Dagstur blev en ofrivillig weekend?

Precis. Den är en svart sopsäck som inte är svart ungefär.

Fördelen med den är väl att den är mer hållbar än den svarta sopsäcken (eftersom det är mylarfilm).
 
Folie

Visst en person brukar ju ha en effekt på runt 1W/kg så om vi räknar på 100W så finns det en potential och om du är naken så brukar faktiskt 50% av kroppens energi försvinna genom strålning. Men om du är påklädd med någolunda isolerande material, råkar andas och det blåser lite så blir det annorlunda. Farnham (1986) http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a215936.pdf

Även mer moderna forskningsresultat (DOI: 10.1177/1528083713519665) visar att olika typer av foliering kan ge en liten effekt "0.01-mm thick dual surface (gold/silver) metallic laminated plastic foil blanket had the same thermal resistance as a 5.5-mm thick felted wool blanket (2.9 Clo and 2.7 0.1 Clo, respectively). In comparison, a conventional plastic blanket, 0.03 mm thick, had a thermal resistance of 2 Clo" dvs du får 50% bättre strålningsisolering än en plastpåse.

I samma publikation skriver det att "It was also demonstrated that the reduction in heat loss due to the aluminium coating decreases with the size of the air gap, 27% at 8 mm, 10% at 4 mm and 1% at 1 mm [5]." dvs det är allts luftgapet mellan folien och kroppen som är superviktig så sitter du på den så är den i princip negligerbar!

Du kan ju prova att värma dig med strålningen från en kompis nästa gång du är ute och är kall om händerna. Håll din hand en dm eller så från en kompis armhåla så skall du se att din nakna hand inte blir speciellt varm. Prova sedan att lägga handen i hans armhåla så skall du få se på grejor.

Värmestrålningen i praktiken från en person är minimal och därmed är även reflektionen minimal från en reflekterande yta.

Om du nu inte råkar vara en sattelit i vaccum, då börjar strålningen få inverkan, eller om du sitter framför en varm brasa då börjar det bli intressant!

Men det är klart att en räddningsfält är bättre än ingenting och speciellt om den är laminerad mot något isolerande och du inte sitter direkt på den! Och som några skriver ovan så skyddar den mot vind!
 
Fjellduk

Vill slå ett slag för att ha en fjellduk i packningen, originalet väger ca 600 gram och tar ingen nämnvärd plats i packningen och är väldigt praktisk. Fungerar både som vindsäck, tarp, poncho m.m.

Underskattade för någon vecka sedan hur kallt det egentligen var när jag var ute på en dagstur. Hade jag inte haft min fjellduk med mig hade jag fått avbryta. Nu var det bara att krypa in i den och värma upp sig. Vill man ha det riktigt varmt och skönt i säcken kan man använda sig av ett värmeljus som en liten "kamin" i säcken.
 
Med de kläder du redan hade borde inte aluskynke tillfört nåt nämnvärt. Är man klädd i vinterkläder tappar kroppen obetydligt med värme via strålning.

Att stanna i tid samla ved och tända eld på lämpligt ställe torde gör en dylik övernattning någorlunda uthärdlig.

Intressant erfarenhet. Psykologiska faktorer är viktiga i oväntade situationer.

Thure
 
Med de kläder du redan hade borde inte aluskynke tillfört nåt nämnvärt.

Vindskydd. Visst, aluminiumbeläggningen gör varken till eller från i det läget, men startar man en eld så reflekterar den värme bra.

Men du kanske förordar att man ska ha både en svart sopsäck OCH en räddningsfilt? Och använda sopsäcken när man inte har behov av reflektionen?

Själv föredrar jag ju den aluminiumbelagda mylarfolien då den fungerar bra även i de lägen man inte har nån glädje av dess reflekterande effekt.
 
Vill slå ett slag för att ha en fjellduk i packningen, originalet väger ca 600 gram och tar ingen nämnvärd plats i packningen och är väldigt praktisk. Fungerar både som vindsäck, tarp, poncho m.m.

Underskattade för någon vecka sedan hur kallt det egentligen var när jag var ute på en dagstur. Hade jag inte haft min fjellduk med mig hade jag fått avbryta. Nu var det bara att krypa in i den och värma upp sig. Vill man ha det riktigt varmt och skönt i säcken kan man använda sig av ett värmeljus som en liten "kamin" i säcken.

Vilken fjellduk kör du med? Helsports, järven etc?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...