines” som val i andra rutan från vänster

Så du har rätt Thure. Men som i så många andra fall håller svenska ord på att försvinna


För att återgå till den ursprungliga frågan så skulle jag prova med varmt/hett vatten i duschen. Så gått som alla material över i storlek vid ökande temperatur. Yttre delen av paddel blir fortare var varm och därmed större än den inre. Får man sedan in lite varmvatten mellan paddeldelarna på kanske vattnet utgör ”glidmedel”. Jag använder vatten när jag ska byta handtag på den av mina cyklar som gummihandtag.

Beror problemet med att paddeln inte går att dela på att det finns salt från paddling i havsvatten så kanske även saltet löser upp sig om man ”får in” varmvatten


Per
 
Har aldrig hört annat än splines, men så är jag ju bara 53 år och började inte läsa om teknik förrän på sent -70 tal....

Här är det fler som haft problem med Werners delnig, och med bild där man ser hur det ser ut. Jag har ett annat problem med Werner, innerdelen ligger inte emot ytterdelen på hela längden. Det gör att det nöts bort material sista 5mm på ytterröret och då börjar paddeln glappa.

https://www.bckfc.org/showthread.php?15896-My-2-piece-Werner-paddle-gets-stuck-together-help
 
När jag gick i gymnasiet 4-årig teknisk linje maskinteknisk gren hette det bomförband på svenska.

Google visar en del bilder
https://www.google.se/search?q=bomf...iAhVFlosKHWKpC_MQsAR6BAgJEAE&biw=1280&bih=900

och då finns ”splines” som val i andra rutan från vänster

Så du har rätt Thure. Men som i så många andra fall håller svenska ord på att försvinna


För att återgå till den ursprungliga frågan så skulle jag prova med varmt/hett vatten i duschen. Så gått som alla material över i storlek vid ökande temperatur. Yttre delen av paddel blir fortare var varm och därmed större än den inre. Får man sedan in lite varmvatten mellan paddeldelarna på kanske vattnet utgör ”glidmedel”. Jag använder vatten när jag ska byta handtag på den av mina cyklar som gummihandtag.

Beror problemet med att paddeln inte går att dela på att det finns salt från paddling i havsvatten så kanske även saltet löser upp sig om man ”får in” varmvatten


Per

Så har jag lyckats lossna en delbar paddel som fastnat. Prova detta in du försöker något annat!
 
Drivaxlar och växellåds axlar bruka har splines, längdskurna spår.
Idag lärde jag mig att paddlar har det oxså. Det ökar ju ingreppsytorna och minskar radikalt möjligheten till rotation mellan delarna.
Som vanligt rent och smörj rätt och lagom lite.

go tur
 
Drivaxlar och växellåds axlar bruka har splines, längdskurna spår.
Idag lärde jag mig att paddlar har det oxså. Det ökar ju ingreppsytorna och minskar radikalt möjligheten till rotation mellan delarna.
Som vanligt rent och smörj rätt och lagom lite.

go tur

Att räkna på dimensionering av axlar/splines/bomförband ingick i ämnena hållfasthetslära & konstruktionsteknik när jag gick i gymnasiet.

Trasig paddel av för mig okänt fabrikat (glömde fråga ägaren) Se bild. Tanken var nog att metallröret på vänster i bild skulle förstärka skarven men uppenbarligen har någon gjort fel.
 

Bilagor

  • Trasig paddel P5110044.jpg
    Trasig paddel P5110044.jpg
    35.7 KB · Visningar: 519
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
McO Problem med våt-/torrdräktsstorlek Paddling allmänt 6
Klurar Problem med ny Ally? Paddling allmänt 2
jabe05 Problem med buckla i skrovet Paddling allmänt 3
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
komodo Problem med Kanotsport i Växjö?, fortsättning... Paddling allmänt 2
komodo Problem med Kanotsport i Växjö? Paddling allmänt 1
bogart Problem stripbygge. Paddling allmänt 17
salgo60 Problem skedda Artisan Paddling allmänt 3
Kalle E Astronom sökes för akut problem! Solen går fel. Paddling allmänt 17
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
avslutat_17_06_20 Delbar grönlandspaddel Paddling allmänt 4
fredrik.jansson89_gmail.com Delbar kajak Paddling allmänt 11
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Delbar paddel gick av, ny bättre skarv? Paddling allmänt 35
asemyr Delbar paddel Paddling allmänt 3
salgo60 Delbar paddel ?!?! Paddling allmänt 2
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...