Ny inom paddling. Söker tips på kajaker.

Hej

Jag har nyligen fått upp ögonen för paddling och hade de inte varit slutsålda så hade jag troligen stått här med en Oru vikbar kajak nu. Nu är så inte fallet och jag börjar också fundera på om en vikbar kajak kanske inte är det rätta att börja med. Istället sneglade jag på en Edge13LT från XXL men t vekade länge nog för att tycka att XXL nog inte är rätt ställe att köpa kajak från.

Lite om mina förutsättningar.
- Jag är 190 lång och runt 110kg.
- Jag bor i lägenhet
- Jag har ett garage i BRF som är drygt 5m långt (5.35 har jag för mig jag mätte)
- Garaget ligger längst ut i kanten så jag har väggen att fästa saker i och där sitter redan någon anordning för takbox (gissar jag) som troligen kan modifieras för kajak.
- Jag bor ca 500m från vattnet men där saknas parkering så jag kommer troligen vilja bära/släpa/rulla på vagn min kajak.
- Huvudsyfte för kajak är motion samt komma ut och campa på öar.
- Kommer troligen paddla mestadels i bra väder. Sol-Uppehåll och hyfsat lugna vindar men pga övernattning måste jag ändå kunna ta mig hem i lite hårdare väder än jag åkte ut i om värdelksrapporter visar sig haft fel om morgondagen.


Enligt ovan så söker jag kajak enligt följande.
* MÅSTE klara min vikt + 20-30kg packning.
* MÅSTE få ner ev. kajakvagn i packluckan.
* MÅSTE vara under 5.35cm men helst kortare för enklare hantering
* MÅSTE gå att låsa på något vis då två andra bilar står inom samma garage och jag har ingen aning om vilka dessa personer är.
* ÖNSKAR small snabb kajak som man kan utvecklas i, lära sig rulla, paddla snabbt etc med. Alltså en kajak som hänger med vartefter jag utvecklas.

Just nu kikar jag på Point65 XO13, Crunch, Jack och Bucaneer och av dessa verkar klart XO13 mest fylla mina måsten men Bucaneer verkar roligast och mest utrymme att utvecklas i.

Jag har sett det nämnas på många ställen VKV också är det någon modell där man borde kolla upp? Just nu är Point65 intressanta för de har kampanjer där flytvästar etc ingår.

Jag provpaddlade en Oru Coast men cockpit var för liten för att jag skulle kunna vika in båda benen. Möjligen är Coast XT bättre men den finns inte att få tag i för att provsitta. Däremot provsatt jag Riot Edge13LT hos XXL och där var det väldigt rymligt att få ner benen men de har inge möjligheter för provpaddling.

Finns det några fler förslag på kajaker? Borde jag slå till på någon av de jag rabblat upp? Borde jag tänka om på någon av mina punkter ?

Jag vill ju bara slå till på något bums och komma ut och paddla nu men jag vet att ett ogenomtänkt beslut kan förstöra hela nöjet så jag hoppas jag kan styra in mig på en kajak med lite hjälp härifrån.
 
Hej
Jag skulle råda dig att köpa begagnat. Blir du inte nöjd säljer du för ungefär samma pris och köper något annat. Du får också oftast med kapell och paddel i priset.
För din storlek och ditt ändamål har jag ett tips.
Det finns två Prijon Yukon Expedition på Blocket (vilket är ovanligt). Mycket bra packutrymmen och passar bra till större paddlare. Jag har bland annat två sådana själv. Stabila vid tuff sjö och funkar även fint i fors i älvturer. 4.40 m lång. Denna modell finns bara begagnad.
Du kan se den på film i min film Forspaddling Säveån 2017 (den gröna).
Lycka till
Arvid
 
Tillägg till ovan

Hej igen
Tillägg till ovan är att Yukon inte är en snabb kajak men med andra kvaliteter. Planerar du att köpa nytt så kan Prijon Touryak vara ett alternativ. Mer av en havskajak än Yukon men med stora utrymmen.
Arvid
 
En begagnad VKV Lisa borde funka bra för dig. Du kan inte ha jätte mkt tung last. 20-30 kg OK.

VKV Måsen Offshore är lite gränsfall beträffande längden.

VKVs kajaker kan lätt låsas fast med hånglås igenom för eller akter till kedja eller vajer. Blocket brukar ha begagnade VKV-kajaker ganska ofta kolla priserna under en period så att du inte köper för dyrt. Sannolikt är det lätt att sälja vidare om du hittar någon annan modell som passar dig bättre.

Mera data www.vitudden.com

Lägg en ordentlig slant på bra paddel.

Lycka till.

Thure
 
Hej
Jag skulle råda dig att köpa begagnat. Blir du inte nöjd säljer du för ungefär samma pris och köper något annat. Du får också oftast med kapell och paddel i priset.
För din storlek och ditt ändamål har jag ett tips.
Det finns två Prijon Yukon Expedition på Blocket (vilket är ovanligt). Mycket bra packutrymmen och passar bra till större paddlare. Jag har bland annat två sådana själv. Stabila vid tuff sjö och funkar även fint i fors i älvturer. 4.40 m lång. Denna modell finns bara begagnad.
Du kan se den på film i min film Forspaddling Säveån 2017 (den gröna).
Lycka till
Arvid

Hej igen
Tillägg till ovan är att Yukon inte är en snabb kajak men med andra kvaliteter. Planerar du att köpa nytt så kan Prijon Touryak vara ett alternativ. Mer av en havskajak än Yukon men med stora utrymmen.
Arvid



Jag hittar en Yukon Expedition och den finns faktiskt i mitt närområde. Runt 30 minuter bort med bil så så långt är allt bra.

Läste lite och kollade din video. Jag vet inte om jag kommer paddla fors men det är väll aldrig fel att kunna om lusten faller på. Det som oroar lite är det där med att den går rakt genom vågor istället för över och om det kan tänkas bli problem för mig ute på vattnet.

Som jag ser så är det
+ för slagtålighet (lättare dra upp på en klippa för övernattning)
+ lastutrymme
- fart (medelfarten verkar ligga samma som när jag SUP paddlar)

Intressant båt men jag är inte helt säker på vad jag ska kika efter om jag skulle åka och titta på den som ligger på blocket för att avgöra om priset är bra eller inte. Jag är lite kluven till att köpa begagnat just för att jag har haft otur med sånt förr när jag varit ny på området (motorcykel).

Skulle exempelvis en Prijon Enduro 450 stå i samma klass som Yukon Exp? Isåfall kan jag ju titta på en helt ny. Ävenom jag då kan få en Point65 XO13 med luftsits och paddel, vagn, pump och flytväst på köpet för samma pris.
 
En begagnad VKV Lisa borde funka bra för dig. Du kan inte ha jätte mkt tung last. 20-30 kg OK.

VKV Måsen Offshore är lite gränsfall beträffande längden.

VKVs kajaker kan lätt låsas fast med hånglås igenom för eller akter till kedja eller vajer. Blocket brukar ha begagnade VKV-kajaker ganska ofta kolla priserna under en period så att du inte köper för dyrt. Sannolikt är det lätt att sälja vidare om du hittar någon annan modell som passar dig bättre.

Mera data www.vitudden.com

Lägg en ordentlig slant på bra paddel.

Lycka till.

Thure

Kikade på sidan du skickade.
Även en Lisa verkar vara i överkant vad gäller längden om jag såg rätt.
520cm var den. Det sitter lite hyllor etc. i garaget idag som tar plats så 535 är vägg till vägg om jag börjar röja loss. Jag håller mig därför gärna under 450 och helst runt 400 för att underlätta in/utlastning. Jag tänker mig att ju krångligare det är att ta ut båten desto mer sällan kommer man faktiskt ta ut den när nyförälskelsen lagt sig.

Kanske bäst vore att hitta en hyrplats så jag kan titta på kajaker mer obegränsat för visst vore det trevligt med en längre båt.
 
Ett vanligt sätt i garage är att hänga kajaken i taket. Men det kanske är en vipport som tar plats där? Annars kanske det går att ha kajaken lite diagonalt?

5 meters kajaker finns det ganska många annars.

Thure
 
Ett vanligt sätt i garage är att hänga kajaken i taket. Men det kanske är en vipport som tar plats där? Annars kanske det går att ha kajaken lite diagonalt?

5 meters kajaker finns det ganska många annars.

Thure

Jo det är tyvärr vipport vilket förstör takutrymmet samt gör att jag inte kommer kunna köra in/ut med kajak lastad utan att riva både port och kajak. Det är så illa att bakluckan tar i porten med när den öppnas.

Förvara diagonalt är ju ett alternativ men det stökar till lite vid in och utlastning så om det finns en perfekt kajak som kräver att jag gör det så går det. Men om det enda jag tappar är någon halv km/h i toppfart eller liknande så föredrar jag nog smidigheten i en kortare kajak. Därav att jag först tittade på Point65 XO13 då den bara är 4m samt Riot Edge 13LT som är 396cm. Av dessa två är nog 3L XO13 mest aktuell. Är tyvärr föräldraledig i veckorna med en 4åring som jag inte vet om jag vågar ta med till kajakbutiken utan att hon skulle härja runt och ha sönder saker i butiken för att sedan ramla i sjön annars hade jag åkt ut och provsuttit lite kajaker i veckan.

För som sagt, den optimala kajaken för mi ghade nog annars varit den hopvikbara Oru Coast men jag kunde inte få ner mer än ett ben i den utan att använda armar som stöd och skjuta in mig. Vilket gör den väldigt stökig att komma i och ur.

Vad är din tanke kring de två kajaker jag hittat i 4m-klassen? Borde jag glömma dem och försöka få in en 5m istället ?

Gissar att längd gör att kajaken kan bli smalare och därmed lite snabbare men ändå bibehålla flytkraft. Samt spåra bättre i vattnet. Men finns några andra fördelar med dessa? För bekvämlighet vid in/utlastning är ändå ett väldigt starkt plus för mig i de kortare kajakerna.
 
Hej
När det gäller gäller Yukon eller Enduro så är E ersättaren. Båda görs av HTP-plast som nästa är okrossbar. Utebloggen är två killar som kör Yukon. Släpar dem över fjäll fullastade, så extremt tåliga. 9 och 11.000 är rimligt pris. Jag köpte mina för samma. Just när det gäller kajaker så skulle jag inte oroa mig för begagnat. Ser det helt ut så ska det inte vara några problem.
Sedan kan jag förstå om du vill ha en snabbare kajak.
MVH Arvid
 
Hej
När det gäller gäller Yukon eller Enduro så är E ersättaren. Båda görs av HTP-plast som nästa är okrossbar. Utebloggen är två killar som kör Yukon. Släpar dem över fjäll fullastade, så extremt tåliga. 9 och 11.000 är rimligt pris. Jag köpte mina för samma. Just när det gäller kajaker så skulle jag inte oroa mig för begagnat. Ser det helt ut så ska det inte vara några problem.
Sedan kan jag förstå om du vill ha en snabbare kajak.
MVH Arvid

Snabbare är alltid trevligt. Som sagt så SUP:ade jag med snittfart 5km/h varav då hälften gick i i 3m/s motvind och lite skvalp. Vind blir väldigt märkbar när man står upp och 5m/s går man nästan baklänges vid.

Men okrossbarhet och klara oöm behandling är också bra!
Och längden om den var 4.40 skulle troligen fungera den med och lämna lite marginal mot väggarna.

Det jag hittade var något om att de har två vattentäta förvaringsfack där jag inte förstodd om en senare modell har två lock till varje fack för att vara tätare eller om tidigare modeller helt enkelt bara haft ett fack. Kommer inte ihåg vart jag läste men det var ett forum där det skrevs att man ska vara nogrann med att se till att båda locken fanns med.

Låter det bekant för denna kajak ?
 
Vad som gör en kajak snabb är en halv vetenskap men längden har störst betydelse.

Så en 5 meters vinner i nästan alla situationer. Sedan betyder förstås paddlaren rätt mkt också.

Thure
 
Angående lock till Yukon så har de ett inre neoprenlock och ett yttre hårdplast. Ett fram och ett bak. Jag skulle säga att de är 99 % täta. Kolla så de inte har torkat till. Annars går det att beställa på kajaktiv. Sedan får du plats med en vattentät packsäck bakom rumpan också.
Arvid
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
friluftaren Vad gäller inom området för fågelskydd? Paddling allmänt 21
Peifen Krav på kajakledare inom Friluftsfrämjandet Paddling allmänt 48
dr4ug1 Padle inom en radie på 3-4 timmars bilfärd från Kiruna Paddling allmänt 4
articphoto Frakt av kajak, Stockholm - Vänersborg inom kort Paddling allmänt 0
JCV 2375km Babs når snart Strömstad inom ca.10dagar Paddling allmänt 3
Anette Grinde Magnus Fischer - fördrag inom SL-avstånd 1/10 kl 1900 Paddling allmänt 0
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 15
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
cheeredy Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten Paddling allmänt 89
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...