Gissa position Stockholms län

Visst är det Öja, och det är på västra sidan och i en rätt stor vik nånstans mitt på ungefär. Har man varit där känner man nog igen det. Har en bild med en räv på i mitt album från samma plats. En av de bästa tältplatserna att anlända till i kajak som jag stött på.
Fick det till ungefär Lat: N 58º 45' 24.77" Long: E 17º 51' 39.57" med hjälp av Eniro. Dvs samma som Pelle.
 
Rätt svar

Mezzner.

Rätt intressant att lifta med en lotsbåt.

Thure

PS skum klocka på våra senaste inlägg har Utsidan gått över till UTC?
 

Bilagor

  • PICT2066.jpg
    PICT2066.jpg
    45.7 KB · Visningar: 440
Vad har hänt här

och var är bilden tagen? Vi promenerade här i november 2003.

Thure
 

Bilagor

  • familj 050.jpg
    familj 050.jpg
    82.5 KB · Visningar: 427
Tyrestabranden

är rätt svar. Det var tillträdesförbud i stor del av området efter branden. Detta pga av markbrand som brände av rötterna till träden som sedan ramlade till ett gigantiskt plockepinn när det blev blåsigt. Efter röjning av vandringsleder genom området hävdes tillträdesförbudet.

Mycket intressant att gå runt och läsa på informationstavlirona. Branden blottade t ex stenåldersboplatser.

Thure
 
Dags för lite nya bilder

Dessa två bilder är tagna med några 10-tal meters avstånd. Var är bilden tagen och vad heter sjön på första bilden. Vad är det för torn och byggnader man ser?

Thure
 

Bilagor

  • IMG_2135b.jpg
    IMG_2135b.jpg
    268.8 KB · Visningar: 314
  • IMG_2137b.jpg
    IMG_2137b.jpg
    299 KB · Visningar: 333
Haha nya bilder!

Ja byggnaderna är skatteskrapan, sofiakyrka och tornet på medborgarplatsen. Det ger oss en position ostsydost om södermalm. Sjöar som är aktuella blir då källtorpssjön eller sicklasjön.

Gissar på källtorpssjön. Bilderna tagna på höjden intill nackamasterna. Jag är osäker stämmer inte inte riktigt.
 
Tornet i den övre bilden är vattentornet invid Högdalstoppen. Jag är uppvuxen c:a 500 meter därifrån och byggde kojor som liten grabb i den skog som nu ligger under den nya Högdalstoppen.

Anders Oaks förslag till fotoplats verkar stämma, men för att komma med något eget säger jag höjden NO om Ulvsjön i stället..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.