Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten?

Hemmagjorda kol och grus vattenfilter skall bara användas en gång då de blir en bra bädd för bakterie tillväxt.

Vatten bär man flaskor eller säckar. Modiga gör det i bryggerinäringens återbrukade flaskor, minst två.

go tur
 
Det är ju en friskrivning.

Att det är en friskrivning är vi nog alla överens om. Min fundering var mer om det bara var en friskrivning eller om det faktiskt är så att kvaliteten i allmänhet är sämre i sjöar och källor längs sörmlandsleden än på de flesta andra håll, Det känns även som förhållandevis många som här diskuterar sörmlandsleden menar att rening är en nödvändighet/självklarhet så jag tänkte att det kanske ligger något mer substantiellt bakom. Så om någon har mer info vore det intressant att ta del av den.

För att återgå lite till ämnet så är det här läsvärt om du väljer mellan Sawyer Mini och Katadyn BeFree:
https://sectionhiker.com/katadyn-befree-water-filter-review/
Att det går tillräckligt fort att rena, så man kan göra det samtidigt som man dricker, gör att man behöver bära mindre vatten med sig.
 
Min fundering var mer om det bara var en friskrivning eller om det faktiskt är så att kvaliteten i allmänhet är sämre i sjöar och källor längs sörmlandsleden än på de flesta andra håll, ... Så om någon har mer info vore det intressant att ta del av den.

Tveksamt om någon här kan gå i god för alla vattendrag på hela Sörmlandsleden. Gör länsstyrelsen vattentester av sjöar och vattendrag? De kan ha ett mer fullständigt svar.

Hur som helst, jag tar med mig vattenfilter av den enkla anledningen att jag inte vill riskera att behöva avbryta pga magsjuka eller liknande. Jag har druckit direkt ur sjöarna också och jag blev inte sjuk, och jag tror att riskerna är rätt så minimala. Icke desto mindre känns det bra att vara på den säkra(re) sidan så att säga. Och när jag sist var vid Muskans vindskydd var det pollensäsong och det var trevligt att kunna filtrera bort allt grums från vattnet man skulle dricka.
 
När det gäller desinficering av vatten (förutom uppkok och varmhållning i tex termos ett tag - det är tiden om är det viktiga, inte hur stora ångblåsorna blir i kokkärlet när man kokar) så kan man kika på tråden https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=778062&postcount=36

Och tex använda biltemas pool-klor (ett eller ett par mm-korn av granulatet räcker) efter omskakning och kornens upplösning så att vatten börja dofta lite 'badhus' - är det fortfarande en smula klor-doft efter en halvtimme så är vattnet färdig-desinficerat och tycker man klorsmaken och doften är obehaglig så kan man ta bort denna med mycket liten knivsudd med askobinsyra i vattnet, som du köper i kryddpåse på matvaruaffären. Ett treorör av vardera (för att hålla de torrt) så har du desinficering för flera kubikmeter vatten, och en halv livstid för en normalcampare.


Xinix Aqua Care (vars hela produktiden bygger på att det inte luktar klor) är också klorbehandling av vatten med samma grundmekanismer som underklorsyrlighet (från bla, Natriumdiklorisocyanurat, dihydrat, men också via elektrolys med koksalt och batteri mfl. metoder) men där är det väldigt mycket svårare att få kontroll över om man fått i tillräckligt, för mycket eller för lite eftersom det inte går att lukta sig fram för lagom dos. Där skjuter man blint efter vad man tror vad som behövs, inte vad som faktiskt behövs medans behandling med underklorsyrlighet med hjälp av med pool-klor (Natriumdiklorisocyanurat, dihydrat vilket också är aktiva ämnet i kommersiella vattenreningstabletter för dyra pengar) så har man näsan som återkoppling.

Återkoppling om behandlingen har gjort nytta eller inte är också väldigt viktig.



Slutligen - inget av ovanstående hjälper om vattnet har höga halter endotoxiner (cellväggar och inkromet av sönderfallande bakterier i överblommande sjöar och vattendrag och annan sedan länge stillastående vatten)

För att få bort dessa endotoxiner så handlar det om destillering av vatten (mycket energikrävande), osmosfiltrering eftersom partiklarna är så små att det går igenom alla vanliga mekaniska filter hur små porer det än är tills porstorleken är nere på nära vattenmolekylstorlek (osmos-filtrering) .

Nödgrejor i dessa situationer när man inte kan lösa med ovanstående tekniker är sakta filtrering genom tjock lager träkolsfilter - helst av aktivt kol, man upptäckte på ett vattenreningsverk vid en utbrott med endotoxiner (ofta i samband med inkoppling av rörsystem som har haft stillastående vatten under längre tid vid service mm.) att de som drack bryggkaffe klarade sig medans de som drack kranvatten eller snabbkaffe blev sjuka, det beror på att kaffebönor innehåller väldigt mycket olja som fånga dessa endotoxiner vid bryggning eftersom endotoxiner har en vattenskyeende lipid-ända som söker sig till feta ytor som olja eller just träkolsyta (som upplevs fet) enligt lika löser lika och man får ned halterna betydligt efter filtrering.
 
Angående Sawyer Mini-filtret som nämnts ett par gånger så tänker jag slå ett slag för dess storebror, Sawyer Squeeze.
Mini tycker jag fungerar bra som back-up men har för dåligt flöde för att jag skulle vilja använda det för allt dricksvatten på en flerdagarstur. För mig har det halvtaskiga flödet gjort jag inte gått i mig riktigt tillräckligt med vätska vissa dagar, vilket ju itne är att rekommendera

Squeeze har jag inte testat själv men har träffat folk som gått ifrån Mini just pga dåligt flöde och de har varit nöjda. I övrigt ska det vara i princip samma grej som Mini - kan skruvas på vanliga flaskor, går att sätta i slangen till en blåsa, rengörs genom att backspola osv.

Dock så är Squeeze inte helt lätt att få tag i i Sverige och kostar lite mer än Mini
 
När det gäller desinficering av vatten (förutom uppkok och varmhållning i tex termos ett tag - det är tiden om är det viktiga, inte hur stora ångblåsorna blir i kokkärlet när man kokar)

Precis, man kan i de flesta fall nöja sig med lite lägre temperatur, OM man väntar längre tid.

När det gäller avdödning av mikroorganismer så är det i de flesta fall en exponentiell kurva över tiden.
 
Vattenrening är nog bra ibland

......men jag har aldrig använt det. Trots vandring i fjäll, låglandsled, stora delar av Europa. Ibland har jag/vi burit lite, vi har "lånat" från bevattningsanläggningar och andra lösningar. Har nog druckit ur, nästan, alla källor på Sörmlandsleden. Även tagit från bäckar och sjöar. Från sjöar främst till matlagning o.dyl.Jag har aldrig blivit sjuk av det heller. Men har man en känslig mage eller är i ett riskområde så är det ju en utmärkt lösning. Det kan ju vara ett bra komplement på en längre vandring, i besvärliga områden, för att slippa planera men för normalpersonen är det nog oftast bara en pryl till.

En intressant sak var att man kunde känna en distinkt skillnad i smak från olika källor och vattendrag. Gör man det om man har vattenrening?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Egel Hypotetisk och onödig fråga Friluftsmat 9
KAP-arktic, nybörjar-fråga Friluftsmat 18
Nirrebosse Hjälp mig med råd om choklad dryck Friluftsmat 2
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...