STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tyvärr har STF valt att ta bort det stora självhushållsköket i huvudbyggnaden och istället byggt ett restaurangkök med dyr mat :(

"Grytmål De Lux, (medlem 325:-/ord. pris 375:)"

Självhushållare har numer bara 4 köksplatser & 20 sittplatser i annexet, hur det ska räcka till svarar man inte på. Var ju köer till matlagning redan när det fanns många fler platser.

Eller svarar inte .. man säger "Vi erbjuder ett urval av varmrätter att värma själv." men anger inget pris på dom. Man tar även bort "matkassen" man kunde boka innan ankomst för att sen tillaga själv.

Man får inte ens äta medhavd mat längre i huvudbyggnaden, utan hänvisas till det lilla annexet.
 
Det håller jag med om. Och om jag går på restaurang i stan - så lagar jag inte heller min mat i restaurangen...
Det är väl bara bra att de (STF) utvecklar stationen,
att bränna på medhavt käk kan man göra ute i/vid sitt tält om man nu inte tänkt vara gäst på stationen.

Nu är det en fjällstation inte en restaurang, och i fjällen lagar man traditionsenligt sin egen mat.

Men som sagt om man behållit självhushållet hade jag inte haft något emot en restaurang.
 
Rimligt att service kostar. Jämför t ex med norska hyttor där man inte heller har självhushållsmöjligheter i större utsträckning där man serverar mat.

Thure
 
Även STF anpassar sig till efterfrågan.
Att utbudet inte passar alla är normalt.
Soppa på något alpövenattningsställe brukar inte heller vara gratis men riklig.

go tur
 
Nu är det en fjällstation inte en restaurang, och i fjällen lagar man traditionsenligt sin egen mat.

Men som sagt om man behållit självhushållet hade jag inte haft något emot en restaurang.

Något kategoriskt och stämmer inte. Några typexempel:

- I Sarek bor man i tält och lagar mat på stormkök.
- Längs Kungsleden är det vanligast med stugor med självhushåll.
- I västra Jämtland är fjällstationer vanligast, där man kan köpa en måltid lagad mat.
- I Åre finns riktiga hotell och flera restauranger att välja på, i olika prisklasser.
 
Något kategoriskt och stämmer inte. Några typexempel:

- I Sarek bor man i tält och lagar mat på stormkök.
- Längs Kungsleden är det vanligast med stugor med självhushåll.
- I västra Jämtland är fjällstationer vanligast, där man kan köpa en måltid lagad mat.
- I Åre finns riktiga hotell och flera restauranger att välja på, i olika prisklasser.

Som sagt inte emot en restaurang för dom som prompt inte vill laga mat, utan det jag tycker är åt skogen är att man i princip tvingar folk att köpa lagad mat.

Man kunde gott ha haft kvar båda alternativen genom att utöka självhushållsköket i annexet.

Sen att jag äter 90% av mina måltider på gaskök utanför tältet förändrar inte min ståndpunkt att jag tycker man sviker alla de besökare som faktiskt vill laga egen mat.

Som sagt räckte inte alla de köksplaster som tidigare fanns, det var kö varje kväll ... med bara 4 köksplatser funkar det inte alls.
 
Rimligt att service kostar. Jämför t ex med norska hyttor där man inte heller har självhushållsmöjligheter i större utsträckning där man serverar mat.

Thure

Nu har Sylarna haft ett mycket bra självhushållskök, för alla som inte bryr sig om serveringspersonal. Då tycker jag det är illa att man bara tar bort det, istället för att utöka med en restaurang och ha båda alternativen.
 
Korrigering. STF har uppdaterat Sylarnas webbsida.

Finns bara 2 köksplatser för självhushåll inte 4 ....

"Självhushållet är ett kök med två matlagningsenheter i Kläppen"
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...