Stegjärn och approachskor?

Jag ska till Chamonix i sommar. Äger sedan tidigare ett par stegjärn för isklättring gjorda för att sätta på storskor/pjäxor med klack bak och fram. Tänkte använda dessa tillsammans med mina approachskor som saknar klack bak och fram. Kommer att röra mig över snöfält/glaciärer utan en jättebrant lutning.

Finns det någon annan som använder sina stegjärn för isklättring tillsammans med approachskor?
 
Jag gor det inte, och undrar om det ens gar. Kommer de att sitta fast?
Jag anvander ibland stegjarn och approachskor, men har da stegjarn med remmar.
 
Dålig kompromiss

Jag har gjort det en gång, som en dålig nödlösning för en väldigt lång klättertur där det vid starten var några meter firn samt en bergschrund att klättra ner i ca 10 m. Ville inte ha kängor med hela vägen upp bara för det. Men jag skulle personligen inte vilja gå en längre sträcka så; de åker av lätt, man måste vara på sin vakt hela tiden. Just det här fallet tyckte jag att det var uthärdligt, men inte om det handlar om mer än minuter, någon kvart max kanske. Du kan ju testa att gå runt med din setup på en äng en stund för att få ett hum.

Min personliga erfarenhet är för övrigt att stegjärn med remmar inte sitter jättestabilt över längre sträckor de heller (jämfört med stegjärnsfasta skor + stegjärn). Men det kan väl förstås bero på flera olika saker (skor, stegjärn, hur de knyts, terräng).
 
Petzl Charlet Sarken v2 i mitt fall ovan; för skor med kant bak + fram. Så de åker ju av från tårna om det inte finns ordentlig kant fram.

Obs jag har bara erfarenhet av "riktiga stegjärn" som fungerar även på ren is; inte alls av lättviktsvarianter, broddar etc. Om terrängen är tillräckligt lätt så är det säkert lönt att läsa in sig på alternativ, som kanske kan vara bättre kompatibla med lättare skor.
 
Dessa har jag. Om an mojligtvis aldre modell.
http://blackdiamondequipment.com/en/climbing/crampons/contact-crampon-BD400069_cfg.html#start=8
Jag upplever inte att de sitter lost, men stegjarnen kan vara lite svara att fa att passa med sulan. Lite vald kravs for att fa ner skon i den bakre delen av stegjarnet.
Jag har denna sko.
https://www.ukclimbing.com/gear/news.php?id=968

Lycka till.

Jag har också ett par BD Contact Strap. Sätter dom på et par Lundhags Professional, aldrig fallit av...mkt nöjd. Rostfritt stål av vad jag upplever som god kvalitet. Köp inte lättvikts aluminium, de håller inte, bara ok där de inte förekommer sten, typ ingenstans.
 
Broddar

Fördelen med broddar är att de bara sitter i hålfoten. Så kör man med en mjuk/lätt sko eller sandal så kan man gå rakt uppför snöbranter eftersom sulen då har möjlighet att böja sig där den den naturligt böjer sig dvs strax bakom tårna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...