Vandringsskor sommar

Ska byta ut mina vandringsskor och behöver hjälp med val av nya (jag är kvinna). Står och väljer mellan dessa:

La Sportiva Trango Tech GTX

La Sportiva Trango Cube GTX

La Sportiva Trango Tower GTX

Jag är ute efter paret som bäst lämpar sig för sommarvandring. Skorna ska funka bra att hika i (gå långa sträckor) bestiga 2000-3500 toppar i Alperna, tatrabergen, Karpaterna och liknande steniga miljöer på den höjden. Skorna ska klara av viss Via Ferrata också.

Har svårt att välja mellan ovan! Någon vänlig själv som har kunskap om vilka av dessa ovan är bäst?
 
Om skorna främst skall användas i alpin miljö och inte Svenska myrmarksfjäll så tycker inte jag att man skall titta på skalkängor.
 
Ingen av de där väldigt snarlika modellerna är såklart "bäst" sådär i största allmänhet. Det är väl samma sko med viss skillnad i vikt och slittålighet?

Om det nu verkligen är endast dessa tre modeller som är aktuella hade jag försökt prova alla och se om någon känns skönare än de andra och valt den.
 
Är det absolut en känga du vill ha, och behöver?
Jag har Scarpa Zen, och gick Annapurna Base Camp Trek med dem, typ en vandringsvecka. Samt mängder av dagsturer i Alperna/Dolomiterna. Den bästa sko jag någonsin haft, nu heter modellen Zen Pro. Iofs inte en sko jag skulle ha vandrat med i svenska fjäll, men för mina södra Europa-vandringar och Via Ferrata har den varit perfekt, för mig.
https://www.scarpa.com/zen-pro-women-s
 
Jag skulle gå på en Altra Lone Peak (med eller utan membran) låg eller mid. Gillar skor som är formade som en fot istället för att min fot blir formad som en sko.
 
Ingen av de där väldigt snarlika modellerna är såklart "bäst" sådär i största allmänhet. Det är väl samma sko med viss skillnad i vikt och slittålighet?

Om det nu verkligen är endast dessa tre modeller som är aktuella hade jag försökt prova alla och se om någon känns skönare än de andra och valt den.

Nej jag förstår! Jag har mest haft skor från Salomon och La Sportiva och känner inte till andra skor sådär jättebra. Mest därför jag frågade om just dessa tre.
 
Är det absolut en känga du vill ha, och behöver?
Jag har Scarpa Zen, och gick Annapurna Base Camp Trek med dem, typ en vandringsvecka. Samt mängder av dagsturer i Alperna/Dolomiterna. Den bästa sko jag någonsin haft, nu heter modellen Zen Pro. Iofs inte en sko jag skulle ha vandrat med i svenska fjäll, men för mina södra Europa-vandringar och Via Ferrata har den varit perfekt, för mig.
https://www.scarpa.com/zen-pro-women-s

Jag tycker om kängor, mest på grund av stödet! Tack för tipset, ska spana in dem!
 
Jag skulle gå på en Altra Lone Peak (med eller utan membran) låg eller mid. Gillar skor som är formade som en fot istället för att min fot blir formad som en sko.
Tack för det tipset! Altra ser ut som nåt som mina fötter som är bortskämda i minimalistiska skor skulle kunna tolerera. Skulle behöva nåt lite stadigare som inte klämmer.
 
Jag tycker om kängor, mest på grund av stödet! Tack för tipset, ska spana in dem!

La Sportiva och Scarpa som märken är nog snarlika, italienska skor är ofta ganska smala. Passar mig. Lycka till med ditt val när du provat runt lite, jag har spanat på snarlika modeller från La Sportiva i massor av år, och självklart ser man mängder av dem på sina medvandrare söderöver.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...