Gas åtgång vs sprit

Jag planerar att gå över till gas men får ingen ordning på siffrorna som nämns i många av trådarna.
Jag har 30års erfarenhet av T-sprit, inte en endaste gång har det krånglat eller har jag råkat spilla. Jag vet att i mitt egenkomponerade kök så går det åt lite mindre än 0,5L sprit för en 10 dagars tur där jag i snitt kokar upp 2 liter vatten/dag. jag är ingen matfantast utan kör med frystorkat. Mitt kök för t-sprit väger (där delarna skiljer sig) brännare 88g vindskydd/grythållare 60g (modifierad rostfrikruka på IKEA för 4kr) totalt 148g.
Vill väldigt gärna gå över till gas och har precis fått hem komponenter för detta men inte hunnit testa. Dessa komponenter väger 33g (toppmonterad brännare 116T+ vindskydd) allt annat lika (gryta, lock osv är de samma).
så här ser vi ju en god viktbesparing på 115g men då tillkommer ju gas.
I forumen läser jag att man ska för vattenuppkok räkna med 10g gas / 0,5 liter vatten. Detta skulle innebära att jag behöver en 450g gas tub á 645g, vilket ger en viktökning på 30g.
Men samtidigt läser jag att
Hej!
Energiinnehållet i alkohol är ca. 6300 kcal/kg vilket ger ca. 5040 kcal för en liter (0,8 kg).
Motsvarande för gas ligger på ca. 12000 kcal/kg
Det skulle alltså gå ungefär 0,4 kg gas på en liter T-dojja ....
/Rickard
hur mkt gas
Vilket skulle innebära att jag enbart behöver en 230g gas behållare á 390g varför jag skulle spara 225g.
Samtidigt läser jag om riskerna med gas (jag gör för tillfället inte vinterturer) särskilt då risken med att ventilen krånglar varför många rekommenderar två utav de mindre tuberna än en stor, vilket skulle öka vikten ännu mer.
Jag är medveten om att hur mycket vatten jag använder enbart är en teoretisk summa då jag inte fört bok i fjället utan räknar utifrån vattenåtgång för att tillaga maten, så lite har jag funderat att kanske jag "glömmer äta ibland" men då borde jag se det i kvarvarande mat efter turerna.
Jag hoppas att jag ska hinna få bättre erfarenhet av gasanvändning innan min tur och inte enbart light tester men det vore jättetrevligt ifall ni som gått över från t-sprit till gas kunde dela med er av era erfarenheter.
 
10g gas / 0,5 liter vatten låter rätt mkt tycker jag för endast uppkok.
Min optimus vega ligger på 12g/1000g vatten, 7g/500g vatten(temp 12C vatten,10C i luften) (utan lock)(nästan tom behållare)

Gas är otroligt smidigt enligt mig. Går laga mat i absiden i riktigt busväder i nödfall(med extrem försiktighet och ventilation så klart!)
Finns mkt som kan gå fel under en vandring, tror dock risken att en ventil skulle gå sönder som försvinnande liten även om det kan hända.
Kan vara klokt ta med två behållare om man har avsikt befinna sig på en avlägsen plats.

Jag brukar klara mig utan problem på 230g ( blir över tom) under 8 dagars vandring.
 
Nu var det mer än evigheter sedan jag använde sprit i mitt Trangia kök, men om jag minns helt rätt och översätter det till gasförbrukning under samma förutsättningar motsvarar 1liter sprit ca 300-350 g gas.
 
Senast ändrad:
Jag skaffade Firemaple 116T förra sommaren och använde den på tre veckoturer. Har anteckningar om bränsleåtgång från två av turerna.

En av veckorna gick jag med barnen så vi var fyra stycken och körde med en 2,5 liter-kastrull, inget vindskydd. Varm dryck på morgonen och sedan två varma mål med nudlar eller potatismos. Gissar 4 liter uppkok om dagen. Har skrivit i anteckningarna att den första 450-grammaren räckte 4-5 dagar.

På min hösttur solo i september hade jag samma brännare, en MSR Titan Kettle, inget vindskydd. Cirka 10 gram per uppkok (4-5 dl).

Får inte ihop dina siffror dock. Min 116T väger 52 g (bara brännaren, inget vindskydd).
 
Jag planerar att gå över till gas men får ingen ordning på siffrorna som nämns i många av trådarna.
Jag har 30års erfarenhet av T-sprit, inte en endaste gång har det krånglat eller har jag råkat spilla. Jag vet att i mitt egenkomponerade kök så går det åt lite mindre än 0,5L sprit för en 10 dagars tur där jag i snitt kokar upp 2 liter vatten/dag. jag är ingen matfantast utan kör med frystorkat. Mitt kök för t-sprit väger (där delarna skiljer sig) brännare 88g vindskydd/grythållare 60g (modifierad rostfrikruka på IKEA för 4kr) totalt 148g.
Vill väldigt gärna gå över till gas och har precis fått hem komponenter för detta men inte hunnit testa. Dessa komponenter väger 33g (toppmonterad brännare 116T+ vindskydd) allt annat lika (gryta, lock osv är de samma).
så här ser vi ju en god viktbesparing på 115g men då tillkommer ju gas.
I forumen läser jag att man ska för vattenuppkok räkna med 10g gas / 0,5 liter vatten. Detta skulle innebära att jag behöver en 450g gas tub á 645g, vilket ger en viktökning på 30g.
Men samtidigt läser jag att hur mkt gas
Vilket skulle innebära att jag enbart behöver en 230g gas behållare á 390g varför jag skulle spara 225g.
Samtidigt läser jag om riskerna med gas (jag gör för tillfället inte vinterturer) särskilt då risken med att ventilen krånglar varför många rekommenderar två utav de mindre tuberna än en stor, vilket skulle öka vikten ännu mer.
Jag är medveten om att hur mycket vatten jag använder enbart är en teoretisk summa då jag inte fört bok i fjället utan räknar utifrån vattenåtgång för att tillaga maten, så lite har jag funderat att kanske jag "glömmer äta ibland" men då borde jag se det i kvarvarande mat efter turerna.
Jag hoppas att jag ska hinna få bättre erfarenhet av gasanvändning innan min tur och inte enbart light tester men det vore jättetrevligt ifall ni som gått över från t-sprit till gas kunde dela med er av era erfarenheter.


Vad är ditt motiv för att byta till gas? Vikt? Tid? Tillförlitlighet?
 

avslutad210712

Gäst
En mellanstor tub 225/230 g per person och vecka.
Sen kan man teorisera sig ihjäl om man vill.
Och bruttovikten är ungefär dubbelt så hög
Sen kan man teorisera sig ihjäl om man vill.

Gram är gram och KILOgram är tusen gånger så mycket. Dvs bränslet väger lite mot tält och annat.

Att gas sen är överlägset sprit på alla sätt är en annan sak.
 
En mellanstor tub 225/230 g per person och vecka.

Stämmer väl med vår erfarenhet. När vi är två personer på tur räcker en 450g tub i 7-8 dagar, en 230g halva tiden. Vi lagar då tre mål mat om dagen, samtliga mål med viss koktid plus varm dryck däremellan. Använder Trangia27 med GB-74 brännaren som referens.
 
Vad är ditt motiv för att byta till gas? Vikt? Tid? Tillförlitlighet?
Bl.a. detta
Att gas sen är överlägset sprit på alla sätt är en annan sak.
Nyfikenhet
Jag hör ovan så ofta att jag bestämt mig för att testa, inte säkert att jag kommer gå över till gas även i framtiden men jag vill i alla fall stilla min nyfikenhet
Gasens lovord träffar mig överallt, så vill gärna ha egen erfarenhet.

Nu var det mer än evigheter sedan jag använde sprit i mitt Trangia kök, men om jag minns helt rätt och översätter det till gasförbrukning under samma förutsättningar motsvarar 1liter sprit ca 300-350 g gas.

Jag brukar klara mig utan problem på 230g ( blir över tom) under 8 dagars vandring.
Hmm, detta skulle innebära att jag på en 10dgrs tur behöver en 230tub och tydligen så finns det att köpa nya patroner på stationerna utifall att.
Lite fundersam är jag men nyfikenheten är större och det verkar som att risken mest verkar ligga i att jag kan vara utan varm mat några dagar. får se om mina hemtester hinns med ordentligt och visar samma.
Tack alla för era bidrag de har och kommer fortsätta att påverka mitt val
 
Enligt min erfarenhet av experiment hemma och praktik i fält. Resonemanget nedan fokuserar på skillnader vikt och förutsätter att du har utrustning som utan att bli extrem ändå inte har massa onödig vikt. OBS att mitt resonemang inte är så relevant om man släpar runt på Trangia, sådana där "bränsleflaskor" etc.. Men då spelar det å andra sidan inte så stor roll om man väljer gas eller alkohol.

TL/DR: Om du vill minimera vikten när du vandrar så är alkohol i princip alltid lättare men vid vissa förhållanden är skillnaden liten och i extrema fall är gasen lättare. Gas har lite andra egenskaper vilket ev kan göra den mer bekväm/passande.



För att koka upp 5dl vatten och hålla det kokande i 3 min behöver du ca 10g gas, eller 20g alkohol. Resonemanget nedan bygger på dessa riktvärden (för att det är enkla siffror), men när jag personligen lagar mat behöver jag bara koka upp vattnet. Då går snarare ca 7g gas eller ca 12g, till alkoholens fördel (jag vet att 20/10 != 12/7). OBS att detta är ganska "precisa" siffror men inte framtagna i ett testlabb :) Ta det som ett "inspel" och gör dina egna tester efter dina förutsättningar.

Själva köket för såväl gas som alkohol kan man ganska enkelt få ner till under 50g för båda typerna, om man vill. Så där är båda alternativen lika, men en titanbrännare för gas är dyrare än kattmats-kök för alkohol.

Det som är intressant ur viktperspektiv är att alkoholen konsumerar mer per kokad dl, vilket innebär två saker. 1. Större startvikt för alkohol och 2. Vikten minskar snabbare (du konsumerar g varje gång du kokar. Tänk genomsnittsvikt och inte bara startvikt). Men också att du för gas är beroende av gasbehållaren. Det innebär i sin tur två saker. 1, du kan inte portionera just så mycket bränsle som du behöver (dvs du måste antagligen bära på extra bränsle) och 2, gasbehållaren i sig väger förhållandevis mycket (en behållare med 230g gas väger 160g, dvs totalt 390g. Lite beroende på märke).

Sammanfattningsvis kan man förenklat räkna med halva deltat i förbrukning ((20g-10g)/2=5g per kokning av 5dl) i genomsnitt till alkoholens nackdel. För att göra siffrorna jämförbara kan man slå ut gasbehållarens vikt mot antalet kokningar man får. För en 230g gasbehållare får man, med våra antaganden, 23 kokningar, så 160/23=7g. 5g<7g och de 7 grammen blir dessutom nästan alltid mer pga att du inte kan portionera gasen efter hur många kokningar du behöver och för min del gillar jag inte att maxa gastuben eftersom man vid 3e sista kokningen är osäker på om det räcker för 2 till. Med alkohol ser du exakt och om du har bränsle för 3min kokning kan du t.o.m. snåla ner till att bara "koka upp" om du märker att du börjar få slut innan du tänkt. För mig innebär detta att jag oftast vill ha några kokningar "extrakapacitet" med gas, vilket motsvarar vikten för en PET-flaska till alkoholen.

(Om du närmar dig 40 kokningar men inte går över 45 så maxar du ut en stor gasbehållare och då är faktiskt gasen lättare vid 3min kokning. Men då gäller det att i princip klocka gasanvändingen eftersom man inte ser hur mkt som är kvar och annars lätt kan sitta där vid kokning 35 och inse att gasen är slut)

Sedan finns även andra aspekter. Alkohol kan du ofta köpa på flera ställen (spec internationellt), alkohol går att spilla om man inte är försiktig, så gas är mer bekvämt och dessutom lite snabbare.

I slutändan går det ganska jämnt ut vad gäller vikt. Alkohol är i princip alltid lättare men om ditt behov exakt matchar en gasbehållares innehåll och du gillar att ta risker så är skillnaden liten. Gasen blir tung om du kommer hem med flera dagar kvar gas och bryr dig om vikt. Bryr du dig om gasens kortare koktid (fåtal minuter) kanske du skulle skippa att koka öht och ta med mat som du kan äta medan du går. Då slipper du vikt för kök, slipper laga mat och slipper diska.

Vore intressant att höra från andra här på Utsidan om ni har liknande typer av erfarenheter (men andra slutsatser).
 
;)
Beräkningarna stämmer - om det INTE är någon torsdag med i promenaden. Då går alkoholen fetbort.
Det GÅR inte att steka en ordentlig laddning pannkakor över en Trangia spritbrännare. Att få till ärt-
soppan går, men inte pannkakorna. Så ingår torsdag i promenaden så är det gasbrännare (eller ännu
hellre en fotogenbrännare) som gäller. Det är min erfarenhet... ;)
/Odd
 
Vore intressant att höra från andra här på Utsidan om ni har liknande typer av erfarenheter (men andra slutsatser).
Jag har dragit andra slutsatser.

Trangias 0,5 l säkerhetsflaska väger 115 g. En halv liter sprit väger 395 g, dvs brutto 510 g, som ger knappa 20 uppkok enligt dina förbrukningsantaganden.

En gaspatron för 230 g gas väger 160 g, dvs brutto 390 g, som ger 23 uppkok enligt dina förbrukningsantaganden. Säg att de tre sista är svåra att få ut/osäkra att kalkylera med, så får du samma antal uppkok till 120 grams lägre vikt.

Skillnaden växer till gasens fördel ju längre man är ute, t ex i jämförelsen mellan enliters spritflaska och 450 g gaspatron. Jag tycker valet är enkelt - även bortsett från det faktum att spritkök är farligare, långsammare och bökigare att handskas med.

Varför man ska använda säkerhetsflaska för spriten kan man läsa mycket om i denna tråd.
 
Hexamine

Jag har mer och mer börjat använda hexamine istället för gas/sprit/fotogen. Jag har de flesta typer av kök hemma men landar oftast på hexamine. Energidensiteten är som sprit, risken för spill är noll, brännarvikten är noll och man får ta med det på flyget. De flesta verkar vara aviga till hexamine pga den låga effekten, men med mitt kök kokar jag upp och håller 5dl vatten kokande i 3 minuter med 14g esbit tablett.
En veckas solotur ger under 450g totalvikt på kök, bränsle och bestick.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 12
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
FarmerJoe Weber Gas? Kök och brännare 1
Polarnatt Adapter till gas Kök och brännare 13
mikwal Trangia 27-3 UL gas alternativ Kök och brännare 23
Skipper_ Ännu en gas vs vätsketest. Gasen vann! :-) Kök och brännare 6
eenetjarn Primus gas i europa (Frankrike, Spanien m.fl) Kök och brännare 4
Underlig Hök Jula gas Kök och brännare 14
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
Zigge67 Avdunstning av gas i behållare Kök och brännare 8
Jackiie Biltema gas - inte längre lika billig? Kök och brännare 9
Lasse Be Gas från tub till tub Kök och brännare 12
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...